IAI Nesher
Jacek Waszczuk - 15-05-2010 15:25
IAI Nesher
IAI Nesher (hebrajki Nesher – Sęp) Izraelski samolot myśliwski, kopia francuskiego Mirage V. W latach sześćdziesiątych lotnictwo Izraela potrzebowało wzmocnienia w postaci nowych myśliwców. Bardzo przyjaznym okiem spoglądano na francuski myśliwiec Mirage III z tym iż zażyczono sobie opracowanie uproszczonej wersji bez części wyposażenia awionicznego. Warunki pogodowe Izraela i Europy są na tyle inne iż postanowiono zamówić uproszczoną wersję oszczędzając koszty. W taki sposób we Francji powstał Mirage V prototyp oblatano 19 maja 1967 roku planowano zakup pięćdziesięciu samolotów. 5 czerwca 1967 roku wybuchła wojna sześciodniowa czyli wojska izraelskie uderzyły na Egipt, Jordanie i Syrie w celu odzyskania wcześniej utraconych terytoriów. Efektem zakończonej 10 czerwca wojny było wprowadzenie embarga na dostawy uzbrojenia do Izraela. Kontrakt na dostawy samolotów Mirage V stanął tymczasem pod znakiem zapytania. Tymczasem okazało się iż stało się możliwe pozyskanie samolotów w inny sposób. Szwajcaria wcześniej zakupiła prawa na produkcję licencyjną myśliwca. Przy usilnej pomocy mossadu udało się wykraść 20 skrzyń z pełną dokumentacją do produkcji Mirage III ze Szwajcarii. Po fakcie za operacje wykradzenia odpowiedzialny został A Frauenknecht pracownik firmy Sulzer. Za „usługę” otrzymał zapłatę 200 000 dolarów (4 mln??) a po schwytaniu otrzymał w Szwajcarii wyrok 4,5 lat więzienia.
Na bazie pozyskanej dokumentacji w Izraelu powstał samolot IAI Nasher oblatany w 1971 roku uruchomiono produkcję seryjna i już w 1972 roku pierwsze samoloty weszły na wyposażenie jednostek. Produkcją zamknięto po zbudowaniu 61 maszyn, na bazie Nasher’a powstał poprawiony model Kfir.
W Izraelu maszyny Nasher używano tylko przez pięć lat w 1977 roku zostały wyparte przez nowsze myśliwce Kfir i samoloty amerykańskie. Wycofane maszyny sprzedano do Argentyny gdzie weszły do użycia jako Dogger a po modernizacji używane jako Fingers. W 1982 roku samoloty miały niechybną okazję zmierzyć się w walce podczas wojny o Falklandy/Malwiny z brytyjskimi Harrierami i poniosły porażkę. Utracono dziewięć maszyn w bezpośrednich starciach (pociski Sidewinder) nie odnosząc sukcesu, choć powodem były też braki w uzbrojeniu.
KONSTRUKCJA metalowa półskorupowa, układ delta bez usterzenia poziomego, jednomiejscowy. Podwozie trójkołowe chowane w locie.
NAPĘD silnik odrzutowy SNECMA Atar 9C o ciągu maksymalnym 60,8 kN
UZBROJENIE dwa działka kal 30 mm, 4000 kg podwieszeń na siedmiu belkach podwieszeń pod kadłubem i skrzydłami
DANE
Rozpiętość m 8,22
Długość m 14,75
Wysokość m 4,25
Powierzchnia nośna m2 34,8
Masa własna kg 6600
Masa maksymalna kg 13 700
Prędkość km/h 2350
Zasięg km ok. 1300
W barwach Argentyny
Wojtek Zaremba - 16-05-2010 11:52
W Argentynie mysliwcami były Mirage IIIEA i potem po wojnie ex izraelscy weterani czyli Mirage IIICJ (kupione jako uzupełnienie strat wojennych). Daggery podczas wojny falklandzkiej głównie atakowały brytyjską foltę w Zatoce Ajaks zwykłymi bombami. Razem ze Skyhawkami.
Nie wdawano się na Daggerach w walkę powietrzną z Sea Harrierami. Zresztą nawet mysliwkie Mirage IIIEA cienko w takim pojedynku wypadły. Dwa Mirage zestrzelone, potem juz IIIEA raczej nie latały nad wyspy. Daggery gdy znalazły się w zasiegu uzbrojenia Harrierów zasilały złomem falklandzką ziemie.
