Nowe śmigłowce dla policji
Jacek Waszczuk - 18-05-2010 17:25
Nowe śmigłowce dla policji
Przy okazji dyskusji o śmigłowcach dla LPR rozmowa niezależnie zaszła na temat śmigłowców dla policji
http://www.forum.spotter.pl/co-z-pie...2172#post62172
Dlatego też nowy wątek by tu kontynuować dyskusję o planach i zamierzeniach
jackemall - 18-05-2010 19:57
Wiadomo, że śmigłowiec musi mieć silnik o mocy między 400 a 600 KM. Ma mieć minimum cztery miejsca pasażerskie. Powinien mieć minimalny zasięg 700 km i osiągać prędkość około 200 km/h. Co można kupić za około milion dolarów?
Mariusz Małecki - 19-05-2010 08:51
Na tak postawione pytanie odpiszę następująco...
Można np. kupić coś takiego... http://www.avbuyer.com/aircraft/resu...77&ModelId=454 ;)
Jesus Nut - 19-05-2010 10:10
Cytat:
Co można kupić za około milion dolarów? Spojrzałem do najnowszego cennika "GA Buyer Europe" z maja br. Jeśli przyjąć datę graniczną 2002 roku (narzuconą przez łódzką policję) i wartość graniczną pieniędzy, jakie będą na zakup łódzkiego śmigłowca, to od razu widać, że odpadają Agusty i Belle, bo to po pierwsze nie ta półka cenowa, po drugie jest zalew JetRangerów, ale z lat 80. i 90.
Dla przykładu, co jest do kupienia w Europie na rynku wtórnym w tym miesiącu:
- Agusta A.109E z 2002 r., 1986 h nalotu, cena 3 mln $
- Bell 407 z 2008 r, 100 h nalotu, cena 3,2 mln $
- EC 120 z 2009 r., 800 h nalotu, cena 850 tys. €
- EC 120 z 2008 r., 1200 h nalotu, cena 800 tys. $
JetRangerów po 300 - 700 tys. € jest pełno, ale nie spełniają wymogu daty produkcji nie wcześniejszej niż 2002. Są to egzemplarze z lat 80. i 90. XX w.
Trzeba jednak pamiętać, że kwota przeznaczona na śmigłowiec będzie wyższa niż powyżej sugerowany przez Ciebie 1 mln $. Według obecnych kursów 3 399 960 zł to 849 183 €, albo jak kto woli 1 053 141 $. Do tego dochodzi 600 tys. zł z rezerwy celowej budżetu państwa, która to suma również zasili kwotę zakupową. Za te pieniądze można mieć typową policyjną (używaną) EC stodwudziestkę z takim wyposażeniem, jak u szeryfów amerykańskich, czyli mała kamera, reflektor olśniewający (i to dobry, przynajmniej SX5 albo SX16) i syrena albo megafon.
Mariusz Małecki - 19-05-2010 17:08
To co napisałem jako propozycję można potraktować jako.... propozycję nie do odrzucenia ;)
W grę będzie wchodziła raczej maszyna cywilna o jak najmniejszym nalocie i raczej nie starsza niż pięcioletnia.
jackemall - 19-05-2010 17:17
EC 120 w takim razie. Cywilny, z wyposażeniem specjalnym zabudowanym u nas. Czekam w takim razie na rozstrzygnięcie przetargu. Z niecierpliwością.
Jesus Nut - 20-05-2010 09:53
Cytat:
EC 120 w takim razie. Cywilny, z wyposażeniem specjalnym zabudowanym u nas. Czekam w takim razie na rozstrzygnięcie przetargu. Z niecierpliwością. Czyli tak, jak napisałem w wątku zmoderowanym wcześniej na ten policyjny:
Cytat:
Zdaje się że taki, jakiego używają policje Hiszpanii, Niemiec, Brazylii, Chin, Kanady, Meksyku i USA. Jakikolwiek typ by to nie był, raczej będzie to jednosilnikowiec, bo tylko na takiego będą pieniądze. Szkoda tylko, że w przedpotopowym polskim prawie lotniczym nie polata ten śmigłowiec nad Łodzią. We wszystkich krajach, które powyżej wymieniłem policyjne EC stodwudziestki normalnie latają w "dolinach" ulic, a już to, jak latają w miastach Brazylii to ludzkie pojęcie przechodzi - można by nakręcić "Błękitnego Groma II". I nic złego się nie dzieje. A polskie prawo lotnicze wygląda tak, jak gdyby jednosilnikowe śmigłowce sypały się z nieba jak przedojrzałe gruszki-spady.
Mariusz Małecki - 20-05-2010 21:58
Dlaczego ma nie polatać? Polata - policji nie obowiązują wszystkie przepisy choć ja mam wielką obawę przed wsiadaniem do jednosilnikowej maszyny nad dużym miastem. Kilka lat temu w naszym Mi-2 padł jeden silnik (wtedy zwykły Mi-2 jak wiadomo wcale nie tak wolno spada) i gdyby nie dobry pilot i na szczęście akurat odpowiedni pułap lotu... :scared:
Heliworld - 21-05-2010 22:50
Cytat:
EC 120 w takim razie. Cywilny, z wyposażeniem specjalnym zabudowanym u nas. Czekam w takim razie na rozstrzygnięcie przetargu. Z niecierpliwością. Mam w takim razie pytanie. Kto go "u nas" zabuduje?
jackemall - 22-05-2010 06:55
Wyposażenie specjalne zostanie zabudowane podobnie jak w Mi-2.
Mariusz Małecki - 22-05-2010 10:51
To nie jest takie proste. Certyfikaty to raz. Sam sprzęt (drogi) to dwa. O termowizji można chwilowo zapomnieć. Skończy się na dziennych kamerach i to zapewne nie takich jakie byśmy chcieli.
Sebastian Szatyłowicz - 22-05-2010 11:44
Cytat:
To nie jest takie proste. Certyfikaty to raz. Sam sprzęt (drogi) to dwa. O termowizji można chwilowo zapomnieć. Skończy się na dziennych kamerach i to zapewne nie takich jakie byśmy chcieli. Oby się nie skończyło tak że jedyny sprzęt foto/video na pokładzie to Twoja prywatna lustrzanka:D
Heliworld - 22-05-2010 15:11
Jest już Siwz? Ciekawe czy zapomną o naziemnym centrum dowodzenia z ogólnokrajową infrastrukturą odbioru i przekazu daty w czasie rzeczywistym z z tego i z tym co ma latać. Bez tego elementu śmiglowce będą niewiele warte, a to kosztuje dziesiątki milionów....
jackemall - 23-05-2010 20:45
Śmigłowce w policji są wiele warte i bez super elementów. Żyjemy w kraju w którym latają 40 letnie maszyny i gdzie poderwanie ich do lotu wymaga wyjątkowej sytuacji. Gdy obserwuję obecną sytuację to jestem pewien że po zakończeniu powodzi budrzet MSW skurczy się strasznie. O nowych, nowoczesnych śmigłowcach możemy zapomnieć na lata.
Mariusz Małecki - 23-05-2010 23:10
Po obecnej powodzi to ja już mogę zapomnieć o jakichkolwiek premiach przez dwa lata i jakimkolwiek nowym służbowym aparacie czy szkiełku przez minimum trzy :mad:
Jesus Nut - 24-05-2010 11:22
Cytat:
Wyposażenie specjalne zostanie zabudowane podobnie jak w Mi-2. Jeśli na to wyposażenie będą pieniądze, bo w świetle powodzi – jak się wszyscy zgadzamy – nie za dobrze to wygląda. Pieniądze unijne pewnie się nie zmienią na ten śmigłowiec, ale obiecane dodatkowe 600 tys. zł z rezerwy celowej budżetu państwa może stanąć pod znakiem zapytania. Na sam śmigłowiec może pieniędzy wystarczyć, ale bez tych 600 tys. może być krucho z wyposażeniem policyjnym większym niż syrena lub megafon i to też biedny, żaden tam Skyshout.
A co do wzorowania się na Mi-2 to, hmm, bądźmy poważni. Nic nie będzie podobne do rozwiązań z Mi-2 poza tym, że wyposażenie będzie na zewnątrz, czyli klasycznie dla śmigłowców policyjnych. Żadne rozwiązanie z Mi-2 nie będzie miało zastosowania w nowym śmigłowcu bez względu na to, jakiego on będzie typu. I kamera, i reflektor, będą na już produkowanych i certyfikowanych systemach mocowania przyporządkowanych wyłącznie do takiego typu śmigłowca, jaki będzie kupiony. Nikt w Bellu, czy w EC 120 nie będzie udziwniał mocowania np. kamery na bocznym wysięgniku, jak w Mi-2, bo sposoby mocowania kamer, szczególnie w EC 120, są ustalone i nie są to żadne koszmarne „rusztowania” boczne, jak w Mi dwójkach. Mały kompaktowy Wescam Sonoma albo FLIR Systems wisi w kopułce pod kadłubem. I tak samo jest z reflektorem – policja łódzka będzie miała wiele możliwości wyboru miejsca i typu mocowania go na śmigłowcu, ale zawsze będzie to musiało być na certyfikowanym systemie mocowania. Dobrze wiadomo, kto robi takie systemy i żadnych „wynalazków” w rodzaju rusztowań z Mi-2 nie będzie, bo nikt tego nie dopuści do latania. To jest tak samo, jak z noszami do śmigłowców HEMS – jest tylko jeden liczący się producent i na całym świecie jest traktowany jak ideał tego typu wyposażenia, więc nikt nie kombinuje żadnych „wynalazków” w tej dziedzinie.
jackemall - 24-05-2010 11:42
Cytat:
Jeśli na to wyposażenie będą pieniądze, bo w świetle powodzi – jak się wszyscy zgadzamy – nie za dobrze to wygląda. Pieniądze unijne pewnie się nie zmienią na ten śmigłowiec, ale obiecane dodatkowe 600 tys. zł z rezerwy celowej budżetu państwa może stanąć pod znakiem zapytania. Na sam śmigłowiec może pieniędzy wystarczyć, ale bez tych 600 tys. może być krucho z wyposażeniem policyjnym większym niż syrena lub megafon i to też biedny, żaden tam Skyshout.
