Wyposażenie czarnych skrzynek
Teron - 06-06-2010 13:50
Wyposażenie czarnych skrzynek
Witam Was serdecznie jako, że to mój pierwszy post tutaj. Forum czytam regularnie, ale jakoś nie było okazji się zarejestrować, aż do dziś.
Do dziecka jestem pasjonatem lotnictwa, zwłaszcza samolotów wojskowych i historii lotnictwa militarnego i gnębi mnie dziś jedno pytanie. Jeśli ktoś zna odp, bardzo proszę o jakieś wskazówki w tym temacie.
Czarne skrzynki - wszyscy wiemy do czego służą i kiedy są odczytywane. Śledząc losy katastrofy prezydenckiego samolotu zastanawia mnie dlaczego w samolotach nie ma kamer, które zbierały by dane do czarnych skrzynek - tak jak mikrofony?
Nie chodzi mi o prostą kamerę, która i tak ulegnie zniszczeniu podczas katastrofy, ale chodzi mi głównie o dane z nich zapisane. Dane z mikrofonów, czujników zapisane są w czarnej skrzynce - dlaczego więc nie ma tam też zapisu z kamer? Nośnik (taśma, dyski "pancerne" SSD, karty CF przemysłowe odporne na wys temperaturę itp - jakikolwiek nośnik) przecież by przetrwał tak jak przetrwały taśmy z nagraniami z mikrofonów.
Dzisiejsza technika to przecież mini kamerki, czujniki wizyjne itp a jednak nie ma takiego sprzętu na wyposażeniu samolotu, kiedy dane z nich byłby najbardziej "obrazowymi" dosłownie "obrazowymi" danymi z zaistniałego zdarzenia.
Żyjemy w epoce CCTV i monitoringu (centra handlowe, ochrona itp) - wszystko jest monitorowane i wielu ludzi "pracuje pod nadzorem", dlaczego w takim razie tego typu dane nie są przechowywane w czarnych skrzynkach?
jackowlew - 06-06-2010 14:48
Witaj
Dobre pytanie czemu nie ma.Z tym pytanie do konstruktorów trzeba się zwrócić.
Jacek Waszczuk - 06-06-2010 15:34
Możliwe że jest to przyszłość w konstrukcji czarnych skrzynek czyli poza kanałami nagrywanymi dotychczas dojdą kanały wideo, zresztą trudno powiedzieć w jaką stronę pójdą konstruktorzy może poza kanałami wideo w rozstrzyganiu przyczyn wypadków potrzebne by były inne bardziej potrzebne zapisy które by trzeba najpierw nagrywać.
Lecz w tym czasie starania idą w kierunku tego by wszystkie dane ze skrzynek które nagrywane są w pamięci dodatkowo transmitowane były na bierząco na ziemie i zapisywane, było by to zdublowanie czarnj skrzynki umożliwiające podjęcie dochodzenia tuż po zaniku sygnału a poza tym pozwalało by utrzymać dane w dłuższym okresie czasu niż tradycyjna skrzynka gdyż naziemne stanowiska rejestrujące mogę być wyposażone w większe dyski magazynujące dane
Teron - 06-06-2010 19:32
Muszę przyznać, że trochę mnie gnębi to pytanie bo:
- nie wierzę, że Konstruktorzy nie wpadli jeszcze na ten pomysł
- koszty - zrozumiałe przy klasycznych maszynach, ale VIP rządzą się własnymi prawami (wystarczy popatrzyć na obsesyjny wręcz poziom ochrony prezydentów USA czy Rosji).
- ograniczenia techniczne. Najbardziej prawdopodobne, ale skoro kasety są w stanie przetrwać to czemu inne nośniki nie, ba VHS kiedyś też dawał przecież radę :D
Może to jakiś techniczny szczegół uniemożliwia takie rozwiązanie, niemniej nie mogę go dostrzec. Jak ktoś ma jakiś pomysł, zapraszam do dyskusji i burzy mózgów :D
Marauder - 06-06-2010 23:16
Problemów technicznych ze zbudowaniem rejestratora obrazu nie ma żadnego. Nawet istnieją takie urządzenia.
Według mnie chodzi o to że organizacje skupiające pilotów, i być może oni sami, nie są zbytnio za montowaniem kamer w kokpitach. Chodzi o to że wszystko będzie nagrywane i piloci będą pracować pod ciągłą obserwacją (być może dodatkowy stres).
Niemniej jednak trendy na przyszłość są takie, że raczej tego typu systemy prędzej czy później będą wprowadzane na pokłady statków powietrznych. Być może staną się standardem jak obecnie rejestratory parametrów lotu i rozmów.
ANTEK - 07-06-2010 02:47
Cytat:
Problemów technicznych ze zbudowaniem rejestratora obrazu nie ma żadnego. Nawet istnieją takie urządzenia.
Według mnie chodzi o to że organizacje skupiające pilotów, i być może oni sami, nie są zbytnio za montowaniem kamer w kokpitach. Chodzi o to że wszystko będzie nagrywane i piloci będą pracować pod ciągłą obserwacją (być może dodatkowy stres).
