Nowe tłumiki-zdjęcia
robert - 28-12-2009 19:38
Nowe tłumiki-najważniejsze informacje..
Witam.Postanowiłem podzielić się moimi refleksjami na temat nowych tłumików a więc zapraszam do lektury:cool:
Tłumik firmy Akaprovic
http://img696.imageshack.us/img696/9...dway3v2.th.jpg
Tłumik Firmy Prodrive
http://img163.imageshack.us/img163/7259/prodrive.th.jpg
Test Tłumika Akaprovic
http://www.speedtube.pl/play.php?vid=1577
Tłumiki posiadają licencje FIM na sezon 2010...:cool:
Kilka słów na temat tłumika Akaprovica.
Na dystansie dwóch metrów emitowany dźwięk przy odpowiednim ustawieniu obrotów silnika wynosi 115 decybeli, co jest o 10 decybeli mniejsze w porównaniu z poprzednim. Różnica jest większa, kiedy poziom dźwięku jest mierzony w górnych sektorach trybun .Jeśli chodzi o osiągi silnika, nowy tłumik będzie wymagał trochę innego stylu jazdy, ale maksymalna moc silnika i siła obrotów wewnątrz niego będą porównywalne z poprzednim. Jest to spowodowane tym, że silnik nie będzie reagował tak jak miało to miejsce wcześniej. Przez to zawodnicy będą musieli odkręcać gaz trochę wcześniej niż robią to teraz, żeby paliwo przepływało normalnie przez tłumik. Zawodnicy, którzy przetestowali go powiedzieli, że nie będzie to dla nich znaczący problem i szybko się do tego przyzwyczają. Jest to konsekwencją wymogów FIM, w celu ograniczenia hałasu, co odbywa się kosztem stylu jazdy i mocy silnika.
Opinie zawodników testujących tłumik i tunerów.
Aleksander Conda
Myślę, że nowy tłumik jest trochę za cichy. Poza tym silnik z zamocowanym nowym tłumikiem nie jest tak silny jak z poprzednim.Myślę, że będzie to powodowało pewne problemy na starcie, ale później silnik będzie powoli dochodził do normalnej mocy. W przyszłym roku wszyscy zawodnicy będą musieli ich używać, więc będziemy w takiej samej sytuacji i każdy z nas będzie musiał się do niego przyzwyczaić - powiedział Conda.
Tomaz Drnac.
Z tego co zobaczyłem i usłyszałem dzisiaj, silnik pracuje znacznie ciszej. Moc silnika jest jednak słabsza i ustawienia będą musiały być inne. Przez to koncepcja budowy silnika będzie musiała być inna, żeby pasowała do nowego tłumika. Oznacza to również dodatkowe koszty. Myślę jednak, że zmiany są zbyt drastyczne. Tłumik będzie miał mniejszy przekrój rury wydechowej, a co za tym idzie silniki będą słabsze. Będzie to również wpływało na przegrzanie silnika. Myślę, że nie są to dobre zmiany dla żużla - skomentował testy tuner Tomaz Drnac.
Kilka słów na pocieszenie...
Tłumik PRODRIVE 115 został zaprojektowany używając najnowszych technik aby zapewnić
optymalne osiągi silnika jednocześnie zachowując limit hałasu 115 DB.Wykresy mocy i momentu obrotowego z tłumikiem PRODRIVE 115 są przynajmniej takie same
jak dla tłumika KING 2009 i zdecydowanie lepsze niż dla pozostałych tłumików z homologacją
obowiązującą na nowych warunkach. Silniki używające tłumiki PRODRIVE 115 nie nagrzewają się
bardziej niż stosując obecne tłumiki KING.
A więc może nie będzie aż tak źle...:D:D
Witchking - 08-01-2010 22:28
To bedzie kąpletna masakra ... Cały urok żużla polega na tym dzwieku i zapachu a tu ?? :/ szkoda
jackob - 10-01-2010 14:09
Nie wiem jak Was ale mnie ta cała UE i ich niektóre idiotyczne pomysły zaczynają denerwować... Niech się zajmą ważniejszymi problemami! Ciekawe w czym przeszkadzały im wcześniejsze tłumiki... Różnica tych kilku decybeli nie wpłynie przecież na środowisko (bo domyślam się że o to głownie im chodzi) ale zniszczy cały urok czarnego sportu :mad: Mam nadzieję że ten idiotyczny wymysł w trakcie tego sezonu spotka się z ogromną krytyką i za rok a może i wcześniej wszystko wróci do normy!
mike - 09-02-2010 10:04
Jest nowa decyzja w sprawie nowych tłumików !
