Zagadka 833
Jacek Waszczuk - 06-05-2010 21:33
Zagadka 833
W każdym nowym samochodzie mamy poduszki powietrzne, a gdzie w lotnictwie można spotkać poduszki powietrzne?
ODP.
Poduszki powietrzne podobne do samochodowych można spotkać w niewielkich samolotach (General aviation)
Poduszka powietrzna w nieco innym wydaniu czyli airbag z uprzężą to część ekwipunku paralotniarza
olenka - 06-05-2010 21:53
poduszki powietrzne w pasach bezpieczenstwa mają przede wszystkim najnowsze samoloty amerykanskie - głównie te niewielkie, takie jak Cessna
poduszki w pasach ma rownież A 380,
Cirrus SR22-63
kabiny samolotów wojskowych (np. General Dynamics F-111) wyposażone są w poduszki powietrzne amortuzujące lądowanie, a w przypadku wodowania gwarantujące utrzymanie się na wodzie kapsuły (nie ma wyrzucanych indywidualnie foteli). Do wyrzucenia całej kabiny używa się silników rakietowych o dużej mocy, a następnie zespołu spadochronów oraz poduszek powietrznych amortyzujących lądowanie.
Marauder - 07-05-2010 00:22
W AH-64 planowano zastosować poduszki. I nawet jest taka opcja wyposażenia.
ANTEK - 07-05-2010 01:02
Cytat:
W AH-64 planowano zastosować poduszki. I nawet jest taka opcja wyposażenia. Gdzie (w jakim celu)?
Marauder - 07-05-2010 01:24
W kabinie załogi. Zadaniem ich jest ochrona załogi podczas tzw. twardego lądowania w terenie.
Podobne poduszki planowano również zastosować w innych śmigłowcach np. UH-60.
ANTEK - 07-05-2010 10:15
Cytat:
....gdzie w lotnictwie można spotkać poduszki powietrzne? Dodajac do odpowiedzi #olenki# i Marauder'a
Lotnicze Poduszki Powietrzne mozna spotkac
Pod poduszkowcami (kiedy leca :D),
a takze jako
Opony/detki na kolach podwozia (ich objetosc zwieksza sie wraz z wysokoscia lotu)
Kamizelki ratunkowe (emergency life-jackets);wymagane, kiedy lot jest ponad morzem
Pontony/tratwy ratunkowe (emergeny rafts); wymagane, kiedy lot jest ponad morze
Nadmuchiwane izolacje drzwi (pneumatic door seals); dla hermetyzacji w wiekszych samolotach lub tylko do zmniejszenia halasu w kabinie, np w Cirrus SR22 i Cessna 400
Slizgawki ratunkowe (emergency slides); wmagane w wiekszych samolotach pasazerskich
Nadmuchiwane przeciwoblodzeniowe buty (pnematic de-icing boots); w mniejszych samolotach sa one instalowane na przednich/prowadzacych krawedziach – leading edges – skrzydel oraz horyzontalnych i pionowych statecznikow; lod, ktory zazwyczaj zaczyna powstawac na tych krawedziach, nie nawarstwia sie, poniewaz buty nadmuchiowane sa automatycznie co jakis czas
Nadmuchiwane wargi (pneumatic intake lips); w kilku pierwszych egzemplarzach Hawker Siddeley P1127 – prototypach Harrier’a – zainstalowano nadmuchiwane wargi wkolo wejsc powietrza do silnika (engine air intakes); bylo to bardzo pomyslowe rozwiazanie konstrukcjne: nienadmuchane wargi pozwalaly na zwiekszony przeplyw powietrza zwiekszajac efektywny przekroj otworow wejsciowych (increased air intake diameter = increased air inflow) podczas kolowania, startu oraz wolnego lotu; wargi byly nadmuchiwane przy zwiekszaniu szybkosci, co zmniejszalo aerodynamiczny opor (drag) tych gumowych warg; dobry pomysl, ale odrzucono go po kilku miesiacach prob, poniewaz wargi zbyt czesto ulegaly uszkodzeniu.