Niemniej jednak trendy na przyszłość są takie, że raczej tego typu systemy prędzej czy później będą wprowadzane na pokłady statków powietrznych. Być może staną się standardem jak obecnie rejestratory parametrów lotu i rozmów. Masz absolutna racje.zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
Teron - 06-06-2010 13:50
Wyposażenie czarnych skrzynek
Witam Was serdecznie jako, że to mój pierwszy post tutaj. Forum czytam regularnie, ale jakoś nie było okazji się zarejestrować, aż do dziś.
Do dziecka jestem pasjonatem lotnictwa, zwłaszcza samolotów wojskowych i historii lotnictwa militarnego i gnębi mnie dziś jedno pytanie. Jeśli ktoś zna odp, bardzo proszę o jakieś wskazówki w tym temacie.
Czarne skrzynki - wszyscy wiemy do czego służą i kiedy są odczytywane. Śledząc losy katastrofy prezydenckiego samolotu zastanawia mnie dlaczego w samolotach nie ma kamer, które zbierały by dane do czarnych skrzynek - tak jak mikrofony?
Nie chodzi mi o prostą kamerę, która i tak ulegnie zniszczeniu podczas katastrofy, ale chodzi mi głównie o dane z nich zapisane. Dane z mikrofonów, czujników zapisane są w czarnej skrzynce - dlaczego więc nie ma tam też zapisu z kamer? Nośnik (taśma, dyski "pancerne" SSD, karty CF przemysłowe odporne na wys temperaturę itp - jakikolwiek nośnik) przecież by przetrwał tak jak przetrwały taśmy z nagraniami z mikrofonów.
Dzisiejsza technika to przecież mini kamerki, czujniki wizyjne itp a jednak nie ma takiego sprzętu na wyposażeniu samolotu, kiedy dane z nich byłby najbardziej "obrazowymi" dosłownie "obrazowymi" danymi z zaistniałego zdarzenia.
Żyjemy w epoce CCTV i monitoringu (centra handlowe, ochrona itp) - wszystko jest monitorowane i wielu ludzi "pracuje pod nadzorem", dlaczego w takim razie tego typu dane nie są przechowywane w czarnych skrzynkach?
jackowlew - 06-06-2010 14:48
Witaj
Dobre pytanie czemu nie ma.Z tym pytanie do konstruktorów trzeba się zwrócić.
Jacek Waszczuk - 06-06-2010 15:34
Możliwe że jest to przyszłość w konstrukcji czarnych skrzynek czyli poza kanałami nagrywanymi dotychczas dojdą kanały wideo, zresztą trudno powiedzieć w jaką stronę pójdą konstruktorzy może poza kanałami wideo w rozstrzyganiu przyczyn wypadków potrzebne by były inne bardziej potrzebne zapisy które by trzeba najpierw nagrywać.
Lecz w tym czasie starania idą w kierunku tego by wszystkie dane ze skrzynek które nagrywane są w pamięci dodatkowo transmitowane były na bierząco na ziemie i zapisywane, było by to zdublowanie czarnj skrzynki umożliwiające podjęcie dochodzenia tuż po zaniku sygnału a poza tym pozwalało by utrzymać dane w dłuższym okresie czasu niż tradycyjna skrzynka gdyż naziemne stanowiska rejestrujące mogę być wyposażone w większe dyski magazynujące dane
Teron - 06-06-2010 19:32
Muszę przyznać, że trochę mnie gnębi to pytanie bo:
- nie wierzę, że Konstruktorzy nie wpadli jeszcze na ten pomysł
- koszty - zrozumiałe przy klasycznych maszynach, ale VIP rządzą się własnymi prawami (wystarczy popatrzyć na obsesyjny wręcz poziom ochrony prezydentów USA czy Rosji).
- ograniczenia techniczne. Najbardziej prawdopodobne, ale skoro kasety są w stanie przetrwać to czemu inne nośniki nie, ba VHS kiedyś też dawał przecież radę :D
Może to jakiś techniczny szczegół uniemożliwia takie rozwiązanie, niemniej nie mogę go dostrzec. Jak ktoś ma jakiś pomysł, zapraszam do dyskusji i burzy mózgów :D
Marauder - 06-06-2010 23:16
Problemów technicznych ze zbudowaniem rejestratora obrazu nie ma żadnego. Nawet istnieją takie urządzenia.
Według mnie chodzi o to że organizacje skupiające pilotów, i być może oni sami, nie są zbytnio za montowaniem kamer w kokpitach. Chodzi o to że wszystko będzie nagrywane i piloci będą pracować pod ciągłą obserwacją (być może dodatkowy stres).
Niemniej jednak trendy na przyszłość są takie, że raczej tego typu systemy prędzej czy później będą wprowadzane na pokłady statków powietrznych. Być może staną się standardem jak obecnie rejestratory parametrów lotu i rozmów.
ANTEK - 07-06-2010 02:47
Cytat:
Problemów technicznych ze zbudowaniem rejestratora obrazu nie ma żadnego. Nawet istnieją takie urządzenia.
Według mnie chodzi o to że organizacje skupiające pilotów, i być może oni sami, nie są zbytnio za montowaniem kamer w kokpitach. Chodzi o to że wszystko będzie nagrywane i piloci będą pracować pod ciągłą obserwacją (być może dodatkowy stres).
Niemniej jednak trendy na przyszłość są takie, że raczej tego typu systemy prędzej czy później będą wprowadzane na pokłady statków powietrznych. Być może staną się standardem jak obecnie rejestratory parametrów lotu i rozmów. Masz absolutna racje.