GPS w samolocie pasażerskim
misal - 18-08-2010 21:01
GPS w samolocie pasażerskim
Cześć,
Witam wszystkich Użytkowników Forum.
Szukałem, ale nie znalazłem (może kiepsko szukałem) i stąd moje pytanie.
Próbowałem ostatnio bawić się GPS-em w telefonie z odbiornikiem przeczepionym przyssawką do okna w samolocie. Zabawa była bardzo fajna, wiedziałem gdzie jestem, na jakiej wysokości, z jaką prędkością lecę, ile zostało do celu podróży. Telefon miałem oczywiście w trybie "samolotowym - offline", z odbiornikiem GPS komunikował się po bluetoothie.
Czy taki zestaw jest w stanie zakłócić pracę elektroniki zainstalowanej w samolocie ?
Jak używanie takiej nawigacji ma się do przepisów obowiązujących pasażerów w czasie lotu ?
pzdr
misal
bpon2 - 18-08-2010 21:10
Zdaje się, że jest zakaz używania wszystkiego, ale z egzekwowaniem tego się nie spotkałem. GPS to urządzenie bierne, no może ekranik coś wysyła;) Aby zakłócić systemy trzeba niezłego pałera, no ale lepiej dmuchać na zimne:cool:
ORMO_PL - 19-08-2010 23:10
Układy w.cz (czyli np. moduły GSM, WLAN, itp.) są raczej dobrze zabezpieczone przed harmonicznymi, i rzadko zdarzają się zakłócenia (prócz charakterystycznego pukania w głośnikach, które znamy.
Do zasilania wyświetlaczy często używa się przetwornic impulsowych, które dość zakłócają pracę urządzeń. (np. pisk w słuchawkach po podłączeniu słuchawek do laptopa, lub pisk przetwornic napięcia procesora)
Jednak myślę, że ów zakaz jest na wyrost, i GPS czy cokolwiek innego nie jest wstanie zakłócić pracy urządzeń pokładowych.
Co może oczywiście być sprzeczne z rzeczywistością.
Zresztą, BTSy zapewniają kontakt telefonu z siecią na wysokości przelotowej ? Dość sprzeczna sprawa, zważywszy na krótki zasięg (max 20 km ??) i stosowanie anten dookólnych.
Marauder - 20-08-2010 12:09
Spoko ORMO_PL tylko że tu jest mowa o GPS a nie GSM.
Jednoznacznie nie można powiedzieć czy używanie osobistego odbiornika GPS na pokładzie jest na 100% bezpieczne. To czy można używać na pokładzie urządzeń tego typu bardziej zależy od regulaminu danych linii lotniczych.
Przykładowy spis linii w których używanie GPS-u jest dozwolone oraz niedozwolone.
http://gpsinformation.net/airgps/airgps.htm
Jednak lepiej dopytać się przed lotem co i jak :-)
Gryniek - 20-08-2010 18:46
Ja używałem za każdym razem i nikt nie miał pretensji.
misal - 20-08-2010 21:01
Dzięki za wszystkie odpowiedzi :D
LOT znalazłem na liście linii pozwalających na używanie GPS-a na pokładzie.
Moje wątpliwości dotyczyły tylko sposobu komunikacji "ręczniaka" (w tym przypadku telefon w trybie offline - z wyłączonym radiem) z odbiornikiem GPS przyczepionym do okna. Z doświadczenia wiem, że bluetooth ma tak minimalny zasięg i moc (2,5 mW i 10 m), że nie powinien w żaden sposób zakłócać elektroniki samolotu.
Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam Forumowiczów :cool:
misalzanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
misal - 18-08-2010 21:01
GPS w samolocie pasażerskim
Cześć,
Witam wszystkich Użytkowników Forum.
Szukałem, ale nie znalazłem (może kiepsko szukałem) i stąd moje pytanie.
Próbowałem ostatnio bawić się GPS-em w telefonie z odbiornikiem przeczepionym przyssawką do okna w samolocie. Zabawa była bardzo fajna, wiedziałem gdzie jestem, na jakiej wysokości, z jaką prędkością lecę, ile zostało do celu podróży. Telefon miałem oczywiście w trybie "samolotowym - offline", z odbiornikiem GPS komunikował się po bluetoothie.
Czy taki zestaw jest w stanie zakłócić pracę elektroniki zainstalowanej w samolocie ?
Jak używanie takiej nawigacji ma się do przepisów obowiązujących pasażerów w czasie lotu ?
pzdr
misal
bpon2 - 18-08-2010 21:10
Zdaje się, że jest zakaz używania wszystkiego, ale z egzekwowaniem tego się nie spotkałem. GPS to urządzenie bierne, no może ekranik coś wysyła;) Aby zakłócić systemy trzeba niezłego pałera, no ale lepiej dmuchać na zimne:cool:
ORMO_PL - 19-08-2010 23:10
Układy w.cz (czyli np. moduły GSM, WLAN, itp.) są raczej dobrze zabezpieczone przed harmonicznymi, i rzadko zdarzają się zakłócenia (prócz charakterystycznego pukania w głośnikach, które znamy.
Do zasilania wyświetlaczy często używa się przetwornic impulsowych, które dość zakłócają pracę urządzeń. (np. pisk w słuchawkach po podłączeniu słuchawek do laptopa, lub pisk przetwornic napięcia procesora)
Jednak myślę, że ów zakaz jest na wyrost, i GPS czy cokolwiek innego nie jest wstanie zakłócić pracy urządzeń pokładowych.
Co może oczywiście być sprzeczne z rzeczywistością.
Zresztą, BTSy zapewniają kontakt telefonu z siecią na wysokości przelotowej ? Dość sprzeczna sprawa, zważywszy na krótki zasięg (max 20 km ??) i stosowanie anten dookólnych.
Marauder - 20-08-2010 12:09
Spoko ORMO_PL tylko że tu jest mowa o GPS a nie GSM.
Jednoznacznie nie można powiedzieć czy używanie osobistego odbiornika GPS na pokładzie jest na 100% bezpieczne. To czy można używać na pokładzie urządzeń tego typu bardziej zależy od regulaminu danych linii lotniczych.
Przykładowy spis linii w których używanie GPS-u jest dozwolone oraz niedozwolone.
http://gpsinformation.net/airgps/airgps.htm
Jednak lepiej dopytać się przed lotem co i jak :-)
Gryniek - 20-08-2010 18:46
Ja używałem za każdym razem i nikt nie miał pretensji.
misal - 20-08-2010 21:01
Dzięki za wszystkie odpowiedzi :D
LOT znalazłem na liście linii pozwalających na używanie GPS-a na pokładzie.
Moje wątpliwości dotyczyły tylko sposobu komunikacji "ręczniaka" (w tym przypadku telefon w trybie offline - z wyłączonym radiem) z odbiornikiem GPS przyczepionym do okna. Z doświadczenia wiem, że bluetooth ma tak minimalny zasięg i moc (2,5 mW i 10 m), że nie powinien w żaden sposób zakłócać elektroniki samolotu.
Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam Forumowiczów :cool:
misal