PS Ciekawostka - laptopy (te z twadym dyskiem) nie pracuja poprawnie na wysokosciach powyzej 10,000 stop. Powod: powietrze jest zbyt rozrzedzone, aby zapewnic niezbedna poduszke powietrzna dla wirujacego twardego dysku.
Jacek Waszczuk - 08-05-2010 13:16
Dobra odpowiedź, bo poduszki można spotkać w samolotach czyli general aviation. A jako dodatek w innych dziedzinach sportów lotniczych?
ANTEK - 09-05-2010 07:41
Cytat:
Dobra odpowiedź, bo poduszki można spotkać w samolotach czyli general aviation. A jako dodatek w innych dziedzinach sportów lotniczych? Rodzajem “poduszki powietrznej” jest parafoil = paraszybowcowe skrzydlo (http://en.wikipedia.org/wiki/Paragliding), choc w tym wypadku "poduszka=skrzydlo" jest nadmuchiwana caly czas (ram-air effect).
Takze,
w latawcach uzywanych do kitesurfing (http://kitesurfingschool.org/equipments.htm)
czesc skrzydla jest nadmuchiwana (sluzy jako rodzaj szkieletonu, ulatwia startowanie, specjalnie z wody)
Jacek Waszczuk - 09-05-2010 08:21
Antek dobrze wyszukałeś wykorzystanie poduszki powietrznej, a jeszcze użycie w roli urządzenia zabezpieczającego?
Marauder - 09-05-2010 12:34
Na zawodach spadochronowych na celność lądowania stosuje się nadmuchiwany "materac" (dla miękkiego, bezkontuzjowego lądowania), dzięki któremu łatwo można odczytać wynik.
Przykład http://www.sekcjaspadochronowa-wawel.../2007pob03.jpg
Jacek Waszczuk - 09-05-2010 17:15
No dobrze, widzę że na pewno wiecie tylko trzeba wpaść, co jest na zdjęciu?
ANTEK - 10-05-2010 08:02
http://www.apcoaviation.com/products/3/apc47na.html
Jacek Waszczuk - 10-05-2010 18:56
Oczywiście chodzi o uprząż z airbagiem:Dzanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
Jacek Waszczuk - 06-05-2010 21:33
Zagadka 833
W każdym nowym samochodzie mamy poduszki powietrzne, a gdzie w lotnictwie można spotkać poduszki powietrzne?
ODP.
Poduszki powietrzne podobne do samochodowych można spotkać w niewielkich samolotach (General aviation)
Poduszka powietrzna w nieco innym wydaniu czyli airbag z uprzężą to część ekwipunku paralotniarza
olenka - 06-05-2010 21:53
poduszki powietrzne w pasach bezpieczenstwa mają przede wszystkim najnowsze samoloty amerykanskie - głównie te niewielkie, takie jak Cessna
poduszki w pasach ma rownież A 380,
Cirrus SR22-63
kabiny samolotów wojskowych (np. General Dynamics F-111) wyposażone są w poduszki powietrzne amortuzujące lądowanie, a w przypadku wodowania gwarantujące utrzymanie się na wodzie kapsuły (nie ma wyrzucanych indywidualnie foteli). Do wyrzucenia całej kabiny używa się silników rakietowych o dużej mocy, a następnie zespołu spadochronów oraz poduszek powietrznych amortyzujących lądowanie.
Marauder - 07-05-2010 00:22
W AH-64 planowano zastosować poduszki. I nawet jest taka opcja wyposażenia.
ANTEK - 07-05-2010 01:02
Cytat:
W AH-64 planowano zastosować poduszki. I nawet jest taka opcja wyposażenia. Gdzie (w jakim celu)?
Marauder - 07-05-2010 01:24
W kabinie załogi. Zadaniem ich jest ochrona załogi podczas tzw. twardego lądowania w terenie.
Podobne poduszki planowano również zastosować w innych śmigłowcach np. UH-60.