A co do wzorowania się na Mi-2 to, hmm, bądźmy poważni. Nic nie będzie podobne do rozwiązań z Mi-2 poza tym, że wyposażenie będzie na zewnątrz, czyli klasycznie dla śmigłowców policyjnych. Żadne rozwiązanie z Mi-2 nie będzie miało zastosowania w nowym śmigłowcu bez względu na to, jakiego on będzie typu. I kamera, i reflektor, będą na już produkowanych i certyfikowanych systemach mocowania przyporządkowanych wyłącznie do takiego typu śmigłowca, jaki będzie kupiony. Nikt w Bellu, czy w EC 120 nie będzie udziwniał mocowania np. kamery na bocznym wysięgniku, jak w Mi-2, bo sposoby mocowania kamer, szczególnie w EC 120, są ustalone i nie są to żadne koszmarne „rusztowania” boczne, jak w Mi dwójkach. Mały kompaktowy Wescam Sonoma albo FLIR Systems wisi w kopułce pod kadłubem. I tak samo jest z reflektorem – policja łódzka będzie miała wiele możliwości wyboru miejsca i typu mocowania go na śmigłowcu, ale zawsze będzie to musiało być na certyfikowanym systemie mocowania. Dobrze wiadomo, kto robi takie systemy i żadnych „wynalazków” w rodzaju rusztowań z Mi-2 nie będzie, bo nikt tego nie dopuści do latania. To jest tak samo, jak z noszami do śmigłowców HEMS – jest tylko jeden liczący się producent i na całym świecie jest traktowany jak ideał tego typu wyposażenia, więc nikt nie kombinuje żadnych „wynalazków” w tej dziedzinie. No cóż... Chciałbym aby to wyglądało tak jak piszesz. Ale ja znam tą firmę lepiej od Ciebie i myślę że zrobią zabudowę po minimalnych kosztach i "przerzucą" sprzęt z Mi-2. Ta firma jest niedoinwestowana od 20 lat i na pewno nic się nie zmieni w najbliższym czasie.
Samo posiadanie śmigła nawet 40 letniego jest luksusem dla Komendy która może z niego korzystać. Wróćmy do rzeczywistości bo może być i tak, że jeśli kupią ten śmigłowiec, to będzie latał jedynie pomalowany w barwy policji. A radiostacja będzie jego jedynym dodatkowym wyposażeniem.
jackemall - 24-05-2010 11:46
Cytat:
Po obecnej powodzi to ja już mogę zapomnieć o jakichkolwiek premiach przez dwa lata i jakimkolwiek nowym służbowym aparacie czy szkiełku przez minimum trzy :mad: Mariusz, jakie premie..? Ja już zapomniałem o nich kilka lat temu.A służbowego aparatu i szkieł to jeszcze nie widziałem!
Wojtek Zaremba - 24-05-2010 15:08
Cytat:
Mariusz, jakie premie..? Ja już zapomniałem o nich kilka lat temu.A służbowego aparatu i szkieł to jeszcze nie widziałem! Nie tylko Wy koledzy ale i zwykli ludziska dostana po kieszeni ..tą powódz odczujemy wszyscy podatnicy..pozdr!
Jesus Nut - 24-05-2010 15:12
Cytat:
No cóż... Chciałbym aby to wyglądało tak jak piszesz. Ale ja znam tą firmę lepiej od Ciebie i myślę że zrobią zabudowę po minimalnych kosztach i "przerzucą" sprzęt z Mi-2. Ta firma jest niedoinwestowana od 20 lat i na pewno nic się nie zmieni w najbliższym czasie. „Firma” faktycznie mogłaby być bogatsza. Jak widzę w „firmie” brudne, odrapane maszyny do pisania zamiast komputerów to coś chyba z tym nowym ustrojem państwa jest nie tak…
Przerzut z Mi-2 kamery UltraForce 275C może być „interesujący”. Nikt nie używa tego typu kamer na EC 120. Nie jest to mała kamera – 390 mm wysokości bez uchwytu do śmigłowca. Łącznie trzeba liczyć ok. 450 mm. Prześwit w EC 120 wynosi 560 mm. Zostaje ok. 110 mm wolnej przestrzeni, a przecież w terenie przygodnym też czasem trzeba usiąść, albo zimą w dużym śniegu. I co wtedy? W tym roku widziałem w Polsce EC stodwudziestki lądujące w śniegu z całkowitym „utopieniem” płóz i siadające praktycznie na kadłubie. Wtedy UltraForce 275C zostałaby całkowicie wbita w środowisko pracy niekoniecznie przewidziane dla niej. Na policyjnych EC 120 latają kamery mniejsze i mocowane pod kadłubem. Jeśli policja łódzka zdecyduje się na montaż kamery z Mi-2 na tym (ewentualnym) EC 120 to być może trzeba będzie sięgnąć po rozwiązanie hiszpańskiej Dirección General de Tráfico (coś jak nasza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad). Oni tam używają Ecureuili z kamerami mocowanymi wysoko z boku i daleko na końcu kadłuba. Tracą przez to pewną część osi swobody tych kamer, bo częściowo oglądają własny kadłub, zamiast przestrzeń w zakresie 360°. W EC 120 nikt czegoś takiego nie stosuje i trudno powiedzieć, czy takie „rusztowanie” na kamerę jak w tych hiszpańskich Ecureuilach w ogóle jest dopuszczalne w EC stodwudziestkach. Gwoli ścisłości – odbyła się już na świecie integracja kamery UltraForce 350 na EC 120, ale ta kamera (pod kadłubem) prawie szoruje po ziemi. Lądowanie na jakimś wyboistym terenie byłoby ryzykowne, bo można by pogruchotać ten sprzęt.
Cytat:
Samo posiadanie śmigła nawet 40 letniego jest luksusem dla Komendy która może z niego korzystać. Wróćmy do rzeczywistości bo może być i tak, że jeśli kupią ten śmigłowiec, to będzie latał jedynie pomalowany w barwy policji. A radiostacja będzie jego jedynym dodatkowym wyposażeniem. Nawet na bogatym europejskim Zachodzie jeszcze nie każdy śmigłowiec ma TETRĘ i są służby, które latają z 4- albo 8-kanałowymi radiostacjami policyjnymi. Byleby policja łódzka ten śmigłowiec dostała jakiejkolwiek zachodniej produkcji to już będzie dobrze, bo nawet jeśli to będzie model z 2002 roku to i tak technicznie i funkcjonalnie będzie bił na głowę wszystko, co lata obecnie w służbach porządku publicznego. I na pewno ten zakup polata bez problemów co najmniej ćwierć wieku, jak nie lepiej.
Jesus Nut - 24-05-2010 17:03
Tak nawiasem mówiąc łódzka policja ma głowę jak Mordechaj Zisser. Jak oni to robią? :miodzio:
24.05.2010 - Kolejny milion dla łódzkiej Policji
http://www.lodzka.policja.gov.pl/content/view/5261/277/
Mariusz Małecki - 24-05-2010 21:17
Łódzki Komendant był szefem BSW a takich się boją :D
Systemu UltraForce 275C nie zamontują na nowym maluchu bo to nie te gabaryty i nie ta waga. Zresztą ten system jest gówniany, ma za małą rozdzielczość, małe prędkości kątowe i słaby stabilizator. Do tego nagrywanie obrazu na kasety VHS... czyli komentowanie zbędne.
Sebastian Szatyłowicz - 24-05-2010 21:49
Cytat:
Do tego nagrywanie obrazu na kasety VHS... czyli komentowanie zbędne. Nie wiem jak jest teraz ale jeszcze jak latał SN-26XG Straży Granicznej to cały sprzęt miał cyfrowy, a obraz nagrywali ... na VHS:D
Może już się coś zmieniło ale nie wiem bo nie byłem na bieżąco. W sumie to jak porównywać Kanie SG to chyba nie ma takich samych modeli:D Każda czymś się różni:D
Heliworld - 24-05-2010 22:39
Cytat:
Nie wiem jak jest teraz ale jeszcze jak latał SN-26XG Straży Granicznej to cały sprzęt miał cyfrowy, a obraz nagrywali ... na VHS:D
Może już się coś zmieniło ale nie wiem bo nie byłem na bieżąco. W sumie to jak porównywać Kanie SG to chyba nie ma takich samych modeli:D Każda czymś się różni:D Wątpię żeby zaszły jakiekolwiek zmiany. Pytaniem jest co de facto wynika z nagrań poza przysłowiowym nic? Nawet jeżeli policja zakupi statek, najprawdopodobnie zabraknie funduszy na naftę, czyli misje proaktywne.
