Niebezpieczne podwozia
marianello - 26-05-2010 12:26
Niebezpieczne podwozia
za altair.h2.pl
http://www.altair.com.pl/start-4574
Cytat:
Amerykańskie władze lotnicze FAA opublikowały dokument, ostrzegający użytkowników samolotów lekkich, przed zagrożeniem usterkami niestandardowych podwozi: płóz i dużych kół.
Duże koła Piper Super Cuba. Są one wykorzystywane do lądowania w terenach przygodnych. Okazuje się jednak, że stwarzają zagrożenie większe, niż w przypadku standardowych kół / Zdjęcie: Legend Cub
Specjaliści FAA odkryli, że wśród samolotów lekkich i ultralekkich zanotowano już 32 wypadki, spowodowane usterką podwozia samolotów, wyposażonych w duże koła lub płozy. Dotyczy to szczególnie złamań i pęknięć goleni, zaczepów goleni lub zniszczenia amortyzatorów.
Oznacza to, że istnieje zdecydowanie większe zagrożenie wypadkiem, niż w przypadku standardowych podwozi, dla których wykonano badania certyfikacyjne maszyn.
W związku z tym przeprowadzono dodatkowe testy, z wykorzystaniem Pipera PA-18. Potwierdziły one niekorzystny wpływ dużych elementów na podwozie lekkich samolotów sportowo-turystycznych.
Specjaliści FAA oceniają, biorąc pod uwagę dotychczasowe statystyki i rachunek prawdopodobieństwa, że w najbliższym czasie może dojść do jeszcze 15 wypadków tego typu, co będzie stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia pilotów oraz pasażerów.
Uznali, że duże koła i płozy mogą być przyczyną niemożliwych do przewidzenia drgań i naprężeń, co doprowadza do uszkodzenia podwozia. Ze względu na ograniczony zakres prób dla nowych samolotów lekkich i ultralekkich – mniej restrykcyjny niż np. w przypadku samolotów pasażerskich – zdiagnozowanie takich zagrożeń jest bardzo trudne, wręcz niemożliwe.
Z tego powodu FAA zaleca właścicielom częste inspekcje podwozi, w poszukiwaniu śladów korozji i pęknięć. Szczegółowe wytyczne w tej sprawie zostaną wydane dopiero w przyszłości: FAA, w porozumieniu z producentami musi bowiem przeprowadzić szereg badań bogatego wachlarza typów samolotów, kół i płóz, określając ostatecznie, jak często trzeba dokonywać sprawdzenia podwozi. Póki co, najlepszym zabezpieczeniem musi być zapobiegliwość samych właścicieli.
Jacek Waszczuk - 26-05-2010 19:33
Pewnie temat do dyskusji, samoloty by mogły lądować w nie przygotowanych warunkach terenowych otrzymały koła balonowe. Myślę że normą może się stać iż podczas lądowania w trudnych warunkach terenowych ryzyko uszkodzenia podwozia jest większe i pokazują to statystyki.
Podobnych lądowań można znaleźć dziesiątki w necie i za każdym razem jest to na granicy bezpieczeństwa
http://www.youtube.com/watch?v=p1PWMKjgr24
http://www.youtube.com/watch?v=jLa4B...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=bPSEl...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=haXK_...eature=relatedzanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
marianello - 26-05-2010 12:26
Niebezpieczne podwozia
za altair.h2.pl
http://www.altair.com.pl/start-4574
Cytat:
Amerykańskie władze lotnicze FAA opublikowały dokument, ostrzegający użytkowników samolotów lekkich, przed zagrożeniem usterkami niestandardowych podwozi: płóz i dużych kół.
Duże koła Piper Super Cuba. Są one wykorzystywane do lądowania w terenach przygodnych. Okazuje się jednak, że stwarzają zagrożenie większe, niż w przypadku standardowych kół / Zdjęcie: Legend Cub
Specjaliści FAA odkryli, że wśród samolotów lekkich i ultralekkich zanotowano już 32 wypadki, spowodowane usterką podwozia samolotów, wyposażonych w duże koła lub płozy. Dotyczy to szczególnie złamań i pęknięć goleni, zaczepów goleni lub zniszczenia amortyzatorów.
Oznacza to, że istnieje zdecydowanie większe zagrożenie wypadkiem, niż w przypadku standardowych podwozi, dla których wykonano badania certyfikacyjne maszyn.
W związku z tym przeprowadzono dodatkowe testy, z wykorzystaniem Pipera PA-18. Potwierdziły one niekorzystny wpływ dużych elementów na podwozie lekkich samolotów sportowo-turystycznych.
Specjaliści FAA oceniają, biorąc pod uwagę dotychczasowe statystyki i rachunek prawdopodobieństwa, że w najbliższym czasie może dojść do jeszcze 15 wypadków tego typu, co będzie stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia pilotów oraz pasażerów.
Uznali, że duże koła i płozy mogą być przyczyną niemożliwych do przewidzenia drgań i naprężeń, co doprowadza do uszkodzenia podwozia. Ze względu na ograniczony zakres prób dla nowych samolotów lekkich i ultralekkich – mniej restrykcyjny niż np. w przypadku samolotów pasażerskich – zdiagnozowanie takich zagrożeń jest bardzo trudne, wręcz niemożliwe.
Z tego powodu FAA zaleca właścicielom częste inspekcje podwozi, w poszukiwaniu śladów korozji i pęknięć. Szczegółowe wytyczne w tej sprawie zostaną wydane dopiero w przyszłości: FAA, w porozumieniu z producentami musi bowiem przeprowadzić szereg badań bogatego wachlarza typów samolotów, kół i płóz, określając ostatecznie, jak często trzeba dokonywać sprawdzenia podwozi. Póki co, najlepszym zabezpieczeniem musi być zapobiegliwość samych właścicieli.
Jacek Waszczuk - 26-05-2010 19:33
Pewnie temat do dyskusji, samoloty by mogły lądować w nie przygotowanych warunkach terenowych otrzymały koła balonowe. Myślę że normą może się stać iż podczas lądowania w trudnych warunkach terenowych ryzyko uszkodzenia podwozia jest większe i pokazują to statystyki.
Podobnych lądowań można znaleźć dziesiątki w necie i za każdym razem jest to na granicy bezpieczeństwa
http://www.youtube.com/watch?v=p1PWMKjgr24
http://www.youtube.com/watch?v=jLa4B...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=bPSEl...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=haXK_...eature=related