Przejrzyj wiadomości

Lotnisko Modlin jak zły sen



marianello - 08-07-2010 07:29
Lotnisko Modlin jak zły sen
  za tvn24.pl

http://www.tvn24.pl/0,1664072,0,1,lo...wiadomosc.html

Cytat:
"ŻW": PORTU LOTNICZEGO NIE BĘDZIE NA EURO 2012


Fot. TVN24Lotnisko Modlin wciąż w niczym nie przypomina lotniczego portu

Wprawdzie toczą się dwa przetargi na przeznaczone dla tanich linii lotnisko Modlin - ale szanse, że powstanie ono przed Euro 2012 są znikome - twierdzi "Życie Warszawy". Na dodatek dworzec kolejowy nie powstanie pod lotniskowym terminalem, a sporo dalej.

Gazeta cytuje Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor, który uważa, że termin powstania portu lotniczego w Modlinie przed piłkarskimi mistrzostwami Europy jest już całkowicie niemożliwy do dotrzymania.

W tym tygodniu zostały otwarte oferty w przetargu na budowę terminalu pasażerskiego. Jak pisze "ŻW", spośród czterech firm najtańszą złożył Mostostal Warszawa - 69,5 mln zł.

Natomiast dwa tygodnie temu ujawniono oferty na remont pasa i dróg kołowania oraz budowę odwodnienia i oświetlenia terenu lotniska. Najtańsze okazało się konsorcjum Erbudu, które zaproponowało 100 mln zł. Prace mają zacząć się przed końcem wakacji.

– Robimy wszystko, żeby lotnisko zaczęło działać w 2012 roku. Wiele zależy jednak od tego, czy będą protesty w przetargach i jak srogie czekają nas zimy – mówi "ŻW" prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc.

- Przetargi się toczą, ale niepokojące są problemy z budową połączenia kolejowego. Bez niego lotnisko w Modlinie będzie nieatrakcyjne - mówi gazecie Furgalski. Władze Mazowsza zapowiadały modernizację byłej wojskowej bocznicy kolejowej i budowę podziemnej stacji pod terminalem. Jednak realizacja podziemnego dworca stanęła pod znakiem zapytania z powodu gigantycznych problemów finansowych Mazowsza.

Prezes Okienczyc przyznaje, że w tej sytuacji zostanie zapewne wybrany tańszy wariant, bez tunelu. "Życie Warszawy" zauważa, że Modlin powtórzy więc błąd lotniska Balice w Krakowie, gdzie z powodu oszczędności stacja kolejowa powstała "w polu" - kilkaset metrów od terminalu.

//sk





Xon - 08-07-2010 11:20
Drugi podobny artykuł, z większą ilością informacji:

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1...wy_w_2012.html

Cytat:

Terminal w Modlinie ma być tańszy. A gotowy w 2012 r.?

Krzysztof Śmietana

Terminal w Modlinie może być o ponad 20 mln zł tańszy, niż zakładano. Czy lotnisko zacznie działać w 2012 roku?
Przedstawiciele spółki lotniskowej w Modlinie otworzyli właśnie oferty na budowę terminalu pasażerskiego. Zgłosiły się cztery firmy. Najtańszą propozycję złożył Mostostal Warszawa, który za budowę chcę 69,5 mln zł. Zgłosiły się jeszcze: Hochtief, Polimex Mostostal i irlandzka firma John Sisk z cenami przekraczającymi 70 mln zł. Spółka może zaoszczędzić ponad 20 mln zł, bo kosztorys opiewał na ponad 90 mln zł.

Terminal ma być niedużą budowlą, w której znajdzie się m.in. hala odpraw i punkty nadawania i odbierania bagażu. Piotr Okienczyc, prezes spółki lotniskowej, nie może jeszcze określić, kiedy zacznie się jego budowa. Wszystko przez to, że w dwustopniowym przetargu, który ciągnie się już od września zeszłego roku, na każdym etapie pojawiały się protesty firm. Nie wyklucza, że będą kolejne. Okienczyc szacuje jednak, że pierwsze większe prace budowlane zaczną się w sierpniu. Chodzi o remont pasa startowego i dróg kołowania. Wkrótce ma zostać wybrany wykonawca tych prac. Mają one kosztować ponad 100 mln zł.

