Spotting w Beneluxie
Jan B. - 25-07-2010 17:47
Spotting w Beneluxie
Mam pytanie dotyczące spottingu na lotniskach - Schiphol AMS, Charleroi CRL i Luxembourg LUX + okolice Beneluxu. Interesują mnie kwestie praktyczne typu dojazd, parkowanie, miejscówki godne polecenia, co zrobić lub czego nie należy robić by uniknąć problemów. Baza wypadowa Antwerpia - może macie doświadczenia w tym temacie:D. Mam nadzieję, że z waszą pomocą wypad na zachód będzie owocny. Pozdrawiam Janek.
P.S. Przeglądałem info w necie, ale wiedza, że tak powiem organoleptyczna, jest zawsze bezcenna.
kux - 25-07-2010 17:55
nie wiem jak dokładnych informacji oczekujesz, ale google jest mądre tylko wtedy gdy dobrze spytasz.....:)
ja np. znalazłem:
http://home.planet.nl/~coppi007/amsterdam_schiphol.htm
i z taka wiedzą myślę, że spokojnie można się wybrać....
na heathrow pojechalem zupełnie na pałke bazując tylko na wiedzy i mapce z internetu, ba.... dodatkowo nie mając doświadczenia w foceniu pasażerów....
.............i spotkany brytyjski spotter powiedział mi że lepiej trafic nie mogłem....:)
"wiem, ale nie powiem" to typowo polska specjalność i w związku z tym informacje na zachodnich stronach z reguły są całkiem porządne...:)
David K - 25-07-2010 17:59
Spotting Guide Luxemburg
http://www.aviation-photography.lu/spot/ELLX/ellx.htm
http://www.aviation-photography.lu/
Jan B. - 25-07-2010 18:32
Każda informacja jest bezcenna, zwłaszcza jeżeli nie mamy za dużo czasu. Lotniska niewielkie o małym areale nie stanowią problemu, ale huby w stylu Schiphol raczej wolę przeanalizować wcześniej - wszak lepiej zająć się fotografią niż szukaniem miejscówek(zapewne i tak wszystko pójdzie na żywioł, ale przynajmniej sumienie czyste:D). Jak np. widzę info od Dawida K. spotting na LUX jest wg moich potrzeb oczywisty - miejsce 6 i 7. Jest inna kwestia - czy służby lotniskowe, czy też inna Policja nie są negatywnie nastawione do pstrykaczy w poszczególnych miejscach, oraz czy są jakieś lokalne zasady do których trzeba się stosować.
Nadmiar wiedzy przecież nikomu jeszcze nie zaszkodził. Mój plan jest prosty - pobudka o 4-5 dojazd na lotnisko i używanie do zmroku, po czym powrót do Antwerpii i tak z przerwami przez tydzień, może dwa... może ktoś trenował podobnie na którymś z lotnisk w rejonie Beneluxu i zechce się podzielić doświadczeniem.
Kristof - 25-07-2010 20:06
Nie wiem na ile to aktualne, ale jakieś podstawowe informacje powinny być.
http://www.spotterswiki.com/index.php?title=Main_Page
KaCha - 27-07-2010 08:07
Wreszcie coś wiem i się mogę odezwać ;)
Dokładnie rok temu warowaliśmy z mężem pod bramą wjazdową na cargo w Luxemburgu. Dość długo, między 16-tą a 20-tą i pies z kulawą nogą się nami nie zainteresował :) Na mapce zamieszczonej przez Davida K. to miejsce znajduje się, tak pi razy oko, pośrodku odległości między punktem 2 i 3. Trafić łatwo na czuja. My jechaliśmy od strony Trieru, po lewej stronie minęliśmy główny budynek airportu, i dalej za nim trzeba zjechać w boczną dróżkę (po drugiej stronie były strzałki na pola golfowe). Tak, że luzik.
Nie wiem jak z drugiej strony, ale generalnie cisza tam i spokój, i nie zauważyłam żeby jakiś samochód robił objazdy tak często jak na SXF.
