okreslenie "heavy"
Arturo - 18-07-2010 20:14
okreslenie "heavy"
Co to wlasciwie znaczy? Pilot podajac callsign dodaje heavy.Slysze to czesto nasluchujac lotniska w USA ale nigdy nie slyszalem np na dublinskim lotnisku.
bpon2 - 18-07-2010 20:35
Zdaje się, że chodzi tu o klasyfikację maszyn. Niektóre z nich są zobowiązane do używania w swoim callsingu słowa "hevy". Chyba jest jeszcze kilka podobnych słówek.
O tu chyba coś o tym.
http://www.myskymom.com/2009/05/23/w...gtip-vortices/
voltariel - 18-07-2010 23:25
'Heavy' do callsign'u dodają wszystkie szerokokadłubowce. Od 767/330 bodajże zaczynając.
ANTEK - 19-07-2010 10:19
Cytat:
.... chodzi tu o klasyfikację maszyn. Niektóre z nich są zobowiązane do używania w swoim callsingu słowa "hevy".... HEAVY to nie "callsign", a raczej dodatek do "callsign" (suffix) CIEZKIEGO samolotu.
HEAVY powinien byc uzyty podczas pierwszej rozmowy z kazdym ze stanowisk zwiazanych z lotniskiem (Approach, Tower i tym podobne).
HEAVY (CIEZKI) to samolot wazacy powyzej 255,000 funtow (wedlug FAA, patrz: http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Gu...E/AC90-23f.pdf; koniec paragrafu 12 na stronie 16-tej).
Do tej klasy zaliczane sa: B707, B747, B757-300 (B757-200 to nie HEAVY), B767, B777, 787, DC-8, DC-10, MD-11, A300, A310, A330, A340, A380, L1011.
CIEZKIE samoloty pozostawiaja po sobie wieksze i dluzej trwajace turbulencje (wake turbulence), i dlatego kontroler musi zwiekszyc obowiazujace mimina separacji (= minimalna odleglosc pomiedzy lecacym CIEZKIM samolotem a innymi samolotami zostanie przez ATC zwiekszona).
Drzemi - 20-07-2010 09:37
Ogólnie 757 jest lżejszy i się wagowo łapie do 'medium' ale ze względu na turbulencje, które wytwarza zaleca się dodawanie 'heavy'. I taka ciekawostka, że u nas w zasadzie jak duże Benki się zgłaszają, to żadko kiedy słychać 'heavy' po znaku wywoławczym.
A na własne uszy słyszełem kiedyś jak w ramach żarcikupilot ATR'a dodał 'heavy', od razu wszyscy w śmiech. ;)
ANTEK - 20-07-2010 11:41
Cytat:
Ogólnie 757 jest lżejszy i się wagowo łapie do 'medium' 255,000 funtow = 115,666 kg = 115.6 ton (metric tons)
B757-200 MTOW 98.88 ton - klasa MEDIUM
B757-300 MTOW 123.6 ton - klasa HEAVY
Dobra dla porownan wagowych lista:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...Takeoff_Weight
dragon - 20-07-2010 12:44
powiem szczerze, że zaskoczyło mnie 'heavy' które usłyszałam na filmiku z serii PilotsEye dla A340, bo nawet przygotowując się i zdając egzamin z ICAOwskiego angielskiego nie spotkałam takiego określenia, ale fajnie że powiedzieliście, bo miałam w planie zapytać kogoś kto się zna :) chociaż patrząc na to co pisze Antek, na tymże rzeczonym filmiku 'heavy' padalo przy każdym wywołaniu, a nie tylko przy pierwszym, więc nie rozumiem już... co jest 'dobrze' a co 'źle' ?
voltariel - 20-07-2010 12:52
Cytat:
Ogólnie 757 jest lżejszy i się wagowo łapie do 'medium' ale ze względu na turbulencje, które wytwarza zaleca się dodawanie 'heavy'. I taka ciekawostka, że u nas w zasadzie jak duże Benki się zgłaszają, to żadko kiedy słychać 'heavy' po znaku wywoławczym.
A na własne uszy słyszełem kiedyś jak w ramach żarcikupilot ATR'a dodał 'heavy', od razu wszyscy w śmiech. ;) Czemu nasze Benki nie dodają 'heavy'? W zasadzie zwróciłeś mi na to uwagę, bo faktycznie nigdy nie słyszałem tego siedząc na skanerze.