Otwarcie lotniska mogą opóźnić nie tylko problemy z przetargami. Okazuje się, że są także pewne kłopoty z finansowaniem inwestycji, która w pierwszym etapie ma kosztować 300-350 mln zł. Z tego 76 mln zł ma wyłożyć Unia Europejska, a niecałe 100 mln zł przekazał samorząd Mazowsza. Według byłego wiceprezesa spółki Marcina Kierwińskiego bardzo opornie środki na inwestycję przekazuje przedsiębiorstwo Porty Lotnicze, jeden z trzech głównych udziałowców. W końcu z kilkumiesięcznym poślizgiem - w czerwcu tego roku - przekazało 24 mln zł, a jesienią ma dać drugie tyle. Brakujące kwoty mają wyłożyć banki. Nie palą się one do udzielenia kredytu Modlinowi.

Mimo to prezes Piotr Okienczyc liczy na to, że wkrótce uda się dopiąć finansowanie. - Nadal twierdzimy, że lotnisko może zacząć działać w 2012 roku - zapowiada. Terminów otwarcia było już jednak wiele - pierwszym z nich było lato 2005 roku.

Nawet jeżeli tego terminu uda się dotrzymać, wciąż nie wiadomo, jak dokładnie będzie się dojeżdżać do Modlina. Władze Mazowsza zakładały, że przebudują pięciokilometrową bocznicę kolejową, która prowadzi na teren lotniska. Zamierzano zbudować podziemną stację tuż przy terminalu. Mazowsze ma jednak ogromne kłopoty finansowe. Wkrótce chce zamówić analizę, która powie, co będzie efektywniejsze - budowa stacji pod ziemią czy na poziomie terenu, ale w odległości ok. 300 m od terminalu. Liczy, że na inwestycję uda się znaleźć jakieś środki unijne.

Szykowany jest już także tymczasowy wariant dojazdu komunikacją publiczną. Pasażerowie dojeżdżaliby koleją do istniejącej stacji Modlin na remontowanej linii Warszawa - Gdańsk i tam przesiadaliby się do autobusu, który dowoziłby ich pod terminal.

Z lotniska mają korzystać głównie tanie linie lotnicze. Przeniosą się tam także z lotniska na Okęciu rejsy czarterowe i cargo.




bpon2 - 08-07-2010 15:52
Czy jest sens wywalać taką kasę. Zresztą jeśli tanie linie wyniosą się z Okęcia to trzeba będzie je zamknąć:)



marianello - 19-07-2010 07:24
Modlina nic już nie zatrzyma?
  za tvn24.pl

http://www.tvn24.pl/-1,1665517,0,1,m...wiadomosc.html

Cytat:
DZISIAJ PODPISANIE AKTU NOTARIALNEGO


Ma być gotowe za dwa lata

Punktualnie w południe odbędzie się uroczyste podpisanie aktu notarialnego, dzięki któremu nieruchomości Skarbu Państwa, położone na byłym lotnisku wojskowym Modlin, zostaną wykorzystane na potrzeby lotniska cywilnego. To ma odciążyć Warszawę i wspomóc stolicę podczas EURO 2012.
W podpisaniu aktu udział wezmą: Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki, Adama Struzik, marszałek województwa mazowieckiego oraz Piotra Okienczyc, prezes zarządu Portu Lotniczego Modlin.

Posiłki dla Okęcia

Lotnisko w Modlinie, jako wspomagające Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie, ma obsługiwać przewozy międzynarodowe (na liniach krótkiego i średniego zasięgu) oraz przewozy krajowe między portami regionalnymi. Przepustowość portu szacuje się na 23 tys. operacji lotniczych rocznie. Port zlokalizowany zostanie na terenie byłego lotniska wojskowego.

Koszt całej inwestycji to ok. 400 mln zł. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości 76,2 mln zł.

kcz/mtom
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • reyes.pev.pl