Marauder - 16-05-2010 12:08
Sea Harriery dzięki sterowaniu wektorem ciągu silnika, mogły w łatwy sposób wejść na ogon argentyńskim samolotom z rodziny Mirage III. Sidewindery również przyczyniły się do, jak to powiedziałeś Wojtek...zasilenia złomem falklandzkiej ziemi :-)zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
Jacek Waszczuk - 15-05-2010 15:25
IAI Nesher
IAI Nesher (hebrajki Nesher – Sęp) Izraelski samolot myśliwski, kopia francuskiego Mirage V. W latach sześćdziesiątych lotnictwo Izraela potrzebowało wzmocnienia w postaci nowych myśliwców. Bardzo przyjaznym okiem spoglądano na francuski myśliwiec Mirage III z tym iż zażyczono sobie opracowanie uproszczonej wersji bez części wyposażenia awionicznego. Warunki pogodowe Izraela i Europy są na tyle inne iż postanowiono zamówić uproszczoną wersję oszczędzając koszty. W taki sposób we Francji powstał Mirage V prototyp oblatano 19 maja 1967 roku planowano zakup pięćdziesięciu samolotów. 5 czerwca 1967 roku wybuchła wojna sześciodniowa czyli wojska izraelskie uderzyły na Egipt, Jordanie i Syrie w celu odzyskania wcześniej utraconych terytoriów. Efektem zakończonej 10 czerwca wojny było wprowadzenie embarga na dostawy uzbrojenia do Izraela. Kontrakt na dostawy samolotów Mirage V stanął tymczasem pod znakiem zapytania. Tymczasem okazało się iż stało się możliwe pozyskanie samolotów w inny sposób. Szwajcaria wcześniej zakupiła prawa na produkcję licencyjną myśliwca. Przy usilnej pomocy mossadu udało się wykraść 20 skrzyń z pełną dokumentacją do produkcji Mirage III ze Szwajcarii. Po fakcie za operacje wykradzenia odpowiedzialny został A Frauenknecht pracownik firmy Sulzer. Za „usługę” otrzymał zapłatę 200 000 dolarów (4 mln??) a po schwytaniu otrzymał w Szwajcarii wyrok 4,5 lat więzienia.
Na bazie pozyskanej dokumentacji w Izraelu powstał samolot IAI Nasher oblatany w 1971 roku uruchomiono produkcję seryjna i już w 1972 roku pierwsze samoloty weszły na wyposażenie jednostek. Produkcją zamknięto po zbudowaniu 61 maszyn, na bazie Nasher’a powstał poprawiony model Kfir.
W Izraelu maszyny Nasher używano tylko przez pięć lat w 1977 roku zostały wyparte przez nowsze myśliwce Kfir i samoloty amerykańskie. Wycofane maszyny sprzedano do Argentyny gdzie weszły do użycia jako Dogger a po modernizacji używane jako Fingers. W 1982 roku samoloty miały niechybną okazję zmierzyć się w walce podczas wojny o Falklandy/Malwiny z brytyjskimi Harrierami i poniosły porażkę. Utracono dziewięć maszyn w bezpośrednich starciach (pociski Sidewinder) nie odnosząc sukcesu, choć powodem były też braki w uzbrojeniu.
KONSTRUKCJA metalowa półskorupowa, układ delta bez usterzenia poziomego, jednomiejscowy. Podwozie trójkołowe chowane w locie.
NAPĘD silnik odrzutowy SNECMA Atar 9C o ciągu maksymalnym 60,8 kN
UZBROJENIE dwa działka kal 30 mm, 4000 kg podwieszeń na siedmiu belkach podwieszeń pod kadłubem i skrzydłami
DANE
Rozpiętość m 8,22
Długość m 14,75
Wysokość m 4,25
Powierzchnia nośna m2 34,8
Masa własna kg 6600
Masa maksymalna kg 13 700
Prędkość km/h 2350
Zasięg km ok. 1300
W barwach Argentyny
Wojtek Zaremba - 16-05-2010 11:52
W Argentynie mysliwcami były Mirage IIIEA i potem po wojnie ex izraelscy weterani czyli Mirage IIICJ (kupione jako uzupełnienie strat wojennych). Daggery podczas wojny falklandzkiej głównie atakowały brytyjską foltę w Zatoce Ajaks zwykłymi bombami. Razem ze Skyhawkami.
Nie wdawano się na Daggerach w walkę powietrzną z Sea Harrierami. Zresztą nawet mysliwkie Mirage IIIEA cienko w takim pojedynku wypadły. Dwa Mirage zestrzelone, potem juz IIIEA raczej nie latały nad wyspy. Daggery gdy znalazły się w zasiegu uzbrojenia Harrierów zasilały złomem falklandzką ziemie.
Marauder - 16-05-2010 12:08
Sea Harriery dzięki sterowaniu wektorem ciągu silnika, mogły w łatwy sposób wejść na ogon argentyńskim samolotom z rodziny Mirage III. Sidewindery również przyczyniły się do, jak to powiedziałeś Wojtek...zasilenia złomem falklandzkiej ziemi :-)