Przejrzyj wiadomości

Zakaz lądowania EC-135 w Szczecinie



Marauder - 28-07-2010 14:13
Zakaz lądowania EC-135 w Szczecinie
  "Wybudowane zaledwie 5 lat temu lądowisko przy szpitalu wojewódzkim w Szczecinie jest niebezpieczne dla nowych śmigłowców LPR – EC135.

Zakaz lądowania przy ul. Arkońskiej obowiązuje od 14 czerwca do odwołania. Wcześniej kilku pilotów zgłosiło dyrektorowi regionu zachód Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ten sam problem: mieli na pokładzie pacjenta w ciężkim stanie i wiatr z nieodpowiedniego kierunku. Musieli podjąć szybką decyzję – ryzykować niebezpieczne lądowanie, czy awaryjnie lecieć na Jasne Błonia.

Otoczone drzewami i budynkami szpitalne lądowisko to studnia, do której śmigłowce podejść mogą wyłącznie z jednej strony. Dodatkowo, z tego kierunku przeszkadzają słupy trakcji tramwajowej.LPR od tego roku lata Eurocopterem EC135.

Ze względu na fenestron (otunelowane śmigło ogonowe) jest on bardziej wrażliwy na boczny wiatr podczas startów i lądowań, niż śmigłowce ze zwykłym śmigłem ogonowym. Na lądowisku przy ul. Arkońskiej nie ma innej możliwości podejścia do lądowania w przypadku silnego bocznego wiatru.
Jak donosi szczecińska redakcja Gazety Wyborczej, lądowisko to wybudowano w 2005 za ok. 1,5 mln zł (w tym za pieniądze z programu PHARE)"

Źródło www.altair.com.pl




Heliworld - 28-07-2010 14:59
Nadal jest zadziwiającym jak można było dopuscić do realizacji tak bardzo kosztownego dla podatników zakupu i globalnie największego kontraktu ec135, z tak bardzo zle przygotowanym programem?



Cirro - 29-07-2010 16:04
Witam,

Nie lubię śmigłowców i kompletnie mnie one nie interesują, ale jak raz coś mnie w tej wiadomości bardzo zainteresowalo, co jest z dziedziny ogólnolotniczej. Rzecz dotyczy starej lotniczej sztuki i nauki. Wyjaśnię o co mi chodzi, jeśli uzyskam od forumowiczów precyzyjne informacje na poniższe pytania. Ta informacja Altairu jest bardzo ciekawa, ale pod warunkiem, że ma naukowe podstawy i nie jest podszyta złymi emocjami kogoś przeciwko komuś lub czemuś.

Czy są szczecinianie na forum? Jeśli tak, to mam prośbę o poniższe informacje (proszę także wszystkich innych niż szczecinian):

Cytat:
"Wybudowane zaledwie 5 lat temu lądowisko przy szpitalu wojewódzkim w Szczecinie jest niebezpieczne dla nowych śmigłowców LPR – EC135. Czy ktoś wie, jacy - jeśli w ogóle - specjaliści budowy lotnisk, lądowisk i infrastruktury lotniskowej byli odpowiedzialni za budowę wspomnianego lądowiska śmiglowcowgo?

Cytat:
Zakaz lądowania przy ul. Arkońskiej obowiązuje od 14 czerwca do odwołania. Wcześniej kilku pilotów zgłosiło dyrektorowi regionu zachód Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ten sam problem: mieli na pokładzie pacjenta w ciężkim stanie i wiatr z nieodpowiedniego kierunku. Musieli podjąć szybką decyzję – ryzykować niebezpieczne lądowanie, czy awaryjnie lecieć na Jasne Błonia. Ponieważ zupełnie nie śledzę spraw śmigłowcowych to czy ktoś może mi powiedzieć, czy dobrze rozumiem ten fragment doniesienia: Czy należy rozumieć, że wcześniej na tym lądowisku bez żadnych kłopotów, bez względu na kierunek i siłę wiatru, lądowały Mi-2, czy Mi-8 albo W-3, a teraz nagle się okazało, że jedynym śmigłowcem niezdolnym do lądowania tam jest EC-135?

