Radiolatarnie wysyłające sygnały alfabetem Morse'a
PAWEL11610 - 11-06-2010 12:47
Radiolatarnie wysyłające sygnały alfabetem Morse'a
Witam serdecznie! Mam takie pytanie. Czy w lotnictwie cywilnym używane są jeszcze radiolatarnie wysyłające sygnały alfabetem Morse'a? Swego czasu były takie radiolatarnie w Dubrovniku, gdzie jedna prowadziła samolot na pas, a druga ostrzegała przed katastrofami. A jak jest teraz? Czy piloci muszą znać alfabet Morse'a?
ANTEK - 11-06-2010 14:59
Cytat:
Witam serdecznie! Mam takie pytanie. Czy w lotnictwie cywilnym używane są jeszcze radiolatarnie wysyłające sygnały alfabetem Morse'a?....Czy piloci muszą znać alfabet Morse'a? Naziemne nadajniki radiowe używane do nawigacji lotniczej nadają tak zwaną "identyfikacje głosową " (an audio ident), która składa się z dwu do czterech liter w kodzie Morse'a i pozwala pilotowi na pozytywne potwierdzenie iż nastawiana przez niego częstotliwość jest prawidłowa (tz należy do stacji, która chcesz wykorzystać przy nawigacji).
Czy trzeba znać kod? Od kilku lat nie wymagana się już specjalnego egzaminu z odczytywania kodu Morse'a i nie ma tez specjalnego wpisu w licencji. Na mapach nawigacyjnych nazwa (an ident) każdego nadajnika nawigacyjnego jest podana zarówno ozywając łacińskiego alfabetu literowego, jak i odpowiednich znaków w alfabecie Morse'a.
/..../---/.--././/../-//...././.-../.--./...//-.-./././.-./...// :)
PAWEL11610 - 11-06-2010 19:38
a czy to są nadajniki typu VOR, czy NDB?
ANTEK - 12-06-2010 04:10
Cytat:
a czy to są nadajniki typu VOR, czy NDB? Wszystkie naziemne nadajniki muszą być tak zidentyfikowane (NBD, VOR, DME, ILS, TACAN, VORTAC....).
Dodatkowo, w przypadku podejścia nieprecyzyjnego z użyciem NDB (gdzie odbiornik tego sygnału w samolocie - ADF - nie ma automatycznego systemu sprawdzania jakości sygnału z tej bezkierunkowej radiolatarni oraz wzrokowego systemu alarmowego w przypadku przerwy w nadawaniu/odbiorze sygnału i.e. czerwona flaga w odbiornikach VOR i podobnych) jeden z pilotów powinien słuchać kodowanej Morse'm "identyfikacji" podczas całego podejścia....
PAWEL11610 - 12-06-2010 15:53
Wielkie dzięki :) A takie nadajniki są jeszcze instalowane, czy wychodzą już z użycia?
PAWEL11610 - 13-08-2010 13:45
W wikipedii piszą, że NDB znak identyfikacyjny, złożony z jednego do trzech znaków identyfikacyjnych alfabetem Morse'a, który jest powtarzany co kilkanaście sekund. Jaki znak identyfikacyjny zawiera kod Morse;a?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Radiola..._bezkierunkowa
macieju - 13-08-2010 14:02
Tu jest baza:
http://www.classaxe.com/dx/ndb/reu/
stratus - 13-08-2010 14:48
Kiedys na lotniskach wojskowych odbywało sie to tak, przykład:
Lotnisko mające kryptonim np. KOPYTKO (jak z reklamy:)) nadawało radiolatarnią sygnał Morsem KO jeżeli starty i lądowania były z głównego kierunku, kiedy przechodzono na przeciwny, Morsem nadawano OK. Przypuszczam że jeżeli chodzi o NDB do dalej tak się to odbywa.
PAWEL11610 - 13-08-2010 18:38
Wielkie dzieki Panowie za wyjasnienie sprawy :)
ANTEK - 14-08-2010 09:24
Cytat:
Kiedys na lotniskach wojskowych odbywało sie to tak, przykład:
Lotnisko mające kryptonim np. KOPYTKO (jak z reklamy:)) nadawało radiolatarnią sygnał Morsem KO jeżeli starty i lądowania były z głównego kierunku, kiedy przechodzono na przeciwny, Morsem nadawano OK. Przypuszczam że jeżeli chodzi o NDB do dalej tak się to odbywa. Ciekawe, nigdy o takim "odwroceniu" nie slyszalem. Nie bardzo wiem, kto decyduje tutaj, ktory kierunek ladowania/startu jest "glowny".
