Przejrzyj wiadomości

Ustawienia aparatu - spottersko oczywiscie



chrisparypa - 02-05-2010 01:17
Ustawienia aparatu - spottersko oczywiscie
  No więc chciałbym was zapytać o waszą ekspozycje :) Po lekturze naszej gazetki ściennej, jeszcze bardziej Ari Showowy nastrój mnie złapał i tak się zastanawiam.... Każdy z nas ma jakieś swoje spojrzenie na ustawienia aparatu czy to na Air Show czy na kamping pod płotem. Pochwalcie się swoimi doświadczeniami... Jaki pomiar światła uzywacie ?? jakieś argumenty za i przeciw innym pomiarom ?? kompensacja jakas ?? Przysłona ?? przymykacie czy raczej w jasności siła ?? o czasie to raczej nie ma co dyskutować dla jednych najmniejszy dla śmigłowych wiekszy. Jak ratujecie sie podczas słabej pogody ?? wolicie podbić ISO ?? czy czas ?? Auto Focus na jedno zdjęcie?? a moze ciagły (żeby nie wywierać nacisków na marki bo chyba róznie się nazywaja u różnych producentów) Jakieś porady ??




PanSamolocik - 02-05-2010 05:20
chyba metoda prob i bledow, choc moj glos slabiutki, bo i doswiadczenie mam marne ...
ale zawsze warunki sa rozne wiec i ustawienia musza sie zmieniac, ale watek ciekawy bede obserwowal



CZ@rek - 09-05-2010 20:31
Podczas robienia zdjęć na pokazach czy też na lotnisku operuję przede wszystkim czasem (szybkie maszyny 1/1000, samoloty śmigłowe 1/100-1/250, śmigłowce 1/100). Automatyce aparatu pozostawiam dobranie do tych ustawień przysłony.
Co do kompensacji ekspozycji to na chwilę obecną ustawiam w zależności od warunków -0,3 lub -0,7 EV. Na 0 EV nie zostawiam.
Standardowo ISO 200. Nie zmieniam tu niczego.
Co do AF to zależnie od warunków. W 90% przypadków mam ustawiony MF. Jeśli jest dobre światło wiele załatwia głębia ostrości :). Chociaż ostatnio ćwiczę z AF w wersji ciągłej. Jak narazie się sprawdza, jednakże nie miałem jeszcze okazji potestować go na nieco szybszych maszynach niż te lądujące i startujące na EPWA.



stratus - 10-05-2010 07:56
A z poradnikiem Muflona zapoznałeś się ?
http://airshow-reviews.com/photography_exposure.html
Kiedys była wersja polska, może sie doczekamy tłumaczenia :)




bpon2 - 10-05-2010 08:21
Ale nic nie zastąpi doświadczenia i talentu. Wiem to z autopsji:D U mnie sprawa wygląda tak, że kiedy śmigła się kręcą to połowa samolotu jest rozmazana, kiedy samolocik jest ostry to śmigła się nie kręcą:D Trzeba pstrykać i ćwiczyć (chyba):D



dexterteam - 10-05-2010 09:28
A i jest po polsku :) pod tym linkiem wykładzik
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=8692
i dyskusja na ten temat :)
http://canon-board.info/showthread.php?t=8695



PanSamolocik - 10-05-2010 16:00
Cytat:
Ale nic nie zastąpi doświadczenia i talentu. Wiem to z autopsji:D U mnie sprawa wygląda tak, że kiedy śmigła się kręcą to połowa samolotu jest rozmazana, kiedy samolocik jest ostry to śmigła się nie kręcą:D Trzeba pstrykać i ćwiczyć (chyba):D to chyba taki ANTYtalent hehe :-)



Gryniek - 10-05-2010 16:45
Ja fotografuję na programie "P", ISO 160-200, AF Focus, seria H, w RAW i potem obróbka. Preselekcja przysłony pomiędzy +0,7 a +1 EV



muflon - 10-05-2010 18:59
Cytat:
A z poradnikiem Muflona zapoznałeś się ?
http://airshow-reviews.com/photography_exposure.html
Kiedys była wersja polska, może sie doczekamy tłumaczenia :)
Ale za to sa dwa inne, kazdy cos moze sobie wybrac :lol: A tak serio, to niestety polskie tlumaczenie strony nie zalapalo sie na tegoroczne "okienko gdy mam czas". Moze nastepnej zimy sie uda ;)

To co jest na Canon-Board to duzo starsza wersja, tak naprawde od tego sie wszystko zaczelo kilka lat temu.

