Zagadka 854
ANTEK - 01-07-2010 12:35
Zagadka 854
Skoordynowany zakręt samolotu wymaga zsynchronizowanego wychylenia lotek i steru kierunkowego.
W większości samolotów wymaga to od pilota skoordynowanego użycia zarówno wolanta (bądź drążka sterowego) jak i orczyka (bądź pedałów steru kierunkowego).
W jakim samolocie (produkowanym do dzisiaj) użycie tylko wolanta lub tylko pedałów steru kierunkowego pozwala na skoordynowane zakręty podczas przelotów (tz podczas cruise flight, kiedy moment obrotowy/torque i P-faktor sa niewielkie)?
Podpowiedzi:
# Głównym "materiałem" używanym w tym ciekawym "systemie sterowniczym" są elastyczne sznurki (bungee cords).....
# Samolot, o którym tu mowa, i jeden z najpopularniejszych (w swoim czasie) seriali telewizyjnych maja dużo wspólnego....
# Tata i Synkami galopowali ku czarno-białemu zachodowi słońca radując telewidzów :)
Odpowiedz:
We wszystkich wersjach samolotu Beech Bonanza (niezależnie od typu stateczników) wolant i pedały steru kierunkowego są połączone przy pomocy siatki zrobionej z elastycznych sznurków. W praktyce oznacza to, ze pilot przechylając samolot przy pomocy wolanta nie musi sam naciskać odpowiedniego pedału steru kierunkowego - odpowiedni pedał sam się naciśnie, ponieważ jest sprzężony z wolantem. Podobnie, naciśniecie tylko pedału steru kierunkowego powoduje, ze wolant automatycznie zostaje przemieszczony w odpowiednia stronę.
Użycie rozciągliwych sznurków sprzęgających lotki ze sterem kierunkowym jest konieczne ponieważ pilot musi przezwyciężać to sprzężenie podczas startu (musi użyć steru kierunkowego bez użycia lotek = right-rudder input only, aby zniwelować zarówno torque jak i faktor-P) oraz podczas lądowań przy bocznym wietrze (lotki i ster kierunkowy muszą być użyte w przeciwnych kierunkach = cross-controlled inputs).
Jacek Waszczuk - 01-07-2010 14:47
Myslę że chodzi tutaj o samolot który nie posiada lotek czyli po Polsku "Pchła nieba" ?
ANTEK - 01-07-2010 23:56
Cytat:
Myslę że chodzi tutaj o samolot który nie posiada lotek czyli po Polsku "Pchła nieba" ? Aby skrecic tym samolocikiem (Sky Flea) ster kierunkowy musi byc uzyty. Wszystkie zakrety sa nieskoordynowane (z "zeslizgiem" lub "wyslizgiem", tz podczas kazdego zakretu tym samolocikiem "kulka" zakretomierza nie jest w pozycji centralnej = zakret jest nieskoordynowany :().
W tej zagadce chodzi o inny samolot, ktory ma zarowno lotki, jak i ster kierunkowy, ale ....:wmur:
Jacek Waszczuk - 06-07-2010 16:54
Czy w pytaniu chodzi o samolot w układzie kaczka?
ANTEK - 06-07-2010 23:40
To pomyslowe rozwiazanie techniczne wystepuje, z tego co wiem, tylko w jednym, niewielkim samolocie. Zastosowano je w pierwszych egzemplarzach tego samolotu w drugiej polowie lat 1940-tych i jest ono uzywane nadal w dzisiejszej wersji tego samolotu.
Glownym "materialem" uzywanym w tym ciekawym "systemie sterowniczym" sa elastyczne sznurki (bungee cords) :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Bungee_cord
ANTEK - 08-07-2010 06:27
Podpowiedz:
# Samolot, o ktorym tu mowa, i jeden z najpopularniejszych (w swoim czasie) seriali telewizyjnych maja duzo wspolnego..........
ANTEK - 10-07-2010 00:08
Podpowiedz:
# Tata i Synkami galopowali ku czarno-bialemu zachodowi slonca radujac telewidzow :)
Jacek Waszczuk - 10-07-2010 10:03
1 Załącznik(ów) No to chyba już wiem:D, według mnie to jest samolot Beech Bonanza a różnica w tym samolocie polega na usterzeniu, ponieważ większość egzemplarzy posiada usterzenie motylkowe.