Przedkładam ją poniżej :
Nowe tłumiki również w Speedway Ekstralidze
2010-02-09 08:08:02 Redakcja Przegląd Sportowy
Udziałowcy spółki Speedway Ekstraliga podjęli decyzję, że w sezonie 2010 zawodnicy będą używać nowego typu tłumików. Wcześniej na podobne rozwiązanie przystały kluby I i II ligi oraz ligi angielska i szwedzka. - Mieliśmy wątpliwości, bo cena tłumików firmy Akrapovic sięgała aż 2500 złotych - wyjaśnia prezes Włókniarza Częstochowa Marian Maślanka.
- Jednak elementy redukujące hałas, które robi King, można kupić za połowę tej ceny. Odpada więc argument finansowy, ale to nie wszystko. Oglądałem w Anglii testy tych nowych tłumików. Okazało się, że ton dźwięku jest taki sam albo bardzo podobny do tego, jaki wydawały stare tłumiki. A przecież nam chodziło również o zachowanie pewnej tradycji. Skoro ten warunek został spełniony, to nie ma problemu. Oczywiście nie możemy przewidzieć, jak nowe tłumiki będą się zachowywać, gdy będzie ładna, słoneczna pogoda. Na razie jednak nie sprawiają większych problemów. Nie mają też wpływu na psucie się innych podzespołów motocykla - podsumowuje Maślanka.
radzio023 - 09-02-2010 11:14
No to cóż... trzeba będzie to przeboleć i mieć nadzieję, że może aż tak bardzo dźwięk się różnił nie będzie....
mike - 09-02-2010 12:23
Ryk silników żużlowych, zapach metanolu - mniam
Cytat:
No to cóż... trzeba będzie to przeboleć i mieć nadzieję, że może aż tak bardzo dźwięk się różnił nie będzie.... Szkoda !
Bo ten ryk maszyn żużlowych oraz zapach metanolu, człowieka wciągał !
Teraz pozostanie nam tylko powąchać !
Ale mam nadzieje, że te tłumiki nie będą takie sprawne i coś tam też będzie słychać !!!
mike - 10-03-2010 18:53
Nowe tłumiki
Wszystko wskazuje na to, że nowych tłumików w tym sezonie jeszcze nie będzie
- brawo !!!
Artykuł z Przeglądu żużlowego ;
W zbliżającym się sezonie nowością zarówno dla kibiców jak i zawodników miały być nowe tłumiki, które robiły by mniej hałasu niż te, na których obecnie starują żużlowcy. Po testach przeprowadzonych przez wielu zawodników zgłosili oni protest przeciwko takiemu pomysłowi.. Zawodników poparli prezesi Spedway Ekstraligi, którzy wysłali pismo z taką opinia do Polskiego Związku Motorowego.
Udziałowcy Speedway Ekstraligi oraz zawodnicy skupieni w związku „Metanol” z przewodniczącym Krzysztofem Cegielskim nie poparli tego pomysłu już jesienią ubiegłego roku . Sytuacja uległa zmianie miesiąc temu, gdy podczas zebrania zwołana przez Polski Związek Motorowy udziałowcy Speedway Ekstraligi zgodzili się na zaproponowaną nowość.
„Dla mnie było to zaskoczenie. Nie mogłem jechać na to spotkanie, ale konsultowałem się z kolegami z innych klubów i wszyscy zapewniali, że będą głosować za starymi tłumikam” - mówi prezes Unibaksu Toruń Wojciech Stępniewski.
Zawodnicy głośno skarżą się na kiepskie wykonanie nowych tłumików (ponoć do użytku nadają się jedynie produkty firmy King). Mechanicy alarmują, że nowy sprzęt mocno skróci żywotność mechanizmów. Po pierwszych treningach w Chorwacji żużlowcy natychmiast zaczęli namawiać prezesów, żeby wrócić do starych tłumików.
