Przejrzyj wiadomości

Szybowce na Olimpiadzie



Jacek Waszczuk - 24-06-2010 09:56
Szybowce na Olimpiadzie
  Szybowce na Olimpiadzie

W okresie międzywojennym gdy szybownictwo zdobywała coraz większą popularność, padł pomysł włączenia go w skład konkurencji olimpijskich. W 1936 roku podczas trwania olimpiady w Berlinie równolegle rozegrano międzynarodowe zawody szybowcowe, uczestniczyli zawodnicy z Austrii, Jugosławii, Niemiec, Szwajcarii, Węgier i Włoch. Węgierski zawodnik Rotter na szybowcu Nemere wykonał przelot docelowy 326 km (minimalnie gorszy od rekordu świata) Jedną z konkurencji była też akrobacja na szybowcach.

Do następnej olimpiady planowanej w 1940 roku w Helsinkach szybownictwo łączono oficjalnie w skład konkurencji, wzorując się na konkurencjach żeglarskich postanowiono wyłonić monotyp szybowca by o zwycięstwie decydowały umiejętności zawodnika a nie różnice w sprzęcie. Międzynarodowa organizacja szybowcowa ISTUS określiła w 1938 roku warunki jakie miał spełnić przyszły szybowiec olimpijski. Szybowiec po pierwsze miał być tani i prosty w produkcji, możliwy do zbudowania w większości wariatów naprawczych. Dlatego też konstrukcja drewniana kryta sklejką lub płótnem. Rozpiętość 15 m, masa własna nie większa niż 168 kg, hamulce aerodynamiczne ograniczające prędkość nurkowania do 200 km/h. Ponieważ przyszła olimpiada miała odbywać się w krainie „tysiąca jezior” na wypadek przymusowego wodowania konstrukcja szybowca powinna być uszczelniona by szybowiec utrzymywał się na wodzie.

Najprostszym rozwiązaniem było nie konstruowanie nowego szybowca lecz opracowanie modyfikacji istniejącej już konstrukcji. W taki sposób Antoni Kocjan Opracował „olimpijską” modyfikację Orlika oznaczona Orlik III lub Orlik Olimpijski, w podobny sposób postąpili najważniejsi konkurencji. Niemiecki konkurent Meise – Olympia, był modyfikacją szybowca Meise

Konkurs kwalifikacyjny rozegrano w dnich 19-25 lutego 1939 na lotnisku Sezze Littorio 90 km od Rzymu. Okazało się że głównymi pretendentami do zwycięstwa są dwa szybowce; Orlik i Meise. I choć osiągi i własności obu są zbliżone z niewielką przewagą szybowca polskiego zwycięzcą został Meise-Olympia. Według strony polskiej wygrał szybowiec niemiecki ze względu na przewagę sędziów z Niemiec i Włoch w komisji. Według Niemców wygrał bezwzględnie najlepszy projekt.

Wybuch II wojny Światowej zaprzepaścił szanse na to by szybownictwo zostało wciągnięte w skład konkurencji olimpijskich. Tuż po wojnie gdy Europa podnosiła się ze zniszczeń wojennych mało realne było włączenie szybownictwa. W latach osiemdziesiątych powrócono z pomysłem ponownie ale tutaj sytuacja była już zgoła odmienna. Liczebność konkurencji olimpijskich na tyle urosła iż problematyczne stało się włączanie kolejnych. Wtedy postąpiono według starego przysłowia. „Nie przyszedł Mahomet do góry to góra przyszła do Mahometa” Zorganizowano Igrzyska Olimpijskie w konwencjach lotniczych. We wrześniu 1997 roku rozegrano po raz pierwszy Igrzyska pod nazwą Ikariada ...

Porównanie szybowców rywalizujących o udział w Igrzyskach w 1940 czyli Orlik/Meise

Orlik



Meise



PORÓWNANIE DANYCH

Szybowiec ORLIK/OLYMPIA

Rozpiętość m 15/15
Długość m 6,3/7,27
Wysokość m 1,5/2
Powierzchnia nośna m2 14,8/15
Masa własna kg 168/160
Masa całkowita kg 263/255
Doskonałość 26,5/25,5
Przy prędkości km/h 83/?
Opadanie minimalne m/sek 0,70/0,67
Prędkość minimalna km/h 53/?
Prędkość dopuszczalna km/h 220/220
Dopuszczalne obciążenia +5,9/?




Cirro - 24-06-2010 16:29
Świetny wątek i post. :ok:
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • reyes.pev.pl