W załączniku zdjęcie z ILA 2010
ANTEK - 10-07-2010 12:32
Cytat:
No to chyba już wiem:D, według mnie to jest samolot Beech Bonanza a różnica w tym samolocie polega na usterzeniu, ponieważ większość egzemplarzy posiada usterzenie motylkowe.
W załączniku zdjęcie z ILA 2010 Tak, chodzi tutaj o Beech Bonanza, ale...........
unikalne użycie elastycznych sznurków w tym samolocie nie jest zależne od typu usterzenia (jest ono stosowane zarówno w wersji o standardowych statecznikach ogonowych jak i w wersji motylkowej, tz V-Tail).
ANTEK - 15-07-2010 03:37
Myślę, że nadszedł czas na zamkniecie tej zagadki.
Biorę na siebie winę za to, ze nikt nie podał pełnego rozwiązania - pytałem o sprawę, która może zainteresować tylko ludzi zainteresowanych tym właśnie samolotem (Beech Bonaza), a nie jest nas wielu :(
We wszystkich wersjach samolotu Beech Bonanza (niezależnie o typu stateczników) wolant i pedały steru kierunkowego są połączone przy pomocy siatki zrobionej z elastycznych sznurków. W praktyce oznacza to, ze pilot przechylając samolot przy pomocy wolanta nie musi sam naciskać odpowiedniego pedału steru kierunkowego - odpowiedni pedał sam się naciśnie, ponieważ jest sprzężony z wolantem. Podobnie, naciśniecie tylko pedału steru kierunkowego powoduje, ze wolant automatycznie zostaje przemieszczony w odpowiednia stronę.
Użycie rozciągliwych sznurków sprzęgających lotki ze sterem kierunkowym jest konieczne ponieważ pilot musi przezwyciężać to sprzężenie podczas startu (musi użyć steru kierunkowego bez użycia lotek = right-rudder input only, aby zniwelować zarówno torque jak i faktor-P) oraz podczas lądowań przy bocznym wietrze (lotki i ster kierunkowy muszą być użyte w przeciwnych kierunkach = cross-controlled inputs).
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
ANTEK - 01-07-2010 12:35
Zagadka 854
Skoordynowany zakręt samolotu wymaga zsynchronizowanego wychylenia lotek i steru kierunkowego.
W większości samolotów wymaga to od pilota skoordynowanego użycia zarówno wolanta (bądź drążka sterowego) jak i orczyka (bądź pedałów steru kierunkowego).
W jakim samolocie (produkowanym do dzisiaj) użycie tylko wolanta lub tylko pedałów steru kierunkowego pozwala na skoordynowane zakręty podczas przelotów (tz podczas cruise flight, kiedy moment obrotowy/torque i P-faktor sa niewielkie)?
Podpowiedzi:
# Głównym "materiałem" używanym w tym ciekawym "systemie sterowniczym" są elastyczne sznurki (bungee cords).....
# Samolot, o którym tu mowa, i jeden z najpopularniejszych (w swoim czasie) seriali telewizyjnych maja dużo wspólnego....
# Tata i Synkami galopowali ku czarno-białemu zachodowi słońca radując telewidzów :)
Odpowiedz:
We wszystkich wersjach samolotu Beech Bonanza (niezależnie od typu stateczników) wolant i pedały steru kierunkowego są połączone przy pomocy siatki zrobionej z elastycznych sznurków. W praktyce oznacza to, ze pilot przechylając samolot przy pomocy wolanta nie musi sam naciskać odpowiedniego pedału steru kierunkowego - odpowiedni pedał sam się naciśnie, ponieważ jest sprzężony z wolantem. Podobnie, naciśniecie tylko pedału steru kierunkowego powoduje, ze wolant automatycznie zostaje przemieszczony w odpowiednia stronę.
Użycie rozciągliwych sznurków sprzęgających lotki ze sterem kierunkowym jest konieczne ponieważ pilot musi przezwyciężać to sprzężenie podczas startu (musi użyć steru kierunkowego bez użycia lotek = right-rudder input only, aby zniwelować zarówno torque jak i faktor-P) oraz podczas lądowań przy bocznym wietrze (lotki i ster kierunkowy muszą być użyte w przeciwnych kierunkach = cross-controlled inputs).