Jesli chodzi o poprzednie pytania Pawla -
nowych nadajnikow typu NDB praktycznie juz sie nie instaluje, a liczba dawnych jest stopniowo zmniejszana. Powod, nawigacja przy uzyciu GPS jest dokladniejsza, staje sie powszechnie dostepna, a utrzymanie nadajnikow naziemnych jest kosztowne.
stratus - 14-08-2010 14:12
Cytat:
Ciekawe, nigdy o takim "odwroceniu" nie slyszalem. Nie bardzo wiem, kto decyduje tutaj, ktory kierunek ladowania/startu jest "glowny". Ja z tym też się nie spotkałem na żywo ale słyszałem o takich metodach choć jest to jak najbardziej do podważenia teoria bo zależnie od kierunku lądowania będzie działała tylko radiolatarnia z danego kierunku. Pewien jestem jednego, sam sobie tego nie wymyśliłem więc coś musiało być na rzeczy :)
Może lepiej nie będę wymieniał o ilu sprawach kiedyś mogli decydować co poniektórzy, tym bardziej w wojsku :) A kiedyś w tych samych właśnie gorszych czasach posługiwano się pojęciem głównego kierunku startu/lądowania. Nie wiem jaki to miało cel, za młody jeszcze byłem :) ale tego jestem pewien że tak było. Czy to formalna czy też nieformalna wersja tego też nie pamiętam.
PAWEL11610 - 15-08-2010 10:36
Podejrzewam, że pilot nie znając danego lotniska dowie się, który kierunek jest główny, kiedy usłyszy z NDB alfabetem Morse'a informację.
dragon - 15-08-2010 10:51
w ciszy lotu słychać nastrojony (dobrze albo źle, nieważne ;) ) VOR w Morsie :)zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
PAWEL11610 - 11-06-2010 12:47
Radiolatarnie wysyłające sygnały alfabetem Morse'a
Witam serdecznie! Mam takie pytanie. Czy w lotnictwie cywilnym używane są jeszcze radiolatarnie wysyłające sygnały alfabetem Morse'a? Swego czasu były takie radiolatarnie w Dubrovniku, gdzie jedna prowadziła samolot na pas, a druga ostrzegała przed katastrofami. A jak jest teraz? Czy piloci muszą znać alfabet Morse'a?
ANTEK - 11-06-2010 14:59
Cytat:
Witam serdecznie! Mam takie pytanie. Czy w lotnictwie cywilnym używane są jeszcze radiolatarnie wysyłające sygnały alfabetem Morse'a?....Czy piloci muszą znać alfabet Morse'a? Naziemne nadajniki radiowe używane do nawigacji lotniczej nadają tak zwaną "identyfikacje głosową " (an audio ident), która składa się z dwu do czterech liter w kodzie Morse'a i pozwala pilotowi na pozytywne potwierdzenie iż nastawiana przez niego częstotliwość jest prawidłowa (tz należy do stacji, która chcesz wykorzystać przy nawigacji).
Czy trzeba znać kod? Od kilku lat nie wymagana się już specjalnego egzaminu z odczytywania kodu Morse'a i nie ma tez specjalnego wpisu w licencji. Na mapach nawigacyjnych nazwa (an ident) każdego nadajnika nawigacyjnego jest podana zarówno ozywając łacińskiego alfabetu literowego, jak i odpowiednich znaków w alfabecie Morse'a.
/..../---/.--././/../-//...././.-../.--./...//-.-./././.-./...// :)
PAWEL11610 - 11-06-2010 19:38
a czy to są nadajniki typu VOR, czy NDB?
ANTEK - 12-06-2010 04:10
Cytat:
a czy to są nadajniki typu VOR, czy NDB? Wszystkie naziemne nadajniki muszą być tak zidentyfikowane (NBD, VOR, DME, ILS, TACAN, VORTAC....).
