Przejrzyj wiadomości

REKORDY SZYBOWCOWE CZAS LOTU



Jacek Waszczuk - 21-05-2010 18:22
Szybowcowe rekordy – Czas Lotu

W początkach szybownictwa, gdy szybowce w zasadzie nie latały tylko wykonywały krótsze lub dłuższe skoki, kilkuminutowe utrzymywanie się w powietrzu było wyczynem. Po pierwszej wojnie światowej dostrzeżono zalety szybownictwa jako tani sposób na naukę podstaw latania, przy okazji narodziła się nowa dyscyplina sportu szybownictwo. Pierwsze uzyskane wyniki były rejestrowane jako wyczyny lecz dopiero w latach dwudziestych FAI ustanawia kryteria uzyskiwania rekordów w tym rekord „Czas Lotu” Początkowe wyniki nie oszałamiały. W sierpniu 1922 niemiecki szybownik Martens na szybowcu Vampyr



Utrzymał się w powietrzu przeszło godzinę, były to już początki prawdziwego latania a nie tylko spadania. Dość szybko poprawiano rekordowe wyniki i bardziej za sprawą większych umiejętności pilotów niż znaczących zmian w konstrukcji szybowców. W 1925 toku francuz Albert MASSAUX na szybowcu Demonty-Poncelet Vivette



Utrzymywał się w powietrzu już przeszło 10 godzin. Do końca lat dwudziestych poprawiano wynik jeszcze kilkukrotnie ale za każdym razem wyniki uzyskiwano lotem tylko za dnia, czyli start wcześnie rano i lądowanie przed zmrokiem. 17 grudnia 1931 roku amerykanie przygotowali się do bicia rekordu z zamiarem nocnego lotu. Na wyspie Oahu na Hawajach amerykanie przygotowali miejsce do bicia rekordu, pomocą służyła armia oświetlając stok nad którym wykonywany był nocny lot. Porucznik William A Cocke jr. Zajął miejsce w szybowcu „Cocke Nighthawk” tuż przed godziną piętnastą by punktualnie o piętnastej wystartować za pomocą lin gumowych do długotrwałego lotu. Start wyznaczono na godziny popołudniowe by pilot nie był zbyt zmęczony podczas nocnego lotu. Latanie ósemką tuż nad zboczem działało usypiająco ale noc minęła bezproblemowo. Następnego dnia prędkość wiatru nad zboczem zaczęła rosnąć i by zbytnio nie ryzykować lądowanie nastąpiło nieco po godzinie dwunastej. Osiągnięty czas 21 godzin 34 minuty był nowym rekordem

Oryginalne zdjęcie szybowca Nighthawk przed lotem


Jeszcze przed II wojną światową wykonano loty trwające dwie doby, w grudniu 1938 roku niemiecka załoga August BOEDECKER, Karl Hainz ZANDER na szybowcu Kranich wykonała lot trwający ponad 50 godzin i był to znakomity rekord w kategorii szybowców dwumiejscowych. W 1937 roku szczęście uśmiechnęło się do naszego szybownictwa. Wanda Modlibowska nie wierząc w przynoszący pecha numer trzynaste 13 maja 1937 roku wystartowała szybowcem Komar Bis i jako pierwsza szybownicza utrzymała się w powietrzu przeszło dobę, ustanawiając rekordy kraju w kategorii kobiet i mężczyzn oraz rekord świata w kategorii kobiet. Był to pierwsze rekord szybowcowy dla Polski otwierający długą listę rekordów ustanawianych do dziś.

Po II wojnie w FAI rozpoczęły się rozmowy o przyszłości tego rekordu. Sprawność szybowców pozwalała wykonywać loty trwające wiele dni. Poznano już miejsca gdzie stałe warunki atmosferyczne pozwalały na wielodniowe loty zboczowe, ustanawianie rekordu zaczęło zależeć nie od umiejętności zawodnika lecz od wytrzymałości organizmu. Komisja specjalnościowa przy FAI ustaliła iż rekord długotrwałości lotu w szybownictwie będzie można ustanawiać do 31 grudnia 1958 roku. Od tej chwili zamraża się kategorię. Okazało się iż w kategorii kobiet i mężczyzn ostatnimi rekordzistami zostali zawodnicy z Francji.

Zastawienie rekordzistów;

SZYBOWCE JEDNOMIEJSCOWE

26 sek Wright USA Konstrukcja własna 1902
1,12 min Wright USA Konstrukcja własna 1903
11,00 min Wright USA Konstrukcja własna 1910
13,13 min W. Klemperer Niemcy Blauen Maus 30.08.1921
15,40 min Martens Niemcy Hannower 5.09.1921
21,30 min Härth Niemcy Härth Messner 1921
1,06,00 godz A. Martens Niemcy Vampyr 18.08.1922
3,21,00 godz Maneyrol Francja Peyret 1922
8,04,50 godz Alexis MANEYROL Francja Peyret 29.01.1923
8,36,00 godz Barbot Francja Dewoitine 1923
8,42,00 godz Schultz Niemcy FS-3 18.05.1924
10,19,43 godz Albert MASSAUX Francja Poncelet-Vivette 26.07.1925
12,07,00 godz Schultz Niemcy Moritz 18.05.1925
14,07,00 godz Ferdinand SCHULZ Niemcy Westpreussen 3.05.1927
14,43,00 godz Dinort Niemcy Konstrukcja własna 1929
21,34,00 godz W. A. Cocke jr. USA Cocke "Nighthawk" 18-19.12.1931
36,36,00 godz K. Schmith Niemcy Grunau Baby 3-4.08.1933
38,40,00 godz Lisicyn ? Niemcy 3-4.10.1935
38,21,24 godz E. NESSLER $ FRANCJA Spalinger S18 III 18.06.1942
45,28,51 godz Erich VERGENS $ NIEMCY Weihe 19.11.1942
55,52,12 godz Ernst Jachtmann $ Niemcy Weihe 22-24.09.1943
40,51,00 godz Guy MARCHEND Francja Nord Aviation Nord 2000 16.03.1949
56,15,00 godz Charles ATGER Francja Air 100 Arsenal 3-5.04.1952