Cytat:
Ale nic nie zastąpi doświadczenia i talentu A na poczatek chocby samego doswiadczenia :) cwiczyc, cwiczyc, cwiczyc, jezdzic, pstrykac, cwiczyc, cwiczyc... rok-dwa i bedzie gralo :D I to nawet nie jest kwestia takich czy innych ustawien, ale ogolnego obycia z pokazami, figurami, tym co/gdzie/jak sie da a co nie itp.



stratus - 10-05-2010 19:59
Na tym poradniku z Canon-Board sam zaczynałem swoja przygodę, dlatego że jest to starsza wersja to jej nie przytaczałem, a wiadomo że z czasem przyzwyczajenia sie zmieniają choć podstawy zawsze są fundamentalne :)



kux - 10-05-2010 21:34
a z braku laku bardzo dobrze ćwiczy się na mewach....
nie żartuję... tych białych z dziobem...
u mnie w mieście jest park ze stawkiem i jest ich pełno.... jak mi się nudzi idę popstrykać....
lataja dośc nisko nad woda i dość szybko, ćwiczyć panoramowanie można do woli



martin - 10-05-2010 21:51
Cytat:
a z braku laku bardzo dobrze ćwiczy się na mewach....
nie żartuję... tych białych z dziobem...
u mnie w mieście jest park ze stawkiem i jest ich pełno.... jak mi się nudzi idę popstrykać....
lataja dośc nisko nad woda i dość szybko, ćwiczyć panoramowanie można do woli
Potwierdzam, ostra mewa jest dużo rzadszym zjawiskiem niż ostry samolot ;).



Drzemi - 10-05-2010 22:02
Ja tak się nad morzem bawiłem. A tak jak jest ladna pogoda, to do dziadków jadę i gołębie. :)



chrisparypa - 10-05-2010 22:58
Powiedzcie mi czemu to się panomraowanie nazywa ??? Intuicyjnie Panorama mi sie zawsze i niestety tylko kojarzy z "długim" zdjęciem :)

W angielskim rozmycie tla ruchem nazywa sie PAN albo PANNING czy wiec nie powinno byc Panowanie :)) ?? tak tylko zgaduje, bo skąd się wzieło panoramowanie....



Nexus - 10-05-2010 23:16
...bo ruch podczas robienia zdjęcia przypomina robienie panoramy?



PanSamolocik - 11-05-2010 08:40
ale tez przypomina zamiatanie wiec ... mozna by nazwac zamiataniem :-)
W sumie nie wiedzialem ze to sie tak nazywa zawsze na to mowie Panning czasem lepiej nie tlumaczyc na polski :-)



Drzemi - 11-05-2010 08:47
Machasz aparatem na prawo i lewo jak szczotką, że zamiatanie? Może dlatego zdjęcia nie wychodzą? ;)



chrisparypa - 11-05-2010 15:26
A macie jakies porady, którymi checie sie podzielić jeśli chodzi o "panoramowanie" :) niektóre zdjęcia są naprawde świetne, mi czasem sie udaje dość ostry obiekt główny uchwycic... nie będę ukrywał że ciężko mi idzie owe panoramowanie, raczej 90% zdjęć są nieostre pozostałe 10% to zdjęcia w miare przyzwoite i chyba nigdy mi sie nie udało ustrzelić takiej mocnej żylety, zawsze są jakieś ale....



bpon2 - 11-05-2010 16:02
Czytając jakieś porady zaawansowanych pstrykaczy często najpierw muszę rozgryźć co autor miał na myśli. Z panoramowaniem też miałem kłopot, początkowo brałem to za kadrowanie:cool:



Jacek Waszczuk - 11-05-2010 16:56
1 Załącznik(ów) Generalnie panning/panoramowanie to ciężka sztuka i trzeba się tego nauczyć. A naukę najlepiej podczas zwykłych wypadów na lotnisko bo na pokazach to już pełna koncentracja:D

Z mewami popieram sam też testuję :D

W załączniku przykład by nie być gołosłowny:D



bpon2 - 11-05-2010 17:30
Ptaszek jak z National Geographic:) Ja ćwiczę na kaczkach, tak ładnie to jeszcze mi nie wychodzi:D



chrisparypa - 11-05-2010 18:14
Jacek tej mewie brakuje tylko chmury kondensacyjnej na skrzydłach :)

No tyle co u mnie mew jest to mogłem sie wcześniej domyśleć, że można je jakoś wykożystać, mieszkam nad samą wodą :)

Zobaczymy.... w piątek się zyczyna, nie ma już czasu na naukę.... Andrews AFB....



borys122 - 11-05-2010 19:27
Cytat:
Generalnie panning/panoramowanie to ciężka sztuka i trzeba się tego nauczyć. A naukę najlepiej podczas zwykłych wypadów na lotnisko bo na pokazach to już pełna koncentracja:D

Z mewami popieram sam też testuję :D

W załączniku przykład by nie być gołosłowny:D
a oto moja mewa ;)
http://www.download.net.pl/310/Faststone-Image-Viewer/



borys122 - 11-05-2010 19:30
teraz bedzie lepiej ;)




PanSamolocik - 11-05-2010 20:25
Cytat:
Machasz aparatem na prawo i lewo jak szczotką, że zamiatanie? Może dlatego zdjęcia nie wychodzą? ;) a kto napisal, ze mi nie wychodza? :-)
Przyjedz do FRA to sobie pozamiatasz :-)
Jeden samolot aparat sunie w lewo, wracasz by namierzyc nastepny w prawo i znow w lewo i tak caly czas wiec zamiatasz :-)



Drzemi - 11-05-2010 20:37
Eeee tam... Takim tropem, to można powiedzieć, że jest jak wbijanie gwoździ - wbijasz w jedną stronę, potem cofasz, żeby następne uderzenie zrobić. ;)



chrisparypa - 12-05-2010 01:26
Borys... no zdjęcie mewy masz, ale chodzi tu o panoramowanie :) Twoje zdjęcie to 1/1000 i nie panoramowane :)



stratus - 12-05-2010 07:15
Cytat:
Borys... no zdjęcie mewy masz, ale chodzi tu o panoramowanie :) Twoje zdjęcie to 1/1000 i nie panoramowane :) :) słuszna uwaga :) choć jak ktoś jest szybki to i przy takim czasie coś może wyjść :)



PanSamolocik - 12-05-2010 11:31
Cytat:
:) słuszna uwaga :) choć jak ktoś jest szybki to i przy takim czasie coś może wyjść :) Na takim Axalp to na pewno mozliwe :-) gory blisko w tle i smolot smiga ...
Wlasnie, to chyba sluszny trop podrzucilem, nasz obiekt musi znajdowac sie blisko obiektow w tle wtedy efekt jest najlepszy :-)
No i optymalnie to 90 stopni do ruchu obiektu :-)

JA osobiscie cwicze nie ekologicznie czyli na tutejszej stonce (Lufthansa) i na autostradzie naprzeciwko lotniska gdzie znajduje sie taras ... niestety jeszcze nie lapie Lamborgini i Ferrari (za szybkie) ale Porsche juz zlapalem :-)





bpon2 - 12-05-2010 13:03
No no porszak wyszedł nieźle. Dzisiaj ćwiczyłem na huśtawce, pieruńsko trudno.
A jakiego trybu focusa używacie?




PanSamolocik - 12-05-2010 15:25
Jeszcze modelka sie schowala :-)
u mnie to zalezy co i kiedy :-) AFC (w Pentaxie) wystarczy



chrisparypa - 12-05-2010 15:36
Jacka zreszto tez zrobione na 1/1000s ... Jacek szybki jest :))))



bpon2 - 12-05-2010 15:49
U mnie 1/30:D
A zsynchronizować jeszcze wszystko z modelką? Raczej niemożliwe:D



v@a - 13-05-2010 11:36
czy moze to takie cos jak z Mini :







Nexus - 13-05-2010 11:41
Takie coś, tylko, że to jest zrobione na kompie :) Przy panningu, czy też panoramowaniu wszystkie linie rozmytego tła powinny być równoległe, a na drugim zdjęciu dobrze widać, że rozmycie pociągnięte jest "pędzlem"...



voltariel - 13-05-2010 14:24
Cytat:
U mnie 1/30:D
A zsynchronizować jeszcze wszystko z modelką? Raczej niemożliwe:D
Ja już na 1/15 zszedłem ;) Dowód w wątku 'EPWA na bieżąco' :D



PanSamolocik - 13-05-2010 16:00
Cytat:
U mnie 1/30:D
A zsynchronizować jeszcze wszystko z modelką? Raczej niemożliwe:D
Szalejesz, ale zla taktyka, zawsze zaczyna sie od szybszych przeslon i dopiero po dobrym opanowaniu schodzi nizej ... zacznij od 1/125 :-)



bpon2 - 13-05-2010 16:04
Próbowałem ale im więcej tym obraz robi mi się ciemniejszy:cool:



kux - 13-05-2010 16:07
matko boska co to jest "szybsza przesłona" ??



bpon2 - 13-05-2010 16:18
Jasne, że można pobawić się ISO albo ustawieniami f ale jak dla mnie to jeszcze nie jest takie proste i oczywiste:p



voltariel - 13-05-2010 16:29
Cytat:
matko boska co to jest "szybsza przesłona" ?? To raz.
Druga sprawa...zawsze myślałem, że symbol '1/30' oznacza czas, a nie przysłonę :mrgreen:



Wojtek Zaremba - 14-05-2010 03:59
Czas 1/100 ISO 200 kompensacja ekspozycji to -0,3 EV..no coś takiego mi wyszło..






bpon2 - 14-05-2010 09:09
Panning chyba to nie jest...ale fotka fiu fiu robi wrażenie:)



Wojtek Zaremba - 14-05-2010 12:35
Cytat:
Panning chyba to nie jest...ale fotka fiu fiu robi wrażenie:) Panning na 100% to nie jest .Chodziło mi o "rozmazanie "ruchu łopat śmigłowca a nie o "zamrożenie " łopat.
pozdr!



PanSamolocik - 14-05-2010 12:36
Cytat:
Czas 1/100 ISO 200 kompensacja ekspozycji to -0,3 EV..no coś takiego mi wyszło..

http://skrzydla.org/showphoto.php?photo_id=23925
smiglaki to inna poezja i tak wlasnie powinno wyjsc, pieknie :-)



bpon2 - 14-05-2010 13:49
Wojtek masz jeszcze inne fotki tego ratownika?



Wojtek Zaremba - 14-05-2010 18:52
Cytat:
Wojtek masz jeszcze inne fotki tego ratownika? Tak jeszcze jedno mam ..proszę!






bpon2 - 14-05-2010 22:35
Elegancko:)



slavek - 11-06-2010 12:39
1 Załącznik(ów) ...to ja zapodam coś takiego /gdzieś tam podobno lekki panning występuje;)/:



kosiiflanker - 13-06-2010 16:04
Cytat:
...to ja zapodam coś takiego /gdzieś tam podobno lekki panning występuje;)/: wstawiaj na JP albo airliners!



slavek - 16-06-2010 11:18
Cytat:
wstawiaj na JP albo airliners!
:scared:, dzięki!



Ernest - 22-06-2010 10:13
Ja metodami prób i błędów doszedłem do następujących ustawień:

tryb Tv czyli preselekcja czasu

wszelkie śmigłowce i wolne samoloty śmigłowe - ISO 200-400 (pogoda), 1/60-1/100s, przysłona ustawia się sama, ekspozycja podbita o 1Ev

szybsze samoloty śmigłowe (ewolucyjne) - ISO 200-400, czas 1/80-1/250s, przysłona samoistna, ekspozycja + 1Ev

odrzutowce - ISO 200-400, 1/400-1/1000s, przysłona samoistna, ekspozycja + 1Ev

Takie są moje spostrzeżenia po pierwszym foceniu, w Dęblinie. Chciałbym dodać że podbicie ekspozycji spowodowane było tym, że niebo było pochmurne.



voltariel - 22-06-2010 11:10
Cytat:
Ja metodami prób i błędów doszedłem do następujących ustawień:

tryb Tv czyli preselekcja czasu

wszelkie śmigłowce i wolne samoloty śmigłowe - ISO 200-400 (pogoda), 1/60-1/100s, przysłona ustawia się sama, ekspozycja podbita o 1Ev

szybsze samoloty śmigłowe (ewolucyjne) - ISO 200-400, czas 1/80-1/250s, przysłona samoistna, ekspozycja + 1Ev

odrzutowce - ISO 200-400, 1/400-1/1000s, przysłona samoistna, ekspozycja + 1Ev

Takie są moje spostrzeżenia po pierwszym foceniu, w Dęblinie. Chciałbym dodać że podbicie ekspozycji spowodowane było tym, że niebo było pochmurne.
Podnosząc ekspozycję o 1EV przy dobrej pogodzie będziesz miał wszystkie zdjęcia przepalone...



PanSamolocik - 22-06-2010 11:16
kolega Ernest zaznaczyl na koncu, ze podbil bo bylo pochmurnie :-)



Jacek Waszczuk - 22-06-2010 14:35
Korekcja AV zależna jest w dużej mierze od marki aparatu. Każda z firm produkujących ma swoje indywidualne podejście do idealnych zdjęć dlatego to co dobre dla Canona może nie sprawdzić się w Nikonie ... i wzajemnie



voltariel - 22-06-2010 15:48
Cytat:
kolega Ernest zaznaczyl na koncu, ze podbil bo bylo pochmurnie :-) Nie zauważyłem :P



Ernest - 23-06-2010 11:05
Tak, w Dęblinie było pochmurnie i dlatego podbiłem ekspozycję, inaczej byłoby niedoświetlone. Aparat to EOS 5D.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • reyes.pev.pl