Jesus Nut - 25-05-2010 11:22
Cytat:
Systemu UltraForce 275C nie zamontują na nowym maluchu bo to nie te gabaryty i nie ta waga. Zresztą ten system jest gówniany, ma za małą rozdzielczość, małe prędkości kątowe i słaby stabilizator. Do tego nagrywanie obrazu na kasety VHS... czyli komentowanie zbędne. Sposób mocowania kamery, jak na polskich śmigłowcach LSPP, odszedł już do historii. Nikt nie chce integrować kamer na żadnych wysięgnikach, bo to jest nieustanna walka z drganiami i wiecznie niespełnione nadzieje wobec sprawności kamery. Bodaj ostatni taki śmigłowiec w konfiguracji policyjnej z cywilizowanego kraju to hiszpański AS 365N3 Secretaria General del Mar (Ministerstwo Gospodarki Morskiej). Teraz kamery są małe i instaluje się je na bardzo krótkich, stabilnych i sztywnych mocowaniach i na bardzo solidnych elementach płatowca. Jak się nie da bezpośrednio na dziobie albo pod kadłubem to są certyfikowane specjalne mocowania kamer do płóz, ale nigdy takie koszmarki, jak kamera na cienkich patykach daleko od kadłuba, bo nikt z tym nie dojdzie do ładu pod względem drgań. Nawet jak policyjna kamera spełnia MIL-STD-810 to jej integracja na śmigłowcu potrafi trwać kilka miesięcy, a cały ten czas jest wypełniony tylko jednym - likwidacją drgań do poziomu wymaganego przez producenta kamery. Ale tak się dzieje tylko wtedy, gdy operator śmigłowca właśnie udziwnia sposób mocowania, a nie korzysta z certyfikowanych zestawów mocujących.
Heliworld - 25-05-2010 20:06
Cytat:
Sposób mocowania kamery, jak na polskich śmigłowcach LSPP, odszedł już do historii. Nikt nie chce integrować kamer na żadnych wysięgnikach, bo to jest nieustanna walka z drganiami i wiecznie niespełnione nadzieje wobec sprawności kamery. Bodaj ostatni taki śmigłowiec w konfiguracji policyjnej z cywilizowanego kraju to hiszpański AS 365N3 Secretaria General del Mar (Ministerstwo Gospodarki Morskiej). Teraz kamery są małe i instaluje się je na bardzo krótkich, stabilnych i sztywnych mocowaniach i na bardzo solidnych elementach płatowca. Jak się nie da bezpośrednio na dziobie albo pod kadłubem to są certyfikowane specjalne mocowania kamer do płóz, ale nigdy takie koszmarki, jak kamera na cienkich patykach daleko od kadłuba, bo nikt z tym nie dojdzie do ładu pod względem drgań. Nawet jak policyjna kamera spełnia MIL-STD-810 to jej integracja na śmigłowcu potrafi trwać kilka miesięcy, a cały ten czas jest wypełniony tylko jednym - likwidacją drgań do poziomu wymaganego przez producenta kamery. Ale tak się dzieje tylko wtedy, gdy operator śmigłowca właśnie udziwnia sposób mocowania, a nie korzysta z certyfikowanych zestawów mocujących. Wynika z tego, ze kiedyś instalowano kamery na niezbyt solidnych elementach płatowca i na patykach? Certyfikacja zaczepów nie ma nic wspólnego z drganiami. Instalacja kamery przy dostępnym zaczepie jest liczona w godzinach, w mięsiącach liczymy integracje systemu. Producent kamery niczego nie wymaga przy instalacjach od osób trzecich - on juz sprzedał tę jednostkę. Jezus Maria...gdzieś ty sie chłopie tego naczytał!
jackemall - 25-05-2010 22:22
1 Załącznik(ów) A na tej Kani SG widać te patyki. Po lewej stronie do mocowania kamery, po przeciwnej reflektora.
Sebastian Szatyłowicz - 25-05-2010 22:53
Cytat:
A na tej Kani SG widać te patyki. Po lewej stronie do mocowania kamery, po przeciwnej reflektora. Jak już wspominałem to nie we wszystkich tak jest. Na przykład w SN-22XG którą obecnie mamy w Białymstoku kamerka jest zainstalowana w miejscu jednego ze zbiorników dodatkowych. W poprzednich (SN-24XG i SN-26XG) było tak jak na twoim zdjęciu
Jesus Nut - 26-05-2010 10:30
Cytat:
Żyjemy w kraju w którym latają 40 letnie maszyny i gdzie poderwanie ich do lotu wymaga wyjątkowej sytuacji. Gdy obserwuję obecną sytuację to jestem pewien że po zakończeniu powodzi budrzet MSW skurczy się strasznie. O nowych, nowoczesnych śmigłowcach możemy zapomnieć na lata. Właśnie skończyła się konferencja Fronteksu. Wystarczy spojrzeć, jakie śmigłowce są wystawiane do unijnych patroli Fronteksu, a co my mamy w LSPP. Nawet taką Litwę (z deklarowanym u nich permanentnym kryzysem gospodarczym) stać na wystawianie sprzętu LSPP do patroli np. na południu Europy i nad morzami.
jackemall - 26-05-2010 16:54
Na ludziach i sprzęcie w służbach mundurowych nie można oszczędzać! U nas niestety tak się dzieje. W wojsku oszczędności doprowadziły do katastrofy jakiej nigdzie w cywilizowanym świecie nie było. W policji odbije się to na obywatelach i to już niedługo. Euro 2012 zbliża się wielkimi krokami. Ale zacznijmy od początku. W policji nie tylko istnieje problem starego sprzętu. Piloci (w większości pochodzący z SP) odchodzą do cywila po 15 latach służby. Robią to też mechanicy. Słabe zarobki oraz brak możliwości rozwoju zmuszają tych wartościowych ludzi do rezygnacji z pracy. Po odejściu większość z nich znajduje zatrudnienie w prywatnych firmach. Tam ich zarobki są dwukrotnie większe niż w lotnictwie policji. Znajdują możliwości doskonalenia zawodowego i rozwijają skrzydła. Ale czy tak powinno być w naszym państwie ? Czy stać nas na bezpowrotne odejścia ze służby wyszkolonych i relatywnie młodych wiekiem ludzi ? Wystarczyło by dać im możliwość dobrych zarobków i stworzyć lepsze warunki do szkolenia. To nie były by wielkie pieniądze, a korzyści z tego dla nas ogromne. Ale coż... Jak to powiedział pewien mądry człowiek: Nie ma ludzi niezastąpionych...
Jesus Nut - 27-05-2010 09:11
Racja, tak to właśnie w Polsce wygląda.
Dla Polaków od bardzo dawna synonimem zacofania była i jest Rumunia. Wystarczy poczytać sobie wspomnienia uciekinierów z Polski po 1939 r., a i teraz przecież Polak ma jakieś dziwne poczucie wyższości na Rumunem i wszystkim co rumuńskie. Polski nacjonalizm postrzega nas jako coś o wiele lepszego i mądrzejszego od Rumunii. No to teraz trzeba spojrzeć jak Rumunia unowocześniła swoje śmigłowcowe LSPP, a w jakim miejscu pozostała ta wywyższająca się „mądrzejsza” Polska. Na właśnie zakończonej konferencji Frontex 2010 jedną z najbardziej interesujących Rumunów rzeczy było dalsze unowocześnianie floty śmigłowcowej LSPP.
Heliworld - 27-05-2010 14:36
Cytat:
Racja, tak to właśnie w Polsce wygląda.
Dla Polaków od bardz...... floty śmigłowcowej LSPP. Co to jest LSPP?
Drzemi - 27-05-2010 14:38
Cytat:
Co to jest LSPP? Lotnictwo Służb Porządku Publicznego
Heliworld - 27-05-2010 15:23
Cytat:
Lotnictwo Służb Porządku Publicznego Dziękuję. Już widzę. To taki mały jakby aeroklub...Czy to nie jest czasem tak, że te same fizyczne statki sa przypisywane różnym jednostkom, jako pewna taka iluzja? :-)
Jesus Nut - 28-05-2010 10:47
Cytat:
Systemu UltraForce 275C nie zamontują na nowym maluchu bo to nie te gabaryty i nie ta waga. Masa UltraForce 275C to jeszcze nawet ujdzie, bo EC 120 teoretycznie może przenosić kamery o masie do 57 kg (gdyby takie ciężkie istniały), gdy masa UltraForce 275C razem z zespołem sterowania wynosi 16 kg. Ale gabaryty, racja - faktycznie raczej nie przejdą.
Mariusz Małecki - 28-05-2010 17:49
275C to nie tylko sama kula - to wielki grzmot na tyle kabiny. To stanowisko swoje waży. Waży bo to przeróbka zespołu .... czołgowego :scared: :D
Zreszt a ten system jest beznadziejny. Widziałem co potrafią zachodnie systemy. Mają choćby cztery razy większą rozdzielczość...
Jesus Nut - 28-05-2010 17:57
Ano najnowsze toto nie jest. Teraz dla śmigłowców średnich policje światowe mają swoją "kultową" kamerę w postaci któregoś z wariantów z rodziny Axsys V14. Ta kamera ma obecnie najlepsze recenzje w światowych śmigłowcowych LSPP. Na EC 120 ona wprawdzie nie lata, ale na trochę większych śmigłowcach jak najbardziej.
Heliworld - 29-05-2010 04:50
1 Załącznik(ów) Cytat:
Ano najnowsze toto nie jest. Teraz dla śmigłowców średnich policje światowe mają swoją "kultową" kamerę w postaci któregoś z wariantów z rodziny Axsys V14. Ta kamera ma obecnie najlepsze recenzje w światowych śmigłowcowych LSPP. Na EC 120 ona wprawdzie nie lata, ale na trochę większych śmigłowcach jak najbardziej. A dlaczego miałaby nie latać na EC-120? Nie ma czegoś takiego jak światowe LSPP. Zobacz L3. Nie ma też żadnych kamer "kultowych". Kulty są dla amatorów. Gdzie są te "światowe recenzje"?