Może dlatego, że wszyscy są przyzwyczajeni, że innych 'heavy' u nas nie ma? :mrgreen:
Xon - 20-07-2010 13:09
Rusłan i C17 dodają Heavy na EPWA
voltariel - 20-07-2010 14:40
Cytat:
Rusłan i C17 dodają Heavy na EPWA Ale one przylatują do nas ad hoc, nie są na stałe w rozkładzie ;)zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
Arturo - 18-07-2010 20:14
okreslenie "heavy"
Co to wlasciwie znaczy? Pilot podajac callsign dodaje heavy.Slysze to czesto nasluchujac lotniska w USA ale nigdy nie slyszalem np na dublinskim lotnisku.
bpon2 - 18-07-2010 20:35
Zdaje się, że chodzi tu o klasyfikację maszyn. Niektóre z nich są zobowiązane do używania w swoim callsingu słowa "hevy". Chyba jest jeszcze kilka podobnych słówek.
O tu chyba coś o tym.
http://www.myskymom.com/2009/05/23/w...gtip-vortices/
voltariel - 18-07-2010 23:25
'Heavy' do callsign'u dodają wszystkie szerokokadłubowce. Od 767/330 bodajże zaczynając.
ANTEK - 19-07-2010 10:19
Cytat:
.... chodzi tu o klasyfikację maszyn. Niektóre z nich są zobowiązane do używania w swoim callsingu słowa "hevy".... HEAVY to nie "callsign", a raczej dodatek do "callsign" (suffix) CIEZKIEGO samolotu.
HEAVY powinien byc uzyty podczas pierwszej rozmowy z kazdym ze stanowisk zwiazanych z lotniskiem (Approach, Tower i tym podobne).
HEAVY (CIEZKI) to samolot wazacy powyzej 255,000 funtow (wedlug FAA, patrz: http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Gu...E/AC90-23f.pdf; koniec paragrafu 12 na stronie 16-tej).
Do tej klasy zaliczane sa: B707, B747, B757-300 (B757-200 to nie HEAVY), B767, B777, 787, DC-8, DC-10, MD-11, A300, A310, A330, A340, A380, L1011.
CIEZKIE samoloty pozostawiaja po sobie wieksze i dluzej trwajace turbulencje (wake turbulence), i dlatego kontroler musi zwiekszyc obowiazujace mimina separacji (= minimalna odleglosc pomiedzy lecacym CIEZKIM samolotem a innymi samolotami zostanie przez ATC zwiekszona).
Drzemi - 20-07-2010 09:37
Ogólnie 757 jest lżejszy i się wagowo łapie do 'medium' ale ze względu na turbulencje, które wytwarza zaleca się dodawanie 'heavy'. I taka ciekawostka, że u nas w zasadzie jak duże Benki się zgłaszają, to żadko kiedy słychać 'heavy' po znaku wywoławczym.
A na własne uszy słyszełem kiedyś jak w ramach żarcikupilot ATR'a dodał 'heavy', od razu wszyscy w śmiech. ;)
ANTEK - 20-07-2010 11:41
Cytat:
Ogólnie 757 jest lżejszy i się wagowo łapie do 'medium' 255,000 funtow = 115,666 kg = 115.6 ton (metric tons)
B757-200 MTOW 98.88 ton - klasa MEDIUM
B757-300 MTOW 123.6 ton - klasa HEAVY
Dobra dla porownan wagowych lista:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...Takeoff_Weight
dragon - 20-07-2010 12:44
powiem szczerze, że zaskoczyło mnie 'heavy' które usłyszałam na filmiku z serii PilotsEye dla A340, bo nawet przygotowując się i zdając egzamin z ICAOwskiego angielskiego nie spotkałam takiego określenia, ale fajnie że powiedzieliście, bo miałam w planie zapytać kogoś kto się zna :) chociaż patrząc na to co pisze Antek, na tymże rzeczonym filmiku 'heavy' padalo przy każdym wywołaniu, a nie tylko przy pierwszym, więc nie rozumiem już... co jest 'dobrze' a co 'źle' ?
voltariel - 20-07-2010 12:52
Cytat:
Ogólnie 757 jest lżejszy i się wagowo łapie do 'medium' ale ze względu na turbulencje, które wytwarza zaleca się dodawanie 'heavy'. I taka ciekawostka, że u nas w zasadzie jak duże Benki się zgłaszają, to żadko kiedy słychać 'heavy' po znaku wywoławczym.
A na własne uszy słyszełem kiedyś jak w ramach żarcikupilot ATR'a dodał 'heavy', od razu wszyscy w śmiech. ;) Czemu nasze Benki nie dodają 'heavy'? W zasadzie zwróciłeś mi na to uwagę, bo faktycznie nigdy nie słyszałem tego siedząc na skanerze.
Może dlatego, że wszyscy są przyzwyczajeni, że innych 'heavy' u nas nie ma? :mrgreen:
Xon - 20-07-2010 13:09
Rusłan i C17 dodają Heavy na EPWA
voltariel - 20-07-2010 14:40
Cytat:
Rusłan i C17 dodają Heavy na EPWA Ale one przylatują do nas ad hoc, nie są na stałe w rozkładzie ;)