Jacek Waszczuk - 01-07-2010 14:47
Myslę że chodzi tutaj o samolot który nie posiada lotek czyli po Polsku "Pchła nieba" ?
ANTEK - 01-07-2010 23:56
Cytat:
Myslę że chodzi tutaj o samolot który nie posiada lotek czyli po Polsku "Pchła nieba" ? Aby skrecic tym samolocikiem (Sky Flea) ster kierunkowy musi byc uzyty. Wszystkie zakrety sa nieskoordynowane (z "zeslizgiem" lub "wyslizgiem", tz podczas kazdego zakretu tym samolocikiem "kulka" zakretomierza nie jest w pozycji centralnej = zakret jest nieskoordynowany :().
W tej zagadce chodzi o inny samolot, ktory ma zarowno lotki, jak i ster kierunkowy, ale ....:wmur:
Jacek Waszczuk - 06-07-2010 16:54
Czy w pytaniu chodzi o samolot w układzie kaczka?
ANTEK - 06-07-2010 23:40
To pomyslowe rozwiazanie techniczne wystepuje, z tego co wiem, tylko w jednym, niewielkim samolocie. Zastosowano je w pierwszych egzemplarzach tego samolotu w drugiej polowie lat 1940-tych i jest ono uzywane nadal w dzisiejszej wersji tego samolotu.
Glownym "materialem" uzywanym w tym ciekawym "systemie sterowniczym" sa elastyczne sznurki (bungee cords) :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Bungee_cord
ANTEK - 08-07-2010 06:27
Podpowiedz:
# Samolot, o ktorym tu mowa, i jeden z najpopularniejszych (w swoim czasie) seriali telewizyjnych maja duzo wspolnego..........
ANTEK - 10-07-2010 00:08
Podpowiedz:
# Tata i Synkami galopowali ku czarno-bialemu zachodowi slonca radujac telewidzow :)
Jacek Waszczuk - 10-07-2010 10:03
1 Załącznik(ów) No to chyba już wiem:D, według mnie to jest samolot Beech Bonanza a różnica w tym samolocie polega na usterzeniu, ponieważ większość egzemplarzy posiada usterzenie motylkowe.
W załączniku zdjęcie z ILA 2010
ANTEK - 10-07-2010 12:32
Cytat:
No to chyba już wiem:D, według mnie to jest samolot Beech Bonanza a różnica w tym samolocie polega na usterzeniu, ponieważ większość egzemplarzy posiada usterzenie motylkowe.
W załączniku zdjęcie z ILA 2010 Tak, chodzi tutaj o Beech Bonanza, ale...........
unikalne użycie elastycznych sznurków w tym samolocie nie jest zależne od typu usterzenia (jest ono stosowane zarówno w wersji o standardowych statecznikach ogonowych jak i w wersji motylkowej, tz V-Tail).
ANTEK - 15-07-2010 03:37
Myślę, że nadszedł czas na zamkniecie tej zagadki.
Biorę na siebie winę za to, ze nikt nie podał pełnego rozwiązania - pytałem o sprawę, która może zainteresować tylko ludzi zainteresowanych tym właśnie samolotem (Beech Bonaza), a nie jest nas wielu :(
We wszystkich wersjach samolotu Beech Bonanza (niezależnie o typu stateczników) wolant i pedały steru kierunkowego są połączone przy pomocy siatki zrobionej z elastycznych sznurków. W praktyce oznacza to, ze pilot przechylając samolot przy pomocy wolanta nie musi sam naciskać odpowiedniego pedału steru kierunkowego - odpowiedni pedał sam się naciśnie, ponieważ jest sprzężony z wolantem. Podobnie, naciśniecie tylko pedału steru kierunkowego powoduje, ze wolant automatycznie zostaje przemieszczony w odpowiednia stronę.
Użycie rozciągliwych sznurków sprzęgających lotki ze sterem kierunkowym jest konieczne ponieważ pilot musi przezwyciężać to sprzężenie podczas startu (musi użyć steru kierunkowego bez użycia lotek = right-rudder input only, aby zniwelować zarówno torque jak i faktor-P) oraz podczas lądowań przy bocznym wietrze (lotki i ster kierunkowy muszą być użyte w przeciwnych kierunkach = cross-controlled inputs).