A to co? No proszę, jaki fajny zaczep do GD, L3, FLIR'a, na EC-120. Sam przyleciał!
Jesus Nut - 31-05-2010 09:20
Cytat:
Euro 2012 zbliża się wielkimi krokami. W tym miesiącu była konferencja z udziałem m.in. policji i SG i na temat m.in. potrzeb obu tych instytucji na Euro 2012. Kto wie, być może dwa dotąd znane źródła finansowania łódzkiego śmigłowca nie będą jedynymi.
Cytat:
Wiadomo, że śmigłowiec musi mieć silnik o mocy między 400 a 600 KM. Ma mieć minimum cztery miejsca pasażerskie. Powinien mieć minimalny zasięg 700 km i osiągać prędkość około 200 km/h. Co można kupić za około milion dolarów? Cytat:
Na tak postawione pytanie odpiszę następująco...
Można np. kupić coś takiego... http://www.avbuyer.com/aircraft/resu...77&ModelId=454 Warto, aby łódzka policja ogłosiła swoje potrzeby nie tylko na zachodnim rynku wtórnym GA, ale także w Polsce, bo nieraz i tu zdarzają się różne korzystne okazje zakupowe. Ludzie niejednokrotnie wymieniają śmigłowce bynajmniej nie z powodu jakichś wad, ale po prostu z czasem potrzebują czegoś większego. Wtedy mniejszy śmigłowiec jest sprzedawany na zasadzie „tanio, byle szybko”.
Obecnie w kraju jest zarejestrowanych 16 EC 120 i dziewięć śmigłowców Bell różnych typów. Z tych szesnastu EC 120 dziewięć spełnia kryterium roku produkcji nie wcześniejszego niż 2002. Z tej dziewiątki najstarszy EC 120 był wyprodukowany w 2002 r., a najmłodszy jest z 2009 r. Trudniej jest z Bellami, bo żadna dwieścieszóstka w Polsce nie jest młodsza niż 2002 r. – to egzemplarze z lat 1980-1996. Tylko dwa Belle w Polsce spełniają wymóg daty produkcji. Jeden jest z 2002 r., drugi z 2009. Ale są to Belle 427 i cenowo byłyby poza możliwościami łódzkiej policji. Jest jeszcze jeden Bell 407, ale ten znowu jest z 1996 r., więc odpada wg łódzkich wymagań.
Gdyby łódzka policja rzeczywiście skłaniała się ku EC 120, jak się sugeruje, to przy tej liczbie właścicieli EC stodwudziestek w Polsce w razie czego jest kogo popytać, jak te śmigłowce się sprawują. Dwa najstarsze EC 120 w Polsce to egzemplarze z roku 1999, więc można już o czymś mówić. Ale może to już dawno omówione podczas kontaktów łodzian ze śmigłowcową Landespolizei Brandenburgii.
Jesus Nut - 10-06-2010 09:24
Rzeczpospolita
9.06.2010
Śmigłowce policji za pieniądze z Unii
Izabela Kacprzak, Piotr Nisztor
Komendy wojewódzkie potrzebują nowych helikopterów. Ale przez oszczędności nie mogą liczyć na MSWiA. Dlatego mają się starać o fundusze z UE. Łódź już je zdobyła
Jak bardzo potrzebne są policyjne śmigłowce, widać podczas tegorocznej powodzi. – Idealnie się sprawdzają – mówi „Rz” Paweł Petrykowski, rzecznik dolnośląskiej policji. – Mamy dwa śmigłowce i korzystaliśmy z nich nieustannie: jak powódź wygląda, kto potrzebuje pomocy. Dzięki temu mogliśmy planować działania.
Policjanci do dyspozycji mają wysłużone Mi-2. A na nowy sprzęt pieniędzy od MSWiA nie dostaną. Powód? „Realizacja planów oszczędnościowych”.
Dlatego, jak ustaliła „Rz”, Komenda Główna Policji chce, aby komendy wojewódzkie szukały na to pieniędzy w unijnych funduszach.
Wzorem ma być Komenda Wojewódzka Policji w Łodzi, która sfinansuje zakup śmigłowca z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. – Po zapoznaniu się z pomysłem łódzkiej komendy zarekomendowaliśmy pozytywnie wykorzystanie go przez inne komendy – potwierdza „Rz” Krzysztof Hajdas z biura prasowego KGP. – Kilka już zainteresowało się pomysłem i bada możliwości skorzystania z tej ścieżki.
Łódzka komenda na nowy śmigłowiec może wydać 4 mln zł. To pieniądze z UE i pół miliona złotych z tzw. rezerwy celowej budżetu państwa. Niebawem ogłosi przetarg na zakup maszyny.
– W poszczególnych województwach są różne projekty unijne. Akurat mieliśmy szczęście, bo był projekt na wsparcie techniczne zarządzania kryzysowego i mogliśmy się o unijne środki starać – opowiada „Rz” Maciej Ruta, specjalista ds. środków unijnych w KWP Łódź. – Projekt rozpisał dla komendy Urząd Marszałkowski w Łodzi.
Z informacji „Rz” wynika, że łódzki pomysł chcą wykorzystać m.in. komendy policji we Wrocławiu, Poznaniu i Szczecinie.
– Chcemy szukać pieniędzy z Unii na zakup tego typu sprzętu – potwierdza Paweł Petrykowski z dolnośląskiej policji.
Helikoptery to niejedyny sprzęt, który policja dostaje dzięki pieniądzom z Unii.
Z wypłat Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego uda się w 85 procentach sfinansować zakup m.in. 18 specjalistycznych furgonów, 120 samochodów z wideorejestratorami i 368 motocykli. Wartość projektu to 70 mln zł.
Jesus Nut - 24-06-2010 10:53
Przetarg ruszył.
http://www.przetargi.lodzka.policja....d=542&Itemid=1
Jesus Nut - 24-06-2010 11:18
Cytat:
275C to nie tylko sama kula - to wielki grzmot na tyle kabiny. To stanowisko swoje waży. Waży bo to przeróbka zespołu .... czołgowego :scared: :D
Zreszt a ten system jest beznadziejny. Widziałem co potrafią zachodnie systemy. Mają choćby cztery razy większą rozdzielczość... Cytat z dokumentacji przetargowej. Ma być dostarczone "oświadczenie producenta, że oferowany egzemplarz może być dostosowany do zainstalowania systemu obserwacji powietrznej (UltraFORCE 275-C). W skład tego systemu wchodzi reflektor olśniewający SX-16, głowica obserwacyjna i pulpit sterowania z kabiny transportowej"
Będzie wesoło :dance:
Mariusz Małecki - 24-06-2010 21:52
Żeby nie było tak, że ten zapis rozwali cały przetarg. W przyszłym tygodniu dowiem się jakie jest ryzyko klapy z tego powodu.
Jesus Nut - 01-07-2010 09:50
Nic nie wyjdzie z tego przetargu.
Mariusz Małecki - 02-07-2010 08:08
Nawet mi się pisać nie chciało, bo będzie pewnie wielka kupa. Na bank jest za mało kasy no i ten kretyński dopisek o systemie dodany przez biurwy bez wiedzy i talentu rozwala resztę. Czarno to widzę, ale świetny pomysł może utonąć w morzu ignorancji i bezmyślności ludzi nie mających o lotnictwie nawet śladu jakiegokolwiek pojęcia.
Jesus Nut - 02-07-2010 13:15
Cytat:
Nawet mi się pisać nie chciało, bo będzie pewnie wielka kupa. Na bank jest za mało kasy no i ten kretyński dopisek o systemie dodany przez biurwy bez wiedzy i talentu rozwala resztę. Czarno to widzę, ale świetny pomysł może utonąć w morzu ignorancji i bezmyślności ludzi nie mających o lotnictwie nawet śladu jakiegokolwiek pojęcia. Mariuszu,
Problem jest dużo dużo poważniejszy. SIWZ jest kompletnie z księżyca.
Mariusz Małecki - 02-07-2010 21:41
Czy my się przypadkiem nie znamy bo coś mi się zdaje... ;)
Mam poprosić kolegów o namierzenie czy sam się przyznasz? :p
Jacek Waszczuk - 02-07-2010 21:44
Podoba mi się sposób perswazji:D
Mariusz Małecki - 02-07-2010 21:49
Nasiąka człowiek przez te lata klimacikiem ;)
Jesus Nut - 05-07-2010 09:28
Cytat:
Podoba mi się sposób perswazji:D Hehe, też się wzruszyłem :cool:
Ale z Mariuszem jednak się nie znamy. Z Łodzi znam tylko celebrytkę Kulczyk i to też tylko z gazet :D
A ze śmigłowcem łódzka KWP może się pożegnać. Niech dalej robi sobie takie jaja w SIWZ to na pewno będzie latać... do magazynu po bloczki mandatowe.
Jesus Nut - 18-08-2010 14:55
Adiós comandante - i po przetargu.
Heliworld - 20-08-2010 16:50
Jak zwykle kilku podnieciło się do pomysłu śmiglowca. Śmigłowiec jest faktycznie niczym więcej i niczym mniej jak tylko latającą platformą dla systemu misji policyjnej. A o tym nie tylko, że w Polsce nikt nie ma najmniejszego pojęcia, to w SIWZie było praktycznie nic. Po co więc latać? Budowa inteligentnego systemu patrolowego i komunikacyjnego wraz z programem logistycznym nie są cool, ale helikopter zawsze jest. Bo lata, natomiast to co rzeczywiście ma robić wszyscy będą się martwili pózniej. Jak już sobie polatają. Analogii nie trezba szukać daleko. Zarówno LPR jak i Polsat są tego znakomitym przykładem.zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
Jacek Waszczuk - 18-05-2010 17:25
Nowe śmigłowce dla policji
Przy okazji dyskusji o śmigłowcach dla LPR rozmowa niezależnie zaszła na temat śmigłowców dla policji
http://www.forum.spotter.pl/co-z-pie...2172#post62172
Dlatego też nowy wątek by tu kontynuować dyskusję o planach i zamierzeniach
jackemall - 18-05-2010 19:57
Wiadomo, że śmigłowiec musi mieć silnik o mocy między 400 a 600 KM. Ma mieć minimum cztery miejsca pasażerskie. Powinien mieć minimalny zasięg 700 km i osiągać prędkość około 200 km/h. Co można kupić za około milion dolarów?