ANTEK - 07-05-2010 10:15
Cytat:
....gdzie w lotnictwie można spotkać poduszki powietrzne? Dodajac do odpowiedzi #olenki# i Marauder'a
Lotnicze Poduszki Powietrzne mozna spotkac
Pod poduszkowcami (kiedy leca :D),
a takze jako
Opony/detki na kolach podwozia (ich objetosc zwieksza sie wraz z wysokoscia lotu)
Kamizelki ratunkowe (emergency life-jackets);wymagane, kiedy lot jest ponad morzem
Pontony/tratwy ratunkowe (emergeny rafts); wymagane, kiedy lot jest ponad morze
Nadmuchiwane izolacje drzwi (pneumatic door seals); dla hermetyzacji w wiekszych samolotach lub tylko do zmniejszenia halasu w kabinie, np w Cirrus SR22 i Cessna 400
Slizgawki ratunkowe (emergency slides); wmagane w wiekszych samolotach pasazerskich
Nadmuchiwane przeciwoblodzeniowe buty (pnematic de-icing boots); w mniejszych samolotach sa one instalowane na przednich/prowadzacych krawedziach – leading edges – skrzydel oraz horyzontalnych i pionowych statecznikow; lod, ktory zazwyczaj zaczyna powstawac na tych krawedziach, nie nawarstwia sie, poniewaz buty nadmuchiowane sa automatycznie co jakis czas
Nadmuchiwane wargi (pneumatic intake lips); w kilku pierwszych egzemplarzach Hawker Siddeley P1127 – prototypach Harrier’a – zainstalowano nadmuchiwane wargi wkolo wejsc powietrza do silnika (engine air intakes); bylo to bardzo pomyslowe rozwiazanie konstrukcjne: nienadmuchane wargi pozwalaly na zwiekszony przeplyw powietrza zwiekszajac efektywny przekroj otworow wejsciowych (increased air intake diameter = increased air inflow) podczas kolowania, startu oraz wolnego lotu; wargi byly nadmuchiwane przy zwiekszaniu szybkosci, co zmniejszalo aerodynamiczny opor (drag) tych gumowych warg; dobry pomysl, ale odrzucono go po kilku miesiacach prob, poniewaz wargi zbyt czesto ulegaly uszkodzeniu.
PS Ciekawostka - laptopy (te z twadym dyskiem) nie pracuja poprawnie na wysokosciach powyzej 10,000 stop. Powod: powietrze jest zbyt rozrzedzone, aby zapewnic niezbedna poduszke powietrzna dla wirujacego twardego dysku.
Jacek Waszczuk - 08-05-2010 13:16
Dobra odpowiedź, bo poduszki można spotkać w samolotach czyli general aviation. A jako dodatek w innych dziedzinach sportów lotniczych?
ANTEK - 09-05-2010 07:41
Cytat:
Dobra odpowiedź, bo poduszki można spotkać w samolotach czyli general aviation. A jako dodatek w innych dziedzinach sportów lotniczych? Rodzajem “poduszki powietrznej” jest parafoil = paraszybowcowe skrzydlo (http://en.wikipedia.org/wiki/Paragliding), choc w tym wypadku "poduszka=skrzydlo" jest nadmuchiwana caly czas (ram-air effect).
Takze,
w latawcach uzywanych do kitesurfing (http://kitesurfingschool.org/equipments.htm)
czesc skrzydla jest nadmuchiwana (sluzy jako rodzaj szkieletonu, ulatwia startowanie, specjalnie z wody)
Jacek Waszczuk - 09-05-2010 08:21
Antek dobrze wyszukałeś wykorzystanie poduszki powietrznej, a jeszcze użycie w roli urządzenia zabezpieczającego?
Marauder - 09-05-2010 12:34
Na zawodach spadochronowych na celność lądowania stosuje się nadmuchiwany "materac" (dla miękkiego, bezkontuzjowego lądowania), dzięki któremu łatwo można odczytać wynik.
Przykład http://www.sekcjaspadochronowa-wawel.../2007pob03.jpg
Jacek Waszczuk - 09-05-2010 17:15
No dobrze, widzę że na pewno wiecie tylko trzeba wpaść, co jest na zdjęciu?
ANTEK - 10-05-2010 08:02
http://www.apcoaviation.com/products/3/apc47na.html
Jacek Waszczuk - 10-05-2010 18:56
Oczywiście chodzi o uprząż z airbagiem:D