„Znam opinie polskich i zagranicznych żużlowców na ten temat .Opinie są jeszcze gorsze, niż można było się spodziewać. Silniki się rozsypują albo przegrzewają do tego stopnia, że konieczna jest wymiana wielu części. Same tłumiki i ich mocowania rozgrzewają się do czerwoności i się topią. Jest fatalnie. W tej chwili mamy już tyle dowodów, że ten pomysł nie był trafiony, że im szybciej zapomnimy o sprawie, tym lepiej. Cel, który przyświecał wprowadzeniu nowych tłumików, czyli obniżenie głośności, nie został osiągnięty. Różnice w natężeniu dźwięku są kosmetyczne. Trzeba byłoby okazać bardzo wiele złej woli, żeby konsekwentnie trzymać się decyzji, która nie była trafiona. Mam nadzieję, że ta sytuacja okaże się cenną lekcją dla osób, które zdecydowały się wprowadzić nowe tłumiki bez wcześniejszej konsultacji z osobami, które mają odpowiednią wiedzę w temacie”- powiedział przewodniczący związku „Metanol” Krzysztof Cegielski.
Podobna sytuacja miała miejsce kilkanaście lat temu lecz wtedy zawodnicy spierali się z działaczami o opony, które ich zdaniem były za śliskie. Po wycofaniu się z rozgrywek międzynarodowych wielu liczących się w światku żużlowym krajów pomysł zaniechano. Podobnie powinno być i w tym przypadku ponieważ kibice przychodzą oglądać zawodników, którzy narażają swoje życie oraz zdrowie na torze, a nie prezesów siedzących za swoimi biurkami i wprowadzających w życie nie zdrowe pomysły.
radzio023 - 11-03-2010 13:41
Miejmy nadzieję, że tego nie będzie. Chciałbym tylko usłyszeć dźwięk tego nowego tłumika... Ma ktoś może jakiś filmik z sesji treningowych w Gorican albo coś takiego ?
Ponoć tłumiki te nie wystarczająco odprowadzają spaliny i mogą mocno wpłynąć na żywotność sprzętu. Gdzieś czytałem odnośnie tego wypowiedź, że wygrywać mecze będą nie lepsi ale ci, którzy zanotują mniej defektów.
Wielka parodia i sprzedawanie piękna tego sportu !!!
mateusz - 12-03-2010 00:03
brzydkie :/ ten peirwszy wygląda jak świński ryjek <lol2> :P stare lepsze
radzio023 - 17-03-2010 17:33
http://www.sportowefakty.pl/zuzel/20...awie-tlumikow/
To w piątek znów się naradzą ;)
Nic straconego !!!! :)
robert - 17-03-2010 23:19
Dlaczego ci XXXXX z PZMotu nie mogą się zbuntować tak jak Anglicy:confused:.Przecież gdyby nie Speedwayekstraliga która jest motorem napędowym żużla na świecie sport ten już dawno przestał by istnieć a więc po co dążyć na siłę do tego.To jest dla mnie nie pojęte :(
radzio023 - 18-03-2010 14:30
http://espeedway.pl/news,witkowski_o...,35981,12.html
:)
Co do tekstu o dbanie o ekologię. Czy ważniejsze jest dbanie o ekologię za wszelką cenę, skoro przez tyle lat to nie wadziło czy zdrowie zawodników ?
Poza tym pomysł jest, nowe tłumiki też, tylko trochę je trzeba zmodyfikować by nie stanowiły problemu, by silniki pracowały jak trzeba, by nie nagrzewały się zbytnio. Emisja spalin może być obniżona, ale na to trzeba czas na testy a nie jak to chcieli wprowadzić z marszu, prawie że z dnia na dzień. Nowości najpierw się testuje czy nie są zagrożeniem i czy zdadzą egzamin, a dopiero później wymusza wprowadzenie ich. Wyobraźmy sobie wprowadzanie czegoś na siłę do F1 gdyby dana część nie została najpierw dokładnie przetestowana a mogła stanowić zagrożenie dla kierowców. Wg mnie zdrowie i życie sportowców występujących z nowinkami technicznymi jest ważniejsze niż dbanie o ekologię za wszelką cenę. Poza tym ekologia... najpierw zajęliby się hałasem i spalinami w większych miastach na codzień wydzielanymi przez tysiące samochodów, a nie niszcząc dyscyplinę sportu, która niszczy środowisko w bez porównania mniejszym stopniu....zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
robert - 28-12-2009 19:38
Nowe tłumiki-najważniejsze informacje..