Mariusz Małecki - 19-05-2010 08:51
Na tak postawione pytanie odpiszę następująco...
Można np. kupić coś takiego... http://www.avbuyer.com/aircraft/resu...77&ModelId=454 ;)
Jesus Nut - 19-05-2010 10:10
Cytat:
Co można kupić za około milion dolarów? Spojrzałem do najnowszego cennika "GA Buyer Europe" z maja br. Jeśli przyjąć datę graniczną 2002 roku (narzuconą przez łódzką policję) i wartość graniczną pieniędzy, jakie będą na zakup łódzkiego śmigłowca, to od razu widać, że odpadają Agusty i Belle, bo to po pierwsze nie ta półka cenowa, po drugie jest zalew JetRangerów, ale z lat 80. i 90.
Dla przykładu, co jest do kupienia w Europie na rynku wtórnym w tym miesiącu:
- Agusta A.109E z 2002 r., 1986 h nalotu, cena 3 mln $
- Bell 407 z 2008 r, 100 h nalotu, cena 3,2 mln $
- EC 120 z 2009 r., 800 h nalotu, cena 850 tys. €
- EC 120 z 2008 r., 1200 h nalotu, cena 800 tys. $
JetRangerów po 300 - 700 tys. € jest pełno, ale nie spełniają wymogu daty produkcji nie wcześniejszej niż 2002. Są to egzemplarze z lat 80. i 90. XX w.
Trzeba jednak pamiętać, że kwota przeznaczona na śmigłowiec będzie wyższa niż powyżej sugerowany przez Ciebie 1 mln $. Według obecnych kursów 3 399 960 zł to 849 183 €, albo jak kto woli 1 053 141 $. Do tego dochodzi 600 tys. zł z rezerwy celowej budżetu państwa, która to suma również zasili kwotę zakupową. Za te pieniądze można mieć typową policyjną (używaną) EC stodwudziestkę z takim wyposażeniem, jak u szeryfów amerykańskich, czyli mała kamera, reflektor olśniewający (i to dobry, przynajmniej SX5 albo SX16) i syrena albo megafon.
Mariusz Małecki - 19-05-2010 17:08
To co napisałem jako propozycję można potraktować jako.... propozycję nie do odrzucenia ;)
W grę będzie wchodziła raczej maszyna cywilna o jak najmniejszym nalocie i raczej nie starsza niż pięcioletnia.
jackemall - 19-05-2010 17:17
EC 120 w takim razie. Cywilny, z wyposażeniem specjalnym zabudowanym u nas. Czekam w takim razie na rozstrzygnięcie przetargu. Z niecierpliwością.
Jesus Nut - 20-05-2010 09:53
Cytat:
EC 120 w takim razie. Cywilny, z wyposażeniem specjalnym zabudowanym u nas. Czekam w takim razie na rozstrzygnięcie przetargu. Z niecierpliwością. Czyli tak, jak napisałem w wątku zmoderowanym wcześniej na ten policyjny:
Cytat:
Zdaje się że taki, jakiego używają policje Hiszpanii, Niemiec, Brazylii, Chin, Kanady, Meksyku i USA. Jakikolwiek typ by to nie był, raczej będzie to jednosilnikowiec, bo tylko na takiego będą pieniądze. Szkoda tylko, że w przedpotopowym polskim prawie lotniczym nie polata ten śmigłowiec nad Łodzią. We wszystkich krajach, które powyżej wymieniłem policyjne EC stodwudziestki normalnie latają w "dolinach" ulic, a już to, jak latają w miastach Brazylii to ludzkie pojęcie przechodzi - można by nakręcić "Błękitnego Groma II". I nic złego się nie dzieje. A polskie prawo lotnicze wygląda tak, jak gdyby jednosilnikowe śmigłowce sypały się z nieba jak przedojrzałe gruszki-spady.
Mariusz Małecki - 20-05-2010 21:58
Dlaczego ma nie polatać? Polata - policji nie obowiązują wszystkie przepisy choć ja mam wielką obawę przed wsiadaniem do jednosilnikowej maszyny nad dużym miastem. Kilka lat temu w naszym Mi-2 padł jeden silnik (wtedy zwykły Mi-2 jak wiadomo wcale nie tak wolno spada) i gdyby nie dobry pilot i na szczęście akurat odpowiedni pułap lotu... :scared:
Heliworld - 21-05-2010 22:50
Cytat:
EC 120 w takim razie. Cywilny, z wyposażeniem specjalnym zabudowanym u nas. Czekam w takim razie na rozstrzygnięcie przetargu. Z niecierpliwością. Mam w takim razie pytanie. Kto go "u nas" zabuduje?
jackemall - 22-05-2010 06:55
Wyposażenie specjalne zostanie zabudowane podobnie jak w Mi-2.
Mariusz Małecki - 22-05-2010 10:51
To nie jest takie proste. Certyfikaty to raz. Sam sprzęt (drogi) to dwa. O termowizji można chwilowo zapomnieć. Skończy się na dziennych kamerach i to zapewne nie takich jakie byśmy chcieli.
Sebastian Szatyłowicz - 22-05-2010 11:44
Cytat:
To nie jest takie proste. Certyfikaty to raz. Sam sprzęt (drogi) to dwa. O termowizji można chwilowo zapomnieć. Skończy się na dziennych kamerach i to zapewne nie takich jakie byśmy chcieli. Oby się nie skończyło tak że jedyny sprzęt foto/video na pokładzie to Twoja prywatna lustrzanka:D
Heliworld - 22-05-2010 15:11
Jest już Siwz? Ciekawe czy zapomną o naziemnym centrum dowodzenia z ogólnokrajową infrastrukturą odbioru i przekazu daty w czasie rzeczywistym z z tego i z tym co ma latać. Bez tego elementu śmiglowce będą niewiele warte, a to kosztuje dziesiątki milionów....
jackemall - 23-05-2010 20:45
Śmigłowce w policji są wiele warte i bez super elementów. Żyjemy w kraju w którym latają 40 letnie maszyny i gdzie poderwanie ich do lotu wymaga wyjątkowej sytuacji. Gdy obserwuję obecną sytuację to jestem pewien że po zakończeniu powodzi budrzet MSW skurczy się strasznie. O nowych, nowoczesnych śmigłowcach możemy zapomnieć na lata.
Mariusz Małecki - 23-05-2010 23:10
Po obecnej powodzi to ja już mogę zapomnieć o jakichkolwiek premiach przez dwa lata i jakimkolwiek nowym służbowym aparacie czy szkiełku przez minimum trzy :mad:
Jesus Nut - 24-05-2010 11:22
Cytat:
Wyposażenie specjalne zostanie zabudowane podobnie jak w Mi-2. Jeśli na to wyposażenie będą pieniądze, bo w świetle powodzi – jak się wszyscy zgadzamy – nie za dobrze to wygląda. Pieniądze unijne pewnie się nie zmienią na ten śmigłowiec, ale obiecane dodatkowe 600 tys. zł z rezerwy celowej budżetu państwa może stanąć pod znakiem zapytania. Na sam śmigłowiec może pieniędzy wystarczyć, ale bez tych 600 tys. może być krucho z wyposażeniem policyjnym większym niż syrena lub megafon i to też biedny, żaden tam Skyshout.
A co do wzorowania się na Mi-2 to, hmm, bądźmy poważni. Nic nie będzie podobne do rozwiązań z Mi-2 poza tym, że wyposażenie będzie na zewnątrz, czyli klasycznie dla śmigłowców policyjnych. Żadne rozwiązanie z Mi-2 nie będzie miało zastosowania w nowym śmigłowcu bez względu na to, jakiego on będzie typu. I kamera, i reflektor, będą na już produkowanych i certyfikowanych systemach mocowania przyporządkowanych wyłącznie do takiego typu śmigłowca, jaki będzie kupiony. Nikt w Bellu, czy w EC 120 nie będzie udziwniał mocowania np. kamery na bocznym wysięgniku, jak w Mi-2, bo sposoby mocowania kamer, szczególnie w EC 120, są ustalone i nie są to żadne koszmarne „rusztowania” boczne, jak w Mi dwójkach. Mały kompaktowy Wescam Sonoma albo FLIR Systems wisi w kopułce pod kadłubem. I tak samo jest z reflektorem – policja łódzka będzie miała wiele możliwości wyboru miejsca i typu mocowania go na śmigłowcu, ale zawsze będzie to musiało być na certyfikowanym systemie mocowania. Dobrze wiadomo, kto robi takie systemy i żadnych „wynalazków” w rodzaju rusztowań z Mi-2 nie będzie, bo nikt tego nie dopuści do latania. To jest tak samo, jak z noszami do śmigłowców HEMS – jest tylko jeden liczący się producent i na całym świecie jest traktowany jak ideał tego typu wyposażenia, więc nikt nie kombinuje żadnych „wynalazków” w tej dziedzinie.
jackemall - 24-05-2010 11:42
Cytat:
Jeśli na to wyposażenie będą pieniądze, bo w świetle powodzi – jak się wszyscy zgadzamy – nie za dobrze to wygląda. Pieniądze unijne pewnie się nie zmienią na ten śmigłowiec, ale obiecane dodatkowe 600 tys. zł z rezerwy celowej budżetu państwa może stanąć pod znakiem zapytania. Na sam śmigłowiec może pieniędzy wystarczyć, ale bez tych 600 tys. może być krucho z wyposażeniem policyjnym większym niż syrena lub megafon i to też biedny, żaden tam Skyshout.
