Zrzuty paliwa
PanSamolocik - 12-07-2010 15:09
Zrzuty paliwa
Czy ktoś może wyjaśnić, rzeczowo i fachowo co dzieje się ze zrzuconym paliwem.
W internecie roi się od bzdur na ten temat ...
Wiadomo, ze samolot zrzuca paliwo tylko w sytuacji awaryjnej. Podobno sa tez wyznaczone strefy zrzutów ale czy tak jest tez z samolotami pasażerskimi?
A pytanie to przypomniało mi sie przy okazji wczorajszych problemów lotu QFA32 z Londynu do Sydney, samolot z powodu dziwnych hałasów w ładowni zawrócił nad Katowicami i zrzucił paliwo nad ... Pragą http://avherald.com/h?article=42e298bd&opt=512 poczym wylądował w Londynie
A co się dzieje dalej z tym paliwem?
ANTEK - 12-07-2010 15:54
Paliwo uzywane przez silniki turbinowe to wlasciwie kerozyna, ktora szybko wyparowuje, szczegolnie przy niskim cisnieniu atmosferycznym. Dlatego tez awaryjne zrzuty paliwa powinny byc dokonywane na dosc znacznej wysokosci, aby miec pewnosc, ze calosc zrzutu wyparuje i zostanie rozwiana (rozcienczona powietrzem) przed spadkiem na ziemie.
Kazdy kraj ma przepisy regulujace zrzuty paliwa w sytuacjach awaryjnych. W Stanach Zjednoczonych jest to FAA's Order 7110.65P, Chapter 9, Section 5. Zgodnie z tymi zarzadzeniami, zrzuty paliwa powinny byc wykonywane z wysokosci powyzej 2000 stop, przynajmniej 5 SM (statutory miles) = 8 km od innych lecacych samolotow, nie ponad terenem zabudowanym/zamieszkalym, najlepiej ponad duzymi zbiornikami wody (morze/duze jezioro), itd. Niektore wieksze porty lotnicze maja opublikowane (tz z gory wyznaczone) rejony, gdzie awaryjny zrzut paliwa powinien byc wykonany (np nad Pacyfikiem przynajmniej 25 NM of wybrzeza, w wypadku lotniska Kingsford-Smith w Sydney).
To chyba tyle …..
Mala uwaga: nawet jesli JET A-1 (najpopularniejszy typ paliwa) calkowiecie wyparuje podczas zrzutu to, przy bezwietrznej pogodzie (tz stabilnym systemie) nastepny deszczyk moze byc pachnacy :confused:
PanSamolocik - 12-07-2010 19:15
tak myslalem, dzieki za odpowiedz :-)zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
PanSamolocik - 12-07-2010 15:09
Zrzuty paliwa
Czy ktoś może wyjaśnić, rzeczowo i fachowo co dzieje się ze zrzuconym paliwem.
W internecie roi się od bzdur na ten temat ...
Wiadomo, ze samolot zrzuca paliwo tylko w sytuacji awaryjnej. Podobno sa tez wyznaczone strefy zrzutów ale czy tak jest tez z samolotami pasażerskimi?
A pytanie to przypomniało mi sie przy okazji wczorajszych problemów lotu QFA32 z Londynu do Sydney, samolot z powodu dziwnych hałasów w ładowni zawrócił nad Katowicami i zrzucił paliwo nad ... Pragą http://avherald.com/h?article=42e298bd&opt=512 poczym wylądował w Londynie
A co się dzieje dalej z tym paliwem?
ANTEK - 12-07-2010 15:54
Paliwo uzywane przez silniki turbinowe to wlasciwie kerozyna, ktora szybko wyparowuje, szczegolnie przy niskim cisnieniu atmosferycznym. Dlatego tez awaryjne zrzuty paliwa powinny byc dokonywane na dosc znacznej wysokosci, aby miec pewnosc, ze calosc zrzutu wyparuje i zostanie rozwiana (rozcienczona powietrzem) przed spadkiem na ziemie.
Kazdy kraj ma przepisy regulujace zrzuty paliwa w sytuacjach awaryjnych. W Stanach Zjednoczonych jest to FAA's Order 7110.65P, Chapter 9, Section 5. Zgodnie z tymi zarzadzeniami, zrzuty paliwa powinny byc wykonywane z wysokosci powyzej 2000 stop, przynajmniej 5 SM (statutory miles) = 8 km od innych lecacych samolotow, nie ponad terenem zabudowanym/zamieszkalym, najlepiej ponad duzymi zbiornikami wody (morze/duze jezioro), itd. Niektore wieksze porty lotnicze maja opublikowane (tz z gory wyznaczone) rejony, gdzie awaryjny zrzut paliwa powinien byc wykonany (np nad Pacyfikiem przynajmniej 25 NM of wybrzeza, w wypadku lotniska Kingsford-Smith w Sydney).
To chyba tyle …..
Mala uwaga: nawet jesli JET A-1 (najpopularniejszy typ paliwa) calkowiecie wyparuje podczas zrzutu to, przy bezwietrznej pogodzie (tz stabilnym systemie) nastepny deszczyk moze byc pachnacy :confused:
PanSamolocik - 12-07-2010 19:15
tak myslalem, dzieki za odpowiedz :-)