Witam.Postanowiłem podzielić się moimi refleksjami na temat nowych tłumików a więc zapraszam do lektury:cool:
Tłumik firmy Akaprovic
http://img696.imageshack.us/img696/9...dway3v2.th.jpg
Tłumik Firmy Prodrive
http://img163.imageshack.us/img163/7259/prodrive.th.jpg
Test Tłumika Akaprovic
http://www.speedtube.pl/play.php?vid=1577
Tłumiki posiadają licencje FIM na sezon 2010...:cool:
Kilka słów na temat tłumika Akaprovica.
Na dystansie dwóch metrów emitowany dźwięk przy odpowiednim ustawieniu obrotów silnika wynosi 115 decybeli, co jest o 10 decybeli mniejsze w porównaniu z poprzednim. Różnica jest większa, kiedy poziom dźwięku jest mierzony w górnych sektorach trybun .Jeśli chodzi o osiągi silnika, nowy tłumik będzie wymagał trochę innego stylu jazdy, ale maksymalna moc silnika i siła obrotów wewnątrz niego będą porównywalne z poprzednim. Jest to spowodowane tym, że silnik nie będzie reagował tak jak miało to miejsce wcześniej. Przez to zawodnicy będą musieli odkręcać gaz trochę wcześniej niż robią to teraz, żeby paliwo przepływało normalnie przez tłumik. Zawodnicy, którzy przetestowali go powiedzieli, że nie będzie to dla nich znaczący problem i szybko się do tego przyzwyczają. Jest to konsekwencją wymogów FIM, w celu ograniczenia hałasu, co odbywa się kosztem stylu jazdy i mocy silnika.
Opinie zawodników testujących tłumik i tunerów.
Aleksander Conda
Myślę, że nowy tłumik jest trochę za cichy. Poza tym silnik z zamocowanym nowym tłumikiem nie jest tak silny jak z poprzednim.Myślę, że będzie to powodowało pewne problemy na starcie, ale później silnik będzie powoli dochodził do normalnej mocy. W przyszłym roku wszyscy zawodnicy będą musieli ich używać, więc będziemy w takiej samej sytuacji i każdy z nas będzie musiał się do niego przyzwyczaić - powiedział Conda.
Tomaz Drnac.
Z tego co zobaczyłem i usłyszałem dzisiaj, silnik pracuje znacznie ciszej. Moc silnika jest jednak słabsza i ustawienia będą musiały być inne. Przez to koncepcja budowy silnika będzie musiała być inna, żeby pasowała do nowego tłumika. Oznacza to również dodatkowe koszty. Myślę jednak, że zmiany są zbyt drastyczne. Tłumik będzie miał mniejszy przekrój rury wydechowej, a co za tym idzie silniki będą słabsze. Będzie to również wpływało na przegrzanie silnika. Myślę, że nie są to dobre zmiany dla żużla - skomentował testy tuner Tomaz Drnac.
Kilka słów na pocieszenie...
Tłumik PRODRIVE 115 został zaprojektowany używając najnowszych technik aby zapewnić
optymalne osiągi silnika jednocześnie zachowując limit hałasu 115 DB.Wykresy mocy i momentu obrotowego z tłumikiem PRODRIVE 115 są przynajmniej takie same
jak dla tłumika KING 2009 i zdecydowanie lepsze niż dla pozostałych tłumików z homologacją
obowiązującą na nowych warunkach. Silniki używające tłumiki PRODRIVE 115 nie nagrzewają się
bardziej niż stosując obecne tłumiki KING.
A więc może nie będzie aż tak źle...:D:D
Witchking - 08-01-2010 22:28
To bedzie kąpletna masakra ... Cały urok żużla polega na tym dzwieku i zapachu a tu ?? :/ szkoda
jackob - 10-01-2010 14:09
Nie wiem jak Was ale mnie ta cała UE i ich niektóre idiotyczne pomysły zaczynają denerwować... Niech się zajmą ważniejszymi problemami! Ciekawe w czym przeszkadzały im wcześniejsze tłumiki... Różnica tych kilku decybeli nie wpłynie przecież na środowisko (bo domyślam się że o to głownie im chodzi) ale zniszczy cały urok czarnego sportu :mad: Mam nadzieję że ten idiotyczny wymysł w trakcie tego sezonu spotka się z ogromną krytyką i za rok a może i wcześniej wszystko wróci do normy!
mike - 09-02-2010 10:04
Jest nowa decyzja w sprawie nowych tłumików !