A co do wzorowania się na Mi-2 to, hmm, bądźmy poważni. Nic nie będzie podobne do rozwiązań z Mi-2 poza tym, że wyposażenie będzie na zewnątrz, czyli klasycznie dla śmigłowców policyjnych. Żadne rozwiązanie z Mi-2 nie będzie miało zastosowania w nowym śmigłowcu bez względu na to, jakiego on będzie typu. I kamera, i reflektor, będą na już produkowanych i certyfikowanych systemach mocowania przyporządkowanych wyłącznie do takiego typu śmigłowca, jaki będzie kupiony. Nikt w Bellu, czy w EC 120 nie będzie udziwniał mocowania np. kamery na bocznym wysięgniku, jak w Mi-2, bo sposoby mocowania kamer, szczególnie w EC 120, są ustalone i nie są to żadne koszmarne „rusztowania” boczne, jak w Mi dwójkach. Mały kompaktowy Wescam Sonoma albo FLIR Systems wisi w kopułce pod kadłubem. I tak samo jest z reflektorem – policja łódzka będzie miała wiele możliwości wyboru miejsca i typu mocowania go na śmigłowcu, ale zawsze będzie to musiało być na certyfikowanym systemie mocowania. Dobrze wiadomo, kto robi takie systemy i żadnych „wynalazków” w rodzaju rusztowań z Mi-2 nie będzie, bo nikt tego nie dopuści do latania. To jest tak samo, jak z noszami do śmigłowców HEMS – jest tylko jeden liczący się producent i na całym świecie jest traktowany jak ideał tego typu wyposażenia, więc nikt nie kombinuje żadnych „wynalazków” w tej dziedzinie. No cóż... Chciałbym aby to wyglądało tak jak piszesz. Ale ja znam tą firmę lepiej od Ciebie i myślę że zrobią zabudowę po minimalnych kosztach i "przerzucą" sprzęt z Mi-2. Ta firma jest niedoinwestowana od 20 lat i na pewno nic się nie zmieni w najbliższym czasie.
Samo posiadanie śmigła nawet 40 letniego jest luksusem dla Komendy która może z niego korzystać. Wróćmy do rzeczywistości bo może być i tak, że jeśli kupią ten śmigłowiec, to będzie latał jedynie pomalowany w barwy policji. A radiostacja będzie jego jedynym dodatkowym wyposażeniem.
jackemall - 24-05-2010 11:46
Cytat:
Po obecnej powodzi to ja już mogę zapomnieć o jakichkolwiek premiach przez dwa lata i jakimkolwiek nowym służbowym aparacie czy szkiełku przez minimum trzy :mad: Mariusz, jakie premie..? Ja już zapomniałem o nich kilka lat temu.A służbowego aparatu i szkieł to jeszcze nie widziałem!
Wojtek Zaremba - 24-05-2010 15:08
Cytat:
Mariusz, jakie premie..? Ja już zapomniałem o nich kilka lat temu.A służbowego aparatu i szkieł to jeszcze nie widziałem! Nie tylko Wy koledzy ale i zwykli ludziska dostana po kieszeni ..tą powódz odczujemy wszyscy podatnicy..pozdr!
Jesus Nut - 24-05-2010 15:12
Cytat:
No cóż... Chciałbym aby to wyglądało tak jak piszesz. Ale ja znam tą firmę lepiej od Ciebie i myślę że zrobią zabudowę po minimalnych kosztach i "przerzucą" sprzęt z Mi-2. Ta firma jest niedoinwestowana od 20 lat i na pewno nic się nie zmieni w najbliższym czasie. „Firma” faktycznie mogłaby być bogatsza. Jak widzę w „firmie” brudne, odrapane maszyny do pisania zamiast komputerów to coś chyba z tym nowym ustrojem państwa jest nie tak…
Przerzut z Mi-2 kamery UltraForce 275C może być „interesujący”. Nikt nie używa tego typu kamer na EC 120. Nie jest to mała kamera – 390 mm wysokości bez uchwytu do śmigłowca. Łącznie trzeba liczyć ok. 450 mm. Prześwit w EC 120 wynosi 560 mm. Zostaje ok. 110 mm wolnej przestrzeni, a przecież w terenie przygodnym też czasem trzeba usiąść, albo zimą w dużym śniegu. I co wtedy? W tym roku widziałem w Polsce EC stodwudziestki lądujące w śniegu z całkowitym „utopieniem” płóz i siadające praktycznie na kadłubie. Wtedy UltraForce 275C zostałaby całkowicie wbita w środowisko pracy niekoniecznie przewidziane dla niej. Na policyjnych EC 120 latają kamery mniejsze i mocowane pod kadłubem. Jeśli policja łódzka zdecyduje się na montaż kamery z Mi-2 na tym (ewentualnym) EC 120 to być może trzeba będzie sięgnąć po rozwiązanie hiszpańskiej Dirección General de Tráfico (coś jak nasza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad). Oni tam używają Ecureuili z kamerami mocowanymi wysoko z boku i daleko na końcu kadłuba. Tracą przez to pewną część osi swobody tych kamer, bo częściowo oglądają własny kadłub, zamiast przestrzeń w zakresie 360°. W EC 120 nikt czegoś takiego nie stosuje i trudno powiedzieć, czy takie „rusztowanie” na kamerę jak w tych hiszpańskich Ecureuilach w ogóle jest dopuszczalne w EC stodwudziestkach. Gwoli ścisłości – odbyła się już na świecie integracja kamery UltraForce 350 na EC 120, ale ta kamera (pod kadłubem) prawie szoruje po ziemi. Lądowanie na jakimś wyboistym terenie byłoby ryzykowne, bo można by pogruchotać ten sprzęt.
Cytat:
Samo posiadanie śmigła nawet 40 letniego jest luksusem dla Komendy która może z niego korzystać. Wróćmy do rzeczywistości bo może być i tak, że jeśli kupią ten śmigłowiec, to będzie latał jedynie pomalowany w barwy policji. A radiostacja będzie jego jedynym dodatkowym wyposażeniem. Nawet na bogatym europejskim Zachodzie jeszcze nie każdy śmigłowiec ma TETRĘ i są służby, które latają z 4- albo 8-kanałowymi radiostacjami policyjnymi. Byleby policja łódzka ten śmigłowiec dostała jakiejkolwiek zachodniej produkcji to już będzie dobrze, bo nawet jeśli to będzie model z 2002 roku to i tak technicznie i funkcjonalnie będzie bił na głowę wszystko, co lata obecnie w służbach porządku publicznego. I na pewno ten zakup polata bez problemów co najmniej ćwierć wieku, jak nie lepiej.
Jesus Nut - 24-05-2010 17:03
Tak nawiasem mówiąc łódzka policja ma głowę jak Mordechaj Zisser. Jak oni to robią? :miodzio:
24.05.2010 - Kolejny milion dla łódzkiej Policji
http://www.lodzka.policja.gov.pl/content/view/5261/277/
Mariusz Małecki - 24-05-2010 21:17
Łódzki Komendant był szefem BSW a takich się boją :D
Systemu UltraForce 275C nie zamontują na nowym maluchu bo to nie te gabaryty i nie ta waga. Zresztą ten system jest gówniany, ma za małą rozdzielczość, małe prędkości kątowe i słaby stabilizator. Do tego nagrywanie obrazu na kasety VHS... czyli komentowanie zbędne.
Sebastian Szatyłowicz - 24-05-2010 21:49
Cytat:
Do tego nagrywanie obrazu na kasety VHS... czyli komentowanie zbędne. Nie wiem jak jest teraz ale jeszcze jak latał SN-26XG Straży Granicznej to cały sprzęt miał cyfrowy, a obraz nagrywali ... na VHS:D
Może już się coś zmieniło ale nie wiem bo nie byłem na bieżąco. W sumie to jak porównywać Kanie SG to chyba nie ma takich samych modeli:D Każda czymś się różni:D
Heliworld - 24-05-2010 22:39
Cytat:
Nie wiem jak jest teraz ale jeszcze jak latał SN-26XG Straży Granicznej to cały sprzęt miał cyfrowy, a obraz nagrywali ... na VHS:D
Może już się coś zmieniło ale nie wiem bo nie byłem na bieżąco. W sumie to jak porównywać Kanie SG to chyba nie ma takich samych modeli:D Każda czymś się różni:D Wątpię żeby zaszły jakiekolwiek zmiany. Pytaniem jest co de facto wynika z nagrań poza przysłowiowym nic? Nawet jeżeli policja zakupi statek, najprawdopodobnie zabraknie funduszy na naftę, czyli misje proaktywne.