Dodatkowo, w przypadku podejścia nieprecyzyjnego z użyciem NDB (gdzie odbiornik tego sygnału w samolocie - ADF - nie ma automatycznego systemu sprawdzania jakości sygnału z tej bezkierunkowej radiolatarni oraz wzrokowego systemu alarmowego w przypadku przerwy w nadawaniu/odbiorze sygnału i.e. czerwona flaga w odbiornikach VOR i podobnych) jeden z pilotów powinien słuchać kodowanej Morse'm "identyfikacji" podczas całego podejścia....
PAWEL11610 - 12-06-2010 15:53
Wielkie dzięki :) A takie nadajniki są jeszcze instalowane, czy wychodzą już z użycia?
PAWEL11610 - 13-08-2010 13:45
W wikipedii piszą, że NDB znak identyfikacyjny, złożony z jednego do trzech znaków identyfikacyjnych alfabetem Morse'a, który jest powtarzany co kilkanaście sekund. Jaki znak identyfikacyjny zawiera kod Morse;a?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Radiola..._bezkierunkowa
macieju - 13-08-2010 14:02
Tu jest baza:
http://www.classaxe.com/dx/ndb/reu/
stratus - 13-08-2010 14:48
Kiedys na lotniskach wojskowych odbywało sie to tak, przykład:
Lotnisko mające kryptonim np. KOPYTKO (jak z reklamy:)) nadawało radiolatarnią sygnał Morsem KO jeżeli starty i lądowania były z głównego kierunku, kiedy przechodzono na przeciwny, Morsem nadawano OK. Przypuszczam że jeżeli chodzi o NDB do dalej tak się to odbywa.
PAWEL11610 - 13-08-2010 18:38
Wielkie dzieki Panowie za wyjasnienie sprawy :)
ANTEK - 14-08-2010 09:24
Cytat:
Kiedys na lotniskach wojskowych odbywało sie to tak, przykład:
Lotnisko mające kryptonim np. KOPYTKO (jak z reklamy:)) nadawało radiolatarnią sygnał Morsem KO jeżeli starty i lądowania były z głównego kierunku, kiedy przechodzono na przeciwny, Morsem nadawano OK. Przypuszczam że jeżeli chodzi o NDB do dalej tak się to odbywa. Ciekawe, nigdy o takim "odwroceniu" nie slyszalem. Nie bardzo wiem, kto decyduje tutaj, ktory kierunek ladowania/startu jest "glowny".
Jesli chodzi o poprzednie pytania Pawla -
nowych nadajnikow typu NDB praktycznie juz sie nie instaluje, a liczba dawnych jest stopniowo zmniejszana. Powod, nawigacja przy uzyciu GPS jest dokladniejsza, staje sie powszechnie dostepna, a utrzymanie nadajnikow naziemnych jest kosztowne.
stratus - 14-08-2010 14:12
Cytat:
Ciekawe, nigdy o takim "odwroceniu" nie slyszalem. Nie bardzo wiem, kto decyduje tutaj, ktory kierunek ladowania/startu jest "glowny". Ja z tym też się nie spotkałem na żywo ale słyszałem o takich metodach choć jest to jak najbardziej do podważenia teoria bo zależnie od kierunku lądowania będzie działała tylko radiolatarnia z danego kierunku. Pewien jestem jednego, sam sobie tego nie wymyśliłem więc coś musiało być na rzeczy :)
Może lepiej nie będę wymieniał o ilu sprawach kiedyś mogli decydować co poniektórzy, tym bardziej w wojsku :) A kiedyś w tych samych właśnie gorszych czasach posługiwano się pojęciem głównego kierunku startu/lądowania. Nie wiem jaki to miało cel, za młody jeszcze byłem :) ale tego jestem pewien że tak było. Czy to formalna czy też nieformalna wersja tego też nie pamiętam.
PAWEL11610 - 15-08-2010 10:36
Podejrzewam, że pilot nie znając danego lotniska dowie się, który kierunek jest główny, kiedy usłyszy z NDB alfabetem Morse'a informację.
dragon - 15-08-2010 10:51
w ciszy lotu słychać nastrojony (dobrze albo źle, nieważne ;) ) VOR w Morsie :)