Przedkładam ją poniżej :
Nowe tłumiki również w Speedway Ekstralidze
2010-02-09 08:08:02 Redakcja Przegląd Sportowy
Udziałowcy spółki Speedway Ekstraliga podjęli decyzję, że w sezonie 2010 zawodnicy będą używać nowego typu tłumików. Wcześniej na podobne rozwiązanie przystały kluby I i II ligi oraz ligi angielska i szwedzka. - Mieliśmy wątpliwości, bo cena tłumików firmy Akrapovic sięgała aż 2500 złotych - wyjaśnia prezes Włókniarza Częstochowa Marian Maślanka.
- Jednak elementy redukujące hałas, które robi King, można kupić za połowę tej ceny. Odpada więc argument finansowy, ale to nie wszystko. Oglądałem w Anglii testy tych nowych tłumików. Okazało się, że ton dźwięku jest taki sam albo bardzo podobny do tego, jaki wydawały stare tłumiki. A przecież nam chodziło również o zachowanie pewnej tradycji. Skoro ten warunek został spełniony, to nie ma problemu. Oczywiście nie możemy przewidzieć, jak nowe tłumiki będą się zachowywać, gdy będzie ładna, słoneczna pogoda. Na razie jednak nie sprawiają większych problemów. Nie mają też wpływu na psucie się innych podzespołów motocykla - podsumowuje Maślanka.
radzio023 - 09-02-2010 11:14
No to cóż... trzeba będzie to przeboleć i mieć nadzieję, że może aż tak bardzo dźwięk się różnił nie będzie....
mike - 09-02-2010 12:23
Ryk silników żużlowych, zapach metanolu - mniam
Cytat:
No to cóż... trzeba będzie to przeboleć i mieć nadzieję, że może aż tak bardzo dźwięk się różnił nie będzie.... Szkoda !
Bo ten ryk maszyn żużlowych oraz zapach metanolu, człowieka wciągał !
Teraz pozostanie nam tylko powąchać !
Ale mam nadzieje, że te tłumiki nie będą takie sprawne i coś tam też będzie słychać !!!
mike - 10-03-2010 18:53
Nowe tłumiki
Wszystko wskazuje na to, że nowych tłumików w tym sezonie jeszcze nie będzie
- brawo !!!
Artykuł z Przeglądu żużlowego ;
W zbliżającym się sezonie nowością zarówno dla kibiców jak i zawodników miały być nowe tłumiki, które robiły by mniej hałasu niż te, na których obecnie starują żużlowcy. Po testach przeprowadzonych przez wielu zawodników zgłosili oni protest przeciwko takiemu pomysłowi.. Zawodników poparli prezesi Spedway Ekstraligi, którzy wysłali pismo z taką opinia do Polskiego Związku Motorowego.
Udziałowcy Speedway Ekstraligi oraz zawodnicy skupieni w związku „Metanol” z przewodniczącym Krzysztofem Cegielskim nie poparli tego pomysłu już jesienią ubiegłego roku . Sytuacja uległa zmianie miesiąc temu, gdy podczas zebrania zwołana przez Polski Związek Motorowy udziałowcy Speedway Ekstraligi zgodzili się na zaproponowaną nowość.
„Dla mnie było to zaskoczenie. Nie mogłem jechać na to spotkanie, ale konsultowałem się z kolegami z innych klubów i wszyscy zapewniali, że będą głosować za starymi tłumikam” - mówi prezes Unibaksu Toruń Wojciech Stępniewski.
Zawodnicy głośno skarżą się na kiepskie wykonanie nowych tłumików (ponoć do użytku nadają się jedynie produkty firmy King). Mechanicy alarmują, że nowy sprzęt mocno skróci żywotność mechanizmów. Po pierwszych treningach w Chorwacji żużlowcy natychmiast zaczęli namawiać prezesów, żeby wrócić do starych tłumików.