Jesus Nut - 25-05-2010 11:22
Cytat:
Systemu UltraForce 275C nie zamontują na nowym maluchu bo to nie te gabaryty i nie ta waga. Zresztą ten system jest gówniany, ma za małą rozdzielczość, małe prędkości kątowe i słaby stabilizator. Do tego nagrywanie obrazu na kasety VHS... czyli komentowanie zbędne. Sposób mocowania kamery, jak na polskich śmigłowcach LSPP, odszedł już do historii. Nikt nie chce integrować kamer na żadnych wysięgnikach, bo to jest nieustanna walka z drganiami i wiecznie niespełnione nadzieje wobec sprawności kamery. Bodaj ostatni taki śmigłowiec w konfiguracji policyjnej z cywilizowanego kraju to hiszpański AS 365N3 Secretaria General del Mar (Ministerstwo Gospodarki Morskiej). Teraz kamery są małe i instaluje się je na bardzo krótkich, stabilnych i sztywnych mocowaniach i na bardzo solidnych elementach płatowca. Jak się nie da bezpośrednio na dziobie albo pod kadłubem to są certyfikowane specjalne mocowania kamer do płóz, ale nigdy takie koszmarki, jak kamera na cienkich patykach daleko od kadłuba, bo nikt z tym nie dojdzie do ładu pod względem drgań. Nawet jak policyjna kamera spełnia MIL-STD-810 to jej integracja na śmigłowcu potrafi trwać kilka miesięcy, a cały ten czas jest wypełniony tylko jednym - likwidacją drgań do poziomu wymaganego przez producenta kamery. Ale tak się dzieje tylko wtedy, gdy operator śmigłowca właśnie udziwnia sposób mocowania, a nie korzysta z certyfikowanych zestawów mocujących.
Heliworld - 25-05-2010 20:06
Cytat:
Sposób mocowania kamery, jak na polskich śmigłowcach LSPP, odszedł już do historii. Nikt nie chce integrować kamer na żadnych wysięgnikach, bo to jest nieustanna walka z drganiami i wiecznie niespełnione nadzieje wobec sprawności kamery. Bodaj ostatni taki śmigłowiec w konfiguracji policyjnej z cywilizowanego kraju to hiszpański AS 365N3 Secretaria General del Mar (Ministerstwo Gospodarki Morskiej). Teraz kamery są małe i instaluje się je na bardzo krótkich, stabilnych i sztywnych mocowaniach i na bardzo solidnych elementach płatowca. Jak się nie da bezpośrednio na dziobie albo pod kadłubem to są certyfikowane specjalne mocowania kamer do płóz, ale nigdy takie koszmarki, jak kamera na cienkich patykach daleko od kadłuba, bo nikt z tym nie dojdzie do ładu pod względem drgań. Nawet jak policyjna kamera spełnia MIL-STD-810 to jej integracja na śmigłowcu potrafi trwać kilka miesięcy, a cały ten czas jest wypełniony tylko jednym - likwidacją drgań do poziomu wymaganego przez producenta kamery. Ale tak się dzieje tylko wtedy, gdy operator śmigłowca właśnie udziwnia sposób mocowania, a nie korzysta z certyfikowanych zestawów mocujących. Wynika z tego, ze kiedyś instalowano kamery na niezbyt solidnych elementach płatowca i na patykach? Certyfikacja zaczepów nie ma nic wspólnego z drganiami. Instalacja kamery przy dostępnym zaczepie jest liczona w godzinach, w mięsiącach liczymy integracje systemu. Producent kamery niczego nie wymaga przy instalacjach od osób trzecich - on juz sprzedał tę jednostkę. Jezus Maria...gdzieś ty sie chłopie tego naczytał!
jackemall - 25-05-2010 22:22
1 Załącznik(ów) A na tej Kani SG widać te patyki. Po lewej stronie do mocowania kamery, po przeciwnej reflektora.
Sebastian Szatyłowicz - 25-05-2010 22:53
Cytat:
A na tej Kani SG widać te patyki. Po lewej stronie do mocowania kamery, po przeciwnej reflektora. Jak już wspominałem to nie we wszystkich tak jest. Na przykład w SN-22XG którą obecnie mamy w Białymstoku kamerka jest zainstalowana w miejscu jednego ze zbiorników dodatkowych. W poprzednich (SN-24XG i SN-26XG) było tak jak na twoim zdjęciu
Jesus Nut - 26-05-2010 10:30
Cytat:
Żyjemy w kraju w którym latają 40 letnie maszyny i gdzie poderwanie ich do lotu wymaga wyjątkowej sytuacji. Gdy obserwuję obecną sytuację to jestem pewien że po zakończeniu powodzi budrzet MSW skurczy się strasznie. O nowych, nowoczesnych śmigłowcach możemy zapomnieć na lata. Właśnie skończyła się konferencja Fronteksu. Wystarczy spojrzeć, jakie śmigłowce są wystawiane do unijnych patroli Fronteksu, a co my mamy w LSPP. Nawet taką Litwę (z deklarowanym u nich permanentnym kryzysem gospodarczym) stać na wystawianie sprzętu LSPP do patroli np. na południu Europy i nad morzami.
jackemall - 26-05-2010 16:54
Na ludziach i sprzęcie w służbach mundurowych nie można oszczędzać! U nas niestety tak się dzieje. W wojsku oszczędności doprowadziły do katastrofy jakiej nigdzie w cywilizowanym świecie nie było. W policji odbije się to na obywatelach i to już niedługo. Euro 2012 zbliża się wielkimi krokami. Ale zacznijmy od początku. W policji nie tylko istnieje problem starego sprzętu. Piloci (w większości pochodzący z SP) odchodzą do cywila po 15 latach służby. Robią to też mechanicy. Słabe zarobki oraz brak możliwości rozwoju zmuszają tych wartościowych ludzi do rezygnacji z pracy. Po odejściu większość z nich znajduje zatrudnienie w prywatnych firmach. Tam ich zarobki są dwukrotnie większe niż w lotnictwie policji. Znajdują możliwości doskonalenia zawodowego i rozwijają skrzydła. Ale czy tak powinno być w naszym państwie ? Czy stać nas na bezpowrotne odejścia ze służby wyszkolonych i relatywnie młodych wiekiem ludzi ? Wystarczyło by dać im możliwość dobrych zarobków i stworzyć lepsze warunki do szkolenia. To nie były by wielkie pieniądze, a korzyści z tego dla nas ogromne. Ale coż... Jak to powiedział pewien mądry człowiek: Nie ma ludzi niezastąpionych...
Jesus Nut - 27-05-2010 09:11
Racja, tak to właśnie w Polsce wygląda.
Dla Polaków od bardzo dawna synonimem zacofania była i jest Rumunia. Wystarczy poczytać sobie wspomnienia uciekinierów z Polski po 1939 r., a i teraz przecież Polak ma jakieś dziwne poczucie wyższości na Rumunem i wszystkim co rumuńskie. Polski nacjonalizm postrzega nas jako coś o wiele lepszego i mądrzejszego od Rumunii. No to teraz trzeba spojrzeć jak Rumunia unowocześniła swoje śmigłowcowe LSPP, a w jakim miejscu pozostała ta wywyższająca się „mądrzejsza” Polska. Na właśnie zakończonej konferencji Frontex 2010 jedną z najbardziej interesujących Rumunów rzeczy było dalsze unowocześnianie floty śmigłowcowej LSPP.
Heliworld - 27-05-2010 14:36
Cytat:
Racja, tak to właśnie w Polsce wygląda.
Dla Polaków od bardz...... floty śmigłowcowej LSPP. Co to jest LSPP?
Drzemi - 27-05-2010 14:38
Cytat:
Co to jest LSPP? Lotnictwo Służb Porządku Publicznego
Heliworld - 27-05-2010 15:23
Cytat:
Lotnictwo Służb Porządku Publicznego Dziękuję. Już widzę. To taki mały jakby aeroklub...Czy to nie jest czasem tak, że te same fizyczne statki sa przypisywane różnym jednostkom, jako pewna taka iluzja? :-)
Jesus Nut - 28-05-2010 10:47
Cytat:
Systemu UltraForce 275C nie zamontują na nowym maluchu bo to nie te gabaryty i nie ta waga. Masa UltraForce 275C to jeszcze nawet ujdzie, bo EC 120 teoretycznie może przenosić kamery o masie do 57 kg (gdyby takie ciężkie istniały), gdy masa UltraForce 275C razem z zespołem sterowania wynosi 16 kg. Ale gabaryty, racja - faktycznie raczej nie przejdą.
Mariusz Małecki - 28-05-2010 17:49
275C to nie tylko sama kula - to wielki grzmot na tyle kabiny. To stanowisko swoje waży. Waży bo to przeróbka zespołu .... czołgowego :scared: :D
Zreszt a ten system jest beznadziejny. Widziałem co potrafią zachodnie systemy. Mają choćby cztery razy większą rozdzielczość...
Jesus Nut - 28-05-2010 17:57
Ano najnowsze toto nie jest. Teraz dla śmigłowców średnich policje światowe mają swoją "kultową" kamerę w postaci któregoś z wariantów z rodziny Axsys V14. Ta kamera ma obecnie najlepsze recenzje w światowych śmigłowcowych LSPP. Na EC 120 ona wprawdzie nie lata, ale na trochę większych śmigłowcach jak najbardziej.
Heliworld - 29-05-2010 04:50
1 Załącznik(ów) Cytat:
Ano najnowsze toto nie jest. Teraz dla śmigłowców średnich policje światowe mają swoją "kultową" kamerę w postaci któregoś z wariantów z rodziny Axsys V14. Ta kamera ma obecnie najlepsze recenzje w światowych śmigłowcowych LSPP. Na EC 120 ona wprawdzie nie lata, ale na trochę większych śmigłowcach jak najbardziej. A dlaczego miałaby nie latać na EC-120? Nie ma czegoś takiego jak światowe LSPP. Zobacz L3. Nie ma też żadnych kamer "kultowych". Kulty są dla amatorów. Gdzie są te "światowe recenzje"?