Cytat:
Otoczone drzewami i budynkami szpitalne lądowisko to studnia, do której śmigłowce podejść mogą wyłącznie z jednej strony. Dodatkowo, z tego kierunku przeszkadzają słupy trakcji tramwajowej.LPR od tego roku lata Eurocopterem EC135.
Ze względu na fenestron (otunelowane śmigło ogonowe) jest on bardziej wrażliwy na boczny wiatr podczas startów i lądowań, niż śmigłowce ze zwykłym śmigłem ogonowym.
Czy są na forum jacyś spece od śmigłowców, którzy znają badania na temat wirników ogonowych i że to takie specyficzne śmigło ogonowe eurokopterów jest jakieś słabsze, nie wiem jak to powiedzieć, niedopracowane i gorsze dla niektórych typów lądowań?

Cytat:
Na lądowisku przy ul. Arkońskiej nie ma innej możliwości podejścia do lądowania w przypadku silnego bocznego wiatru.
Jak donosi szczecińska redakcja Gazety Wyborczej, lądowisko to wybudowano w 2005 za ok. 1,5 mln zł (w tym za pieniądze z programu PHARE)"
Jeszcze raz wracam do personaliów specjalistów odpowiedzialnych za budowę tego lądowiska - czy wiadomo kto to był? I z jakiej instytucji? Pytam, bo jest w Polsce ośrodek, gdzie jeszcze do niedawna byli chyba najlepsi polscy spece od doboru miejsc na infrastrukturę lotniskową i od samej jej budowy.



Heliworld - 29-07-2010 17:14
Mogę jedynie skomentować czesc zawartych pytań. Zacznę od tyłu, ponieważ przekłada się to na niektóre z poruszonych zagadnień. Otóz najlepsi polscy specjalisci nie są w skali globalnej dobrymi specjalistami. Cały kontrakt miał w sobie szereg niedopracowań teraz rzucających swiatło na końcowe efekty. Nikt ewidentnie nie zastanowił się nad ogólna logistyką nie biorąc zupełnie pod uwagę uwarunkowań infrastrukturalnych, jak np tych w Szczecinie, ponieważ nie było to w żadnym interesie pazernego Eurocoptera. Szkoda, że nie brał udziału w przetargo MD, ponieważ w sytuacji Szczecina NOTAR byłby lepszym rozwiązaniem z Explorerem. Przetarg mógłby zostać podzielony na szereg róznych typów, ale w polskich warunkach jest to jeżeli niemożliwe to bardzo trudne. W optymalnej sytuacji Szczecin otrzymałby budżet na operacje powietrzne, podobnie jak każdy inny rejon i po racjonalnej analizie potrzeb i wymogów zakupiłby odpowiedni typ dostosowany do istniejących warunków.




tompac - 29-07-2010 17:41
Cytat:
Ta informacja Altairu jest bardzo ciekawa, ale pod warunkiem, że ma naukowe podstawy i nie jest podszyta złymi emocjami kogoś przeciwko komuś lub czemuś. Rozumiem, że nie wiesz o tym, że Altair był mocno zaangażowany lobbowanie konkurencyjnej maszyny do Eurocoptera?



Drzemi - 29-07-2010 18:33
Hihi, właśnie to samo chciałem napisać. :) Wg Altairu nasze Eurocoptery są super wrażliwe na wszystjko i w ogóle be, a Agusta by latałą wszędzie w każdych warunkach i nic by jej nie przeszkadzało.



Marauder - 30-07-2010 00:31
Na 100% nie jestem pewien ale chyba chodzi o to lądowisko http://wikimapia.org/40243/pl/l%C4%8...ikopter%C3%B3w

Co do śmigłowców z fenestronem to takie cuś znalazłem http://www.helicoptersafety.org/pdfs/1673-67-04en.pdf
Z tego co tam rzuciłem okiem to tego typu śmigłowce są bardziej podatne na tzw. znoszenie (odchylenie od kursu)? Nie jestem ekspertem od tych spraw. Może ktoś coś bardziej się orientuje?