„Znam opinie polskich i zagranicznych żużlowców na ten temat .Opinie są jeszcze gorsze, niż można było się spodziewać. Silniki się rozsypują albo przegrzewają do tego stopnia, że konieczna jest wymiana wielu części. Same tłumiki i ich mocowania rozgrzewają się do czerwoności i się topią. Jest fatalnie. W tej chwili mamy już tyle dowodów, że ten pomysł nie był trafiony, że im szybciej zapomnimy o sprawie, tym lepiej. Cel, który przyświecał wprowadzeniu nowych tłumików, czyli obniżenie głośności, nie został osiągnięty. Różnice w natężeniu dźwięku są kosmetyczne. Trzeba byłoby okazać bardzo wiele złej woli, żeby konsekwentnie trzymać się decyzji, która nie była trafiona. Mam nadzieję, że ta sytuacja okaże się cenną lekcją dla osób, które zdecydowały się wprowadzić nowe tłumiki bez wcześniejszej konsultacji z osobami, które mają odpowiednią wiedzę w temacie”- powiedział przewodniczący związku „Metanol” Krzysztof Cegielski.
Podobna sytuacja miała miejsce kilkanaście lat temu lecz wtedy zawodnicy spierali się z działaczami o opony, które ich zdaniem były za śliskie. Po wycofaniu się z rozgrywek międzynarodowych wielu liczących się w światku żużlowym krajów pomysł zaniechano. Podobnie powinno być i w tym przypadku ponieważ kibice przychodzą oglądać zawodników, którzy narażają swoje życie oraz zdrowie na torze, a nie prezesów siedzących za swoimi biurkami i wprowadzających w życie nie zdrowe pomysły.
radzio023 - 11-03-2010 13:41
Miejmy nadzieję, że tego nie będzie. Chciałbym tylko usłyszeć dźwięk tego nowego tłumika... Ma ktoś może jakiś filmik z sesji treningowych w Gorican albo coś takiego ?
Ponoć tłumiki te nie wystarczająco odprowadzają spaliny i mogą mocno wpłynąć na żywotność sprzętu. Gdzieś czytałem odnośnie tego wypowiedź, że wygrywać mecze będą nie lepsi ale ci, którzy zanotują mniej defektów.
Wielka parodia i sprzedawanie piękna tego sportu !!!
mateusz - 12-03-2010 00:03
brzydkie :/ ten peirwszy wygląda jak świński ryjek <lol2> :P stare lepsze
radzio023 - 17-03-2010 17:33
http://www.sportowefakty.pl/zuzel/20...awie-tlumikow/
To w piątek znów się naradzą ;)
Nic straconego !!!! :)
robert - 17-03-2010 23:19
Dlaczego ci XXXXX z PZMotu nie mogą się zbuntować tak jak Anglicy:confused:.Przecież gdyby nie Speedwayekstraliga która jest motorem napędowym żużla na świecie sport ten już dawno przestał by istnieć a więc po co dążyć na siłę do tego.To jest dla mnie nie pojęte :(
radzio023 - 18-03-2010 14:30
http://espeedway.pl/news,witkowski_o...,35981,12.html
:)
Co do tekstu o dbanie o ekologię. Czy ważniejsze jest dbanie o ekologię za wszelką cenę, skoro przez tyle lat to nie wadziło czy zdrowie zawodników ?
Poza tym pomysł jest, nowe tłumiki też, tylko trochę je trzeba zmodyfikować by nie stanowiły problemu, by silniki pracowały jak trzeba, by nie nagrzewały się zbytnio. Emisja spalin może być obniżona, ale na to trzeba czas na testy a nie jak to chcieli wprowadzić z marszu, prawie że z dnia na dzień. Nowości najpierw się testuje czy nie są zagrożeniem i czy zdadzą egzamin, a dopiero później wymusza wprowadzenie ich. Wyobraźmy sobie wprowadzanie czegoś na siłę do F1 gdyby dana część nie została najpierw dokładnie przetestowana a mogła stanowić zagrożenie dla kierowców. Wg mnie zdrowie i życie sportowców występujących z nowinkami technicznymi jest ważniejsze niż dbanie o ekologię za wszelką cenę. Poza tym ekologia... najpierw zajęliby się hałasem i spalinami w większych miastach na codzień wydzielanymi przez tysiące samochodów, a nie niszcząc dyscyplinę sportu, która niszczy środowisko w bez porównania mniejszym stopniu....