A to co? No proszę, jaki fajny zaczep do GD, L3, FLIR'a, na EC-120. Sam przyleciał!
Jesus Nut - 31-05-2010 09:20
Cytat:
Euro 2012 zbliża się wielkimi krokami. W tym miesiącu była konferencja z udziałem m.in. policji i SG i na temat m.in. potrzeb obu tych instytucji na Euro 2012. Kto wie, być może dwa dotąd znane źródła finansowania łódzkiego śmigłowca nie będą jedynymi.
Cytat:
Wiadomo, że śmigłowiec musi mieć silnik o mocy między 400 a 600 KM. Ma mieć minimum cztery miejsca pasażerskie. Powinien mieć minimalny zasięg 700 km i osiągać prędkość około 200 km/h. Co można kupić za około milion dolarów? Cytat:
Na tak postawione pytanie odpiszę następująco...
Można np. kupić coś takiego... http://www.avbuyer.com/aircraft/resu...77&ModelId=454 Warto, aby łódzka policja ogłosiła swoje potrzeby nie tylko na zachodnim rynku wtórnym GA, ale także w Polsce, bo nieraz i tu zdarzają się różne korzystne okazje zakupowe. Ludzie niejednokrotnie wymieniają śmigłowce bynajmniej nie z powodu jakichś wad, ale po prostu z czasem potrzebują czegoś większego. Wtedy mniejszy śmigłowiec jest sprzedawany na zasadzie „tanio, byle szybko”.
Obecnie w kraju jest zarejestrowanych 16 EC 120 i dziewięć śmigłowców Bell różnych typów. Z tych szesnastu EC 120 dziewięć spełnia kryterium roku produkcji nie wcześniejszego niż 2002. Z tej dziewiątki najstarszy EC 120 był wyprodukowany w 2002 r., a najmłodszy jest z 2009 r. Trudniej jest z Bellami, bo żadna dwieścieszóstka w Polsce nie jest młodsza niż 2002 r. – to egzemplarze z lat 1980-1996. Tylko dwa Belle w Polsce spełniają wymóg daty produkcji. Jeden jest z 2002 r., drugi z 2009. Ale są to Belle 427 i cenowo byłyby poza możliwościami łódzkiej policji. Jest jeszcze jeden Bell 407, ale ten znowu jest z 1996 r., więc odpada wg łódzkich wymagań.
Gdyby łódzka policja rzeczywiście skłaniała się ku EC 120, jak się sugeruje, to przy tej liczbie właścicieli EC stodwudziestek w Polsce w razie czego jest kogo popytać, jak te śmigłowce się sprawują. Dwa najstarsze EC 120 w Polsce to egzemplarze z roku 1999, więc można już o czymś mówić. Ale może to już dawno omówione podczas kontaktów łodzian ze śmigłowcową Landespolizei Brandenburgii.
Jesus Nut - 10-06-2010 09:24
Rzeczpospolita
9.06.2010
Śmigłowce policji za pieniądze z Unii
Izabela Kacprzak, Piotr Nisztor
Komendy wojewódzkie potrzebują nowych helikopterów. Ale przez oszczędności nie mogą liczyć na MSWiA. Dlatego mają się starać o fundusze z UE. Łódź już je zdobyła
Jak bardzo potrzebne są policyjne śmigłowce, widać podczas tegorocznej powodzi. – Idealnie się sprawdzają – mówi „Rz” Paweł Petrykowski, rzecznik dolnośląskiej policji. – Mamy dwa śmigłowce i korzystaliśmy z nich nieustannie: jak powódź wygląda, kto potrzebuje pomocy. Dzięki temu mogliśmy planować działania.
Policjanci do dyspozycji mają wysłużone Mi-2. A na nowy sprzęt pieniędzy od MSWiA nie dostaną. Powód? „Realizacja planów oszczędnościowych”.
Dlatego, jak ustaliła „Rz”, Komenda Główna Policji chce, aby komendy wojewódzkie szukały na to pieniędzy w unijnych funduszach.
Wzorem ma być Komenda Wojewódzka Policji w Łodzi, która sfinansuje zakup śmigłowca z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. – Po zapoznaniu się z pomysłem łódzkiej komendy zarekomendowaliśmy pozytywnie wykorzystanie go przez inne komendy – potwierdza „Rz” Krzysztof Hajdas z biura prasowego KGP. – Kilka już zainteresowało się pomysłem i bada możliwości skorzystania z tej ścieżki.
Łódzka komenda na nowy śmigłowiec może wydać 4 mln zł. To pieniądze z UE i pół miliona złotych z tzw. rezerwy celowej budżetu państwa. Niebawem ogłosi przetarg na zakup maszyny.
– W poszczególnych województwach są różne projekty unijne. Akurat mieliśmy szczęście, bo był projekt na wsparcie techniczne zarządzania kryzysowego i mogliśmy się o unijne środki starać – opowiada „Rz” Maciej Ruta, specjalista ds. środków unijnych w KWP Łódź. – Projekt rozpisał dla komendy Urząd Marszałkowski w Łodzi.
Z informacji „Rz” wynika, że łódzki pomysł chcą wykorzystać m.in. komendy policji we Wrocławiu, Poznaniu i Szczecinie.
– Chcemy szukać pieniędzy z Unii na zakup tego typu sprzętu – potwierdza Paweł Petrykowski z dolnośląskiej policji.
Helikoptery to niejedyny sprzęt, który policja dostaje dzięki pieniądzom z Unii.
Z wypłat Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego uda się w 85 procentach sfinansować zakup m.in. 18 specjalistycznych furgonów, 120 samochodów z wideorejestratorami i 368 motocykli. Wartość projektu to 70 mln zł.
Jesus Nut - 24-06-2010 10:53
Przetarg ruszył.
http://www.przetargi.lodzka.policja....d=542&Itemid=1
Jesus Nut - 24-06-2010 11:18
Cytat:
275C to nie tylko sama kula - to wielki grzmot na tyle kabiny. To stanowisko swoje waży. Waży bo to przeróbka zespołu .... czołgowego :scared: :D
Zreszt a ten system jest beznadziejny. Widziałem co potrafią zachodnie systemy. Mają choćby cztery razy większą rozdzielczość... Cytat z dokumentacji przetargowej. Ma być dostarczone "oświadczenie producenta, że oferowany egzemplarz może być dostosowany do zainstalowania systemu obserwacji powietrznej (UltraFORCE 275-C). W skład tego systemu wchodzi reflektor olśniewający SX-16, głowica obserwacyjna i pulpit sterowania z kabiny transportowej"
Będzie wesoło :dance:
Mariusz Małecki - 24-06-2010 21:52
Żeby nie było tak, że ten zapis rozwali cały przetarg. W przyszłym tygodniu dowiem się jakie jest ryzyko klapy z tego powodu.
Jesus Nut - 01-07-2010 09:50
Nic nie wyjdzie z tego przetargu.
Mariusz Małecki - 02-07-2010 08:08
Nawet mi się pisać nie chciało, bo będzie pewnie wielka kupa. Na bank jest za mało kasy no i ten kretyński dopisek o systemie dodany przez biurwy bez wiedzy i talentu rozwala resztę. Czarno to widzę, ale świetny pomysł może utonąć w morzu ignorancji i bezmyślności ludzi nie mających o lotnictwie nawet śladu jakiegokolwiek pojęcia.
Jesus Nut - 02-07-2010 13:15
Cytat:
Nawet mi się pisać nie chciało, bo będzie pewnie wielka kupa. Na bank jest za mało kasy no i ten kretyński dopisek o systemie dodany przez biurwy bez wiedzy i talentu rozwala resztę. Czarno to widzę, ale świetny pomysł może utonąć w morzu ignorancji i bezmyślności ludzi nie mających o lotnictwie nawet śladu jakiegokolwiek pojęcia. Mariuszu,
Problem jest dużo dużo poważniejszy. SIWZ jest kompletnie z księżyca.
Mariusz Małecki - 02-07-2010 21:41
Czy my się przypadkiem nie znamy bo coś mi się zdaje... ;)
Mam poprosić kolegów o namierzenie czy sam się przyznasz? :p
Jacek Waszczuk - 02-07-2010 21:44
Podoba mi się sposób perswazji:D
Mariusz Małecki - 02-07-2010 21:49
Nasiąka człowiek przez te lata klimacikiem ;)
Jesus Nut - 05-07-2010 09:28
Cytat:
Podoba mi się sposób perswazji:D Hehe, też się wzruszyłem :cool:
Ale z Mariuszem jednak się nie znamy. Z Łodzi znam tylko celebrytkę Kulczyk i to też tylko z gazet :D
A ze śmigłowcem łódzka KWP może się pożegnać. Niech dalej robi sobie takie jaja w SIWZ to na pewno będzie latać... do magazynu po bloczki mandatowe.
Jesus Nut - 18-08-2010 14:55
Adiós comandante - i po przetargu.
Heliworld - 20-08-2010 16:50
Jak zwykle kilku podnieciło się do pomysłu śmiglowca. Śmigłowiec jest faktycznie niczym więcej i niczym mniej jak tylko latającą platformą dla systemu misji policyjnej. A o tym nie tylko, że w Polsce nikt nie ma najmniejszego pojęcia, to w SIWZie było praktycznie nic. Po co więc latać? Budowa inteligentnego systemu patrolowego i komunikacyjnego wraz z programem logistycznym nie są cool, ale helikopter zawsze jest. Bo lata, natomiast to co rzeczywiście ma robić wszyscy będą się martwili pózniej. Jak już sobie polatają. Analogii nie trezba szukać daleko. Zarówno LPR jak i Polsat są tego znakomitym przykładem.