DFS Rhönsperber w krakowskim MLP
Cirro - 26-07-2010 17:00
DFS Rhönsperber w krakowskim MLP
Witam,
Czy ktoś z forumowiczów wie, co się dzieje z szybowcem DFS Rhönsperber z kolekcji Muzeum Lotnictwa Polskiego?
Na oficjalnej stronie MLP i na liście szybowców w zbiorach tego muzeum on nawet nie figuruje, a przecież są jego zdjęcia w MLP i to nawet z polską rejestracją.
Ktoś go przehandlował, spłonął, zbutwiał, czy co?
Z góry dziękuję za wszelkie informacje.
Cirro - 27-07-2010 08:10
Dodam jeszcze tylko, że ten szybowiec w Polsce nazywał się Krogulec i że miał rejestrację SP-148.
Nikt niczego nie wie, gdzie on zniknął?
BOAEDON - 27-07-2010 08:22
Może leży w magazynie albo jest konserwowany - dowiadywałeś się u muzealników ?
Cirro - 27-07-2010 14:17
Cytat:
Może leży w magazynie... W magazynie to on był, bo nawet mam jego zdjęcie gdy tam był.
Cytat:
...albo jest konserwowany... Niekorzystnie zmieniła się "polityka informacyjna" MLP i teraz nie informują - jak kiedyś - co jest na ekspozycji, co w konserwacji, co w magazynie. Dają jeden wielki spis wszystkiego co jest, a dopiero kliknięcie w nazwę pokazuje miejsce spoczynku danego eksponatu. Rhönsperber wyparował ze zbiorczego spisu.
Cytat:
- dowiadywałeś się u muzealników ? Jeszcze nie. Myślalem że tutejsza poczta pantoflowa coś przyniesie, ale kto wie, może zapytam co się z tym rarytasem stało? Wprawdzie w historii szybownictwa zdarzyło się, że w kilka tygodni termity zjadły wielki szybowiec, ale to w dalekim kraju. Mam nadzieję, że ten Rhönsperber jednak gdzieś jest pod polską kontrolą.
A może jest wypożyczony gdzieś do Niemiec na wystawę czasową? Coś mi się kołacze po głowie, że była kiedyś taka akcja, że Niemcy mieli pomóc w restaurowaniu niemieckich eksponatów MLP w zamian za iluś tam letnie pokazywanie ich w Niemczech. Może to w ramach tego Rhönsperber jest czasowo w ojczyźnie?
jackowlew - 27-07-2010 15:27
Myśle że Stasiu nam coś więcej powie w tym temacie.
Cirro - 27-07-2010 16:15
Będę wdzięczny za jakieś sygnały w sprawie Rhönsperbera SP-148.
W podziękowaniu, że chce się tutaj komuś zaglądać pokażę drobną ciekawostkę z Rhönsperbera, ale nie z naszego polskiego. Kto latał starymi szybowcami ten wie, że bagażniki i miejsca na barografy to nie były najmocniejsze strony tych szybowców. Na poniższym zdjęciu sprzed