SZYBOWCE DWUMIEJSCOWE


49 min Olley WIELKA BRYTANIA Fokker 1922
5,52 godz Hasselbach Niemcy Margarete 1925
9,21 godz Schultz Niemcy Cofhen 1926
9,48,00 godz Box, Murray WIELKA BRYTANIA Falcon 1937
13,59 godz Ernst JACHTMANN, FLOSSDORF NIEMCY RM-4 26.11.1937
19,08, godz N. MAKAROFF, B. GODOVIKOFF ZSRR CH-II N°1 9.04.1938
23,41 godz Toni KAHLBACHER, Karl TAUSCHEGG NIEMCY Musger Mg-9a 5.09.1938
40,38 godz Toni KAHLBACHER, Josef FUEHRINGER NIEMCY Musger Mg-9a 8.09.1938
50,26,00 godz August BOEDECKER, KarlHainz ZANDER Niemcy Kranich 9.12.1938
53,04. godz Albert CARRAZ, Jean BRANSWICK FRANCJA C-Mauboussin CM-7 4.02.1952
56,11,00 godz Claude FRONTEAU, Lebeau Francja C-Mauboussin CM-7 30.12.1953
57,10,00 godz Bertrand DAUVIN, Henri COUSTON Francja CM-7 Kranich III 6-8.04.1954


SZYBOWCE JEDNOMIEJSCOWE KOBIETY


12 godz H. REITSCH Niemcy
24,14,00 godz Wanda Modlibowska Polska Komar Bis 13-14.05.1937
28,03,00 godz Marcelle Choisnet Gohard Francja Arsenal Air 100 20.10.1948
35,05,00 godz Marcelle Choisnet Gohard Francja Arsenal Air 100 17.11.1948

SZYBOWCE DWUMIEJSCOWE KOBIETY

12.30 godz E. ZELENKOWA, K SAMANINA ZSRR Szeremietiew III-5 16.05.1939
12.53.06 godz Madeleyne RENAUD, Therese BOQUET FRANCJA Castel C-242 13.06.1946
16.03.43 godz M. MELK, Therese BUQUET FRANCJA Castel C-242 25.03.1947
28,41,00 godz Marcelle Choisnet-Gohard, Yvette Mazellier Francja Castel Maubossini CM-7 22.11.1951
38,41,00 godz M. Gorbario, J. Mothe Francja CM-7 11-12.01.1954

? NN
$ Rekord ustanowiony w podobnej kategorii z lądowaniem w miejscu startu




Cirro - 03-06-2010 09:50
Cytat:
SZYBOWCE JEDNOMIEJSCOWE KOBIETY

12 godz H. REITSCH Niemcy
24,14,00 godz Wanda Modlibowska Polska Komar Bis 13-14.05.1937
28,03,00 godz Marcelle Choisnet Gohard Francja Arsenal Air 100 20.10.1948
35,05,00 godz Marcelle Choisnet Gohard Francja Arsenal Air 100 17.11.1948
Żeby zdać sobie sprawę z tego, jakiej niebywałej rzeczy, unikatowej w skali świata, dokonała Wanda Modlibowska to trzeba dać jakiś punkt odniesienia porównywalny pod każdym względem. Amerykanie bardzo ładnie uhonorowali Modlibowską w 1945 r. w niezbyt wielkiej, ale ciekawej książeczce o szybownictwie pt. „Birds of a Feather” wydanej przez Schweizer Aircraft Corporation, czyli przez słynnego producenta znakomitych szybowców. W rozdziale nt. rekordów amerykańskich i światowych wspomnieli w tej publikacji właśnie o rekordzie Modlibowskiej z 1937 roku.

Amerykanki na tym tle wypadały blado, bo najlepsza z nich w tym samym czasie (do końca II wojny) dzierżyła rekord krajowy na poziomie 7 h 28 min. Rekord pilotki Helen M. Montgomery pochodził z 4.09.1938. U Amerykanów jakoś nie było takiego sportowego ducha, jak w Europie i nie chciało im się aż tak mocno angażować w bicie rekordów. Ciekawe to o tyle, że pod każdym względem mieli do tego najlepsze na świecie warunki – warunki naturalne, największe osiągnięcia naukowe w dziedzinie procesów chmurotwórczych i termiki, najtęższe głowy (instytuty) opracowywały profile skrzydeł szybowcowych i same szybowce w końcu też należały do ścisłej czołówki światowej, albo momentami wręcz były najlepsze. A biciem rekordów światowych mało się interesowali – woleli zachwycać się rekordzistami niemieckimi.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • reyes.pev.pl