Nie wydaje mi się żeby to aż w takim stopniu dyskwalifikowało EC-135 jak to DONOSI Altair (zawsze dodaje coś od siebie ;) ).

Jednak coś nie tak jest z tą miejscówka do lądowania:

"W ostatnich kilku latach zbudowano cztery lądowiska: w Gryficach, w Szczecinie przy ul. Arkońskiej, w Goleniowie i Drawsku Pomorskim - wylicza prof. Cezary Pakulski, konsultant wojewódzki ds. medycyny ratunkowej. - Tylko te w Gryficach i Drawsku spełniają funkcje zgodnie z oczekiwaniem.

Szpital Wojewódzki w Szczecinie zbudował lądowisko, które nie spełnia teraz i również w przyszłości nie będzie spełniało kryteriów chociażby lądowiska drugiej kategorii (z którego można by korzystać w dzień i w nocy przy dobrej pogodzie - przyp. AM), a miało być lądowiskiem całodobowym"
http://ratownik-med.pl/index.php?opt...1144&Itemid=61

Ktoś tam babola dał podczas projektu i budowy.



Jesus Nut - 18-08-2010 15:24
Bzdur Altairu nawet nie ma co komentować. Układ Finmeccanici/Agusty wiecznie żywy.

Jaka szkoda, że Altair jakoś nic nie chce napisać o kompromitacji z SW-4 i dlaczego są one zawieszone. Ale wiadomo - śmigłowiec SW-4 Wibrator jest pod ochroną Altairu, a Belle, Sikorskie i EC to najgorsze maszyny na świecie.

Pan Hypki ciągle zalega Wam z informacją o samoodpadających ogonach w AW139.



Gryniek - 18-08-2010 20:31
Cytat:
Bzdur Altairu nawet nie ma co komentować. Układ Finmeccanici/Agusty wiecznie żywy... Tylko patrzeć jak za Iskry przyjdzie AMX:czytaj:



Marauder - 19-08-2010 11:31
Cytat:
Bzdur Altairu nawet nie ma co komentować. Układ Finmeccanici/Agusty wiecznie żywy.

Jaka szkoda, że Altair jakoś nic nie chce napisać o kompromitacji z SW-4 i dlaczego są one zawieszone. Ale wiadomo - śmigłowiec SW-4 Wibrator jest pod ochroną Altairu, a Belle, Sikorskie i EC to najgorsze maszyny na świecie.

Pan Hypki ciągle zalega Wam z informacją o samoodpadających ogonach w AW139.
Za dużo to nie wniosłeś do tego wątku tym postem. Zresztą temat Altairu już wałkowaliśmy i nie mam zamiaru do niego wracać.
O domniemanych problemach z lądowaniem pisał nie tylko Altair.
Wspominasz coś o SW-4, może nasz oświecisz wiadomościami o nim, chyba że są to informację tylko dla grona wtajemniczonych?



Jesus Nut - 23-08-2010 15:17
Cześć Marauderze,

Dostałem ładne czasopismo z czasu drugiej wojny z kolorowym Marauderem na okładce i w unikatowej wersji (w necie nic o tym nie ma). Kiedyś w wolnej chwili i jak będę przy jakimś skanerze to Ci to gdzieś tu wrzucę.

Cytat:
Za dużo to nie wniosłeś do tego wątku tym postem. Bo to nie byty online są od informowania o tym, że z kompromitujących przyczyn zawieszone są śmigłowce sił zbrojnych. Informacja o tym to jest psi obowiązek mediów lotniczych w normalnym kraju, ale ten kraj normalny nie jest. Ja tylko pokazuję patologię. Pokazuję wynaturzony i karykaturalny „patriotyzm” pana Hypkiego, który zabrania mu mówić o tandecie polskiego sprzętu lotniczego. To jest najtajniejszy temat nacjonalistów spod znaku Altairu. Nic dziwnego, że ta postać lata do Radia Maryja ze swoimi wynurzeniami.

I tak samo pan Hypki nigdy nie napisze prawdy o tym, ile wojsko przepłaciło za tandetne SW-4. Można by za to kupić sporo więcej normalnych i pełnosprawnych śmigłowców produkcji zachodniej. Dobrze chociaż, że przy okazji najnowszego przetargu policyjnego w Łodzi opinia publiczna dowiedziała się, ile Świdnik żąda za tę przestarzałą tandetę, bo żąda więcej niż za śmigłowce zachodnie najnowszej generacji.

Cytat:
Zresztą temat Altairu już wałkowaliśmy i nie mam zamiaru do niego wracać. Temat nie jest wyczerpany i jest „wiecznie żywy”. Jest już kolejny news Altairu o zabitych policjantach w Eurocopterze. Podobne o Bellu i Sikorskim jak zawsze są już zapewne w drodze. „Dla równowagi” są już też dwa nowe peany na cześć Agusty w witrynie Altairu. No to się pytam gdzie jest Altairze news o ratowniczej Aguście 109E amerykańskiej policji stanu Nowy Meksyk, która się roztrzaskała w Santa Fe? Nie ma nic o tym, bo wstyd jak A109E jest wyposażona do IFR, chociaż (niby) może latać w tych warunkach. O tym pan Hypki nic nie pisze, bo Altair to tylko manipulator informacją lotniczą, a nie źródło jakiejkolwiek informacji.

Cytat:
Wspominasz coś o SW-4, może nasz oświecisz wiadomościami o nim, chyba że są to informację tylko dla grona wtajemniczonych? To jest normalna informacja podpadająca pod ustawę o dostępie do informacji publicznej. Trzeba pytać media lotnicze, dlaczego boją się i wstydzą publikować informacje o niekompetencji polskiego przemysłu lotniczego i tandecie jego produktów.

Pozdrowienia



Heliworld - 23-08-2010 23:24
W ogóle szkoda, że MD nie startował do przetargu, absencja spowodowana zła reprezentacją fabryki przez Monachium na terenie m.in Polski oraz wtedy całym zaangażowaniem środków przy nieudanym dla MD przetargu kilkuset maszyn dla Armii Amarykańskiej. Gdyby pojawił sie NOTAR nie byłoby tej dyskusji. Jesus, a co tam słychać z Polsatem? Będą w końcu robić tę telewizję?



Xon - 24-08-2010 00:01
Ale przecież SW-4 normalnie lata. Kto z WAW ten widzi.



Drzemi - 24-08-2010 09:14
A co robią SW-4 w WAW?



Marauder - 28-08-2010 02:27
Cytat:
Cześć Marauderze,

Dostałem ładne czasopismo z czasu drugiej wojny z kolorowym Marauderem na okładce i w unikatowej wersji (w necie nic o tym nie ma). Kiedyś w wolnej chwili i jak będę przy jakimś skanerze to Ci to gdzieś tu wrzucę.
Jakby co to możesz mi wysłać na emaila.

To jak tam z tymi SW-4 nadają się do latania czy nie? I co z nimi jest nie tak. Niby coś o tym wiesz, ale jakoś nie chcesz nic napisać :-/
Xon twierdzi że latają w Warszawce.



Heliworld - 28-08-2010 16:05
Cytat:
Jakby co to możesz mi wysłać na emaila.

To jak tam z tymi SW-4 nadają się do latania czy nie? I co z nimi jest nie tak. Niby coś o tym wiesz, ale jakoś nie chcesz nic napisać :-/
Xon twierdzi że latają w Warszawce.
Marauder,

...to jest tak, że podkładka chce być nakrętką i dlatego się już nic więcej nie dowiesz. :-)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • reyes.pev.pl