Powodzenia i udanych łowów :)
Jan B. - 27-07-2010 15:17
Dzięki za cenne informacje - z tego, co wyczytałem to jedyny problem mogę mieć z zaparkowaniem samochodu, ale o to będę się już martwił na miejscu. Według wszelkich źródeł spotting jest tam postrzegany z dużą dozą sympatii, a to dobrze prognozuje dla mojej eskapady:D. Pozdrawiam Janek
mkwia - 01-08-2010 08:48
1 Załącznik(ów) Jeśli chodzi o Luxemburg to:
- przez 99% czasu używany jest pas 24, więc najlepiej pojawić się koło 16, wtedy zaczynamy mieć słońce za plecami.
- Najlepsze są miejsca 6 i 7 z mapki kilka postów wyżej, jednak na miejscu nr 7 konieczna jest drabina.
- Ze swojej strony mogę polecić jeszcze jedno miejsce o współrzędnych 49.638541,6.241511. Nie ma parkingu, i trzeba zaparkować na poboczu, ale jest się zdecydowanie bliżej początku pasa i można strzelić fotki jak poniżej nawet z 70 mm.
- Policja w Luxemburgu jest niezwykle uprzejma i nigdy nie robi problemów.
- Jedyny problem to trochę mały ruch, jeśli chodzi o weekend to polecam niedzielę w godzinach 17-19, kilka 747 ląduje a czasami i jakiś MD-11 się zdarzy.
Miłego zwiedzania.
Jan B. - 02-08-2010 16:58
Mam sporo czasu i każdy dzień tygodnia mi odpowiada, teraz już wiem, że w Luxemburgu pozostaje miejscówka nr 6-dodatkowego klamota w formie drabiny nie wezmę:D- mam komplet w swoim szerokokadłubowcu. Pewnie pod koniec tygodnia pojadę do Antwerpii i zacznie się zabawa:D, aż jestem ciekaw czy spotkam kogoś z naszej części Europy, o latających maszynkach nawet nie wspominam......
Cybermac - 02-08-2010 21:48
...
Hej!
A na Zaventem byles??
Jesli NIE - to wlasnie Zaventem bedzie najblizej z Antwerpii. Bylem raz przejazdem do PL, miejsce nie rewelka ale i nie takie kiepskie - Wambeekstraat na polnocnowskodnim koncu lotniska. Po wielogodzinnej jezdzie nie mialem sil dalej szukac... Z tego co widzialem po zdjeciach to byla tam Wallaby.
Jesli TAK - to chetnie przeczytam twoje rady o spottingu w Bruxeli:)
Jan B. - 17-08-2010 16:36
Do tej pory zaliczylem dwa razy Schiphol - polderbaan lub jak kto woli Ijweg, od poludniowej strony - wizyta zakonczona pogawedka z Politie i szybka zmiana miejscowki na Ijweg od polnocy - polecam zmotoryzowanym - jest duzy parking i miejsca do spotterki do oporu(ale od poludnia, wczesniej kiepskie swiatlo), ale to nic jak w kolejce w sobote staly 4 Jumbo. Bylem tez w Brukseli, ale o malo nie nabawilem sie nerwicy- kilkukrotne zmiany konfiguracji i ruch marny. Jutro powtorka BRU - z rana kilka A330-tek i planowo 4 x B747, oczywiscie jak znowu nie zamieszaja w konfiguracjach:(. Zdjecia po powrocie do RP. Pozdrawiam i przepraszam za jezyk, ale klawiatura AZERTY zamiast QWERTY:mad::mad::mad: i polskich znakow tez brak.
kux - 17-08-2010 18:20
Cytat:
wizyta zakonczona pogawedka z Politie i szybka zmiana miejscowki na Ijweg od polnocy - nie wiem czy dobrze zrozumiałem....
mieli jakieś ale?
Jan B. - 20-08-2010 11:51
1 Załącznik(ów) Sytuacja zarówno w Amsterdamie jak i w Brukseli wygląda podobnie, patrole policji są średnio co 30 minut i w sprawie zatrzymywania pojazdów w miejscach do tego nie przeznaczonych są konsekwentni - bez zbędnych ceregieli, ale bardzo grzecznie nakazują opuścić teren. Na szczęście nie wlepiają mandatów. Moje ostatnie dni w Beneluxie związane były z całkowitym zachmurzeniem i zamiast do Brukseli pojechałem po raz trzeci na Schiphol, zachmurzenie całkowite, konfiguracja nieciekawa, ale dzięki temu poznałem nową miejscówkę na polu. Teraz tak dla przyzwoitości jeden załącznik, ale w dalszym ciągu jestem poza domem, a zdjęć kilka tysięcy...Pozdrawiam
PanSamolocik - 22-08-2010 14:40
pochwal sie jeszcze w jakich godzinach jest najlepszy ruch w Amsterdamie :-)
Jan B. - 22-08-2010 15:11
Warto być z rana - wiadomo nalot grubasów:D, ale ogólnie jest ciekawie, byle nie trafić na przejście frontu atmosferycznego, bo trudno nadążyć za zmianami konfiguracji:D. Ganiałem samochodem od pasa do pasa, a i tak kilka świetnych maszyn siadło nie tam gdzie się usadowiłem z aparatem. Trafiają się też przerwy, ale nie dłużej niż 15-20 min. i serie drobnicy z KLM, ale polecam Schiphol z czystym sumieniem każdemu spotterowi.
Byłem też na Zaventem w Brukseli, ale tam już zdecydowanie gorzej - raptem 4 x Jumbo na cały dzień plus kilka A330 z rana. Warunki też niespecjalne - podwójny płot praktycznie wyklucza inne miejsca niż podejście - dwa pasy od wschodu, jeden wykorzystywany przez Military, drugi ogólny. Samochód trzeba zostawić w pobliskiej miejscowości i tak z 1-1.5km z laczka do podejścia, wstawię później kilka fotek, ale bez rewelacji - sama drobnica i przerwy w operacjach dłuższe niż na EPWA.zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
Jan B. - 25-07-2010 17:47
Spotting w Beneluxie
Mam pytanie dotyczące spottingu na lotniskach - Schiphol AMS, Charleroi CRL i Luxembourg LUX + okolice Beneluxu. Interesują mnie kwestie praktyczne typu dojazd, parkowanie, miejscówki godne polecenia, co zrobić lub czego nie należy robić by uniknąć problemów. Baza wypadowa Antwerpia - może macie doświadczenia w tym temacie:D. Mam nadzieję, że z waszą pomocą wypad na zachód będzie owocny. Pozdrawiam Janek.
P.S. Przeglądałem info w necie, ale wiedza, że tak powiem organoleptyczna, jest zawsze bezcenna.
kux - 25-07-2010 17:55
nie wiem jak dokładnych informacji oczekujesz, ale google jest mądre tylko wtedy gdy dobrze spytasz.....:)
ja np. znalazłem:
http://home.planet.nl/~coppi007/amsterdam_schiphol.htm
i z taka wiedzą myślę, że spokojnie można się wybrać....
na heathrow pojechalem zupełnie na pałke bazując tylko na wiedzy i mapce z internetu, ba.... dodatkowo nie mając doświadczenia w foceniu pasażerów....
.............i spotkany brytyjski spotter powiedział mi że lepiej trafic nie mogłem....:)
"wiem, ale nie powiem" to typowo polska specjalność i w związku z tym informacje na zachodnich stronach z reguły są całkiem porządne...:)
David K - 25-07-2010 17:59
Spotting Guide Luxemburg
http://www.aviation-photography.lu/spot/ELLX/ellx.htm
http://www.aviation-photography.lu/
Jan B. - 25-07-2010 18:32
Każda informacja jest bezcenna, zwłaszcza jeżeli nie mamy za dużo czasu. Lotniska niewielkie o małym areale nie stanowią problemu, ale huby w stylu Schiphol raczej wolę przeanalizować wcześniej - wszak lepiej zająć się fotografią niż szukaniem miejscówek(zapewne i tak wszystko pójdzie na żywioł, ale przynajmniej sumienie czyste:D). Jak np. widzę info od Dawida K. spotting na LUX jest wg moich potrzeb oczywisty - miejsce 6 i 7. Jest inna kwestia - czy służby lotniskowe, czy też inna Policja nie są negatywnie nastawione do pstrykaczy w poszczególnych miejscach, oraz czy są jakieś lokalne zasady do których trzeba się stosować.
Nadmiar wiedzy przecież nikomu jeszcze nie zaszkodził. Mój plan jest prosty - pobudka o 4-5 dojazd na lotnisko i używanie do zmroku, po czym powrót do Antwerpii i tak z przerwami przez tydzień, może dwa... może ktoś trenował podobnie na którymś z lotnisk w rejonie Beneluxu i zechce się podzielić doświadczeniem.
Kristof - 25-07-2010 20:06
Nie wiem na ile to aktualne, ale jakieś podstawowe informacje powinny być.
http://www.spotterswiki.com/index.php?title=Main_Page
KaCha - 27-07-2010 08:07
Wreszcie coś wiem i się mogę odezwać ;)
Dokładnie rok temu warowaliśmy z mężem pod bramą wjazdową na cargo w Luxemburgu. Dość długo, między 16-tą a 20-tą i pies z kulawą nogą się nami nie zainteresował :) Na mapce zamieszczonej przez Davida K. to miejsce znajduje się, tak pi razy oko, pośrodku odległości między punktem 2 i 3. Trafić łatwo na czuja. My jechaliśmy od strony Trieru, po lewej stronie minęliśmy główny budynek airportu, i dalej za nim trzeba zjechać w boczną dróżkę (po drugiej stronie były strzałki na pola golfowe). Tak, że luzik.
Nie wiem jak z drugiej strony, ale generalnie cisza tam i spokój, i nie zauważyłam żeby jakiś samochód robił objazdy tak często jak na SXF.
Powodzenia i udanych łowów :)
Jan B. - 27-07-2010 15:17
Dzięki za cenne informacje - z tego, co wyczytałem to jedyny problem mogę mieć z zaparkowaniem samochodu, ale o to będę się już martwił na miejscu. Według wszelkich źródeł spotting jest tam postrzegany z dużą dozą sympatii, a to dobrze prognozuje dla mojej eskapady:D. Pozdrawiam Janek
mkwia - 01-08-2010 08:48
1 Załącznik(ów) Jeśli chodzi o Luxemburg to:
- przez 99% czasu używany jest pas 24, więc najlepiej pojawić się koło 16, wtedy zaczynamy mieć słońce za plecami.
- Najlepsze są miejsca 6 i 7 z mapki kilka postów wyżej, jednak na miejscu nr 7 konieczna jest drabina.
- Ze swojej strony mogę polecić jeszcze jedno miejsce o współrzędnych 49.638541,6.241511. Nie ma parkingu, i trzeba zaparkować na poboczu, ale jest się zdecydowanie bliżej początku pasa i można strzelić fotki jak poniżej nawet z 70 mm.
- Policja w Luxemburgu jest niezwykle uprzejma i nigdy nie robi problemów.
- Jedyny problem to trochę mały ruch, jeśli chodzi o weekend to polecam niedzielę w godzinach 17-19, kilka 747 ląduje a czasami i jakiś MD-11 się zdarzy.
Miłego zwiedzania.
Jan B. - 02-08-2010 16:58
Mam sporo czasu i każdy dzień tygodnia mi odpowiada, teraz już wiem, że w Luxemburgu pozostaje miejscówka nr 6-dodatkowego klamota w formie drabiny nie wezmę:D- mam komplet w swoim szerokokadłubowcu. Pewnie pod koniec tygodnia pojadę do Antwerpii i zacznie się zabawa:D, aż jestem ciekaw czy spotkam kogoś z naszej części Europy, o latających maszynkach nawet nie wspominam......
Cybermac - 02-08-2010 21:48
...
Hej!
A na Zaventem byles??
Jesli NIE - to wlasnie Zaventem bedzie najblizej z Antwerpii. Bylem raz przejazdem do PL, miejsce nie rewelka ale i nie takie kiepskie - Wambeekstraat na polnocnowskodnim koncu lotniska. Po wielogodzinnej jezdzie nie mialem sil dalej szukac... Z tego co widzialem po zdjeciach to byla tam Wallaby.
Jesli TAK - to chetnie przeczytam twoje rady o spottingu w Bruxeli:)
Jan B. - 17-08-2010 16:36
Do tej pory zaliczylem dwa razy Schiphol - polderbaan lub jak kto woli Ijweg, od poludniowej strony - wizyta zakonczona pogawedka z Politie i szybka zmiana miejscowki na Ijweg od polnocy - polecam zmotoryzowanym - jest duzy parking i miejsca do spotterki do oporu(ale od poludnia, wczesniej kiepskie swiatlo), ale to nic jak w kolejce w sobote staly 4 Jumbo. Bylem tez w Brukseli, ale o malo nie nabawilem sie nerwicy- kilkukrotne zmiany konfiguracji i ruch marny. Jutro powtorka BRU - z rana kilka A330-tek i planowo 4 x B747, oczywiscie jak znowu nie zamieszaja w konfiguracjach:(. Zdjecia po powrocie do RP. Pozdrawiam i przepraszam za jezyk, ale klawiatura AZERTY zamiast QWERTY:mad::mad::mad: i polskich znakow tez brak.
kux - 17-08-2010 18:20
Cytat:
wizyta zakonczona pogawedka z Politie i szybka zmiana miejscowki na Ijweg od polnocy - nie wiem czy dobrze zrozumiałem....
mieli jakieś ale?
Jan B. - 20-08-2010 11:51
1 Załącznik(ów) Sytuacja zarówno w Amsterdamie jak i w Brukseli wygląda podobnie, patrole policji są średnio co 30 minut i w sprawie zatrzymywania pojazdów w miejscach do tego nie przeznaczonych są konsekwentni - bez zbędnych ceregieli, ale bardzo grzecznie nakazują opuścić teren. Na szczęście nie wlepiają mandatów. Moje ostatnie dni w Beneluxie związane były z całkowitym zachmurzeniem i zamiast do Brukseli pojechałem po raz trzeci na Schiphol, zachmurzenie całkowite, konfiguracja nieciekawa, ale dzięki temu poznałem nową miejscówkę na polu. Teraz tak dla przyzwoitości jeden załącznik, ale w dalszym ciągu jestem poza domem, a zdjęć kilka tysięcy...Pozdrawiam
PanSamolocik - 22-08-2010 14:40
pochwal sie jeszcze w jakich godzinach jest najlepszy ruch w Amsterdamie :-)
Jan B. - 22-08-2010 15:11
Warto być z rana - wiadomo nalot grubasów:D, ale ogólnie jest ciekawie, byle nie trafić na przejście frontu atmosferycznego, bo trudno nadążyć za zmianami konfiguracji:D. Ganiałem samochodem od pasa do pasa, a i tak kilka świetnych maszyn siadło nie tam gdzie się usadowiłem z aparatem. Trafiają się też przerwy, ale nie dłużej niż 15-20 min. i serie drobnicy z KLM, ale polecam Schiphol z czystym sumieniem każdemu spotterowi.
Byłem też na Zaventem w Brukseli, ale tam już zdecydowanie gorzej - raptem 4 x Jumbo na cały dzień plus kilka A330 z rana. Warunki też niespecjalne - podwójny płot praktycznie wyklucza inne miejsca niż podejście - dwa pasy od wschodu, jeden wykorzystywany przez Military, drugi ogólny. Samochód trzeba zostawić w pobliskiej miejscowości i tak z 1-1.5km z laczka do podejścia, wstawię później kilka fotek, ale bez rewelacji - sama drobnica i przerwy w operacjach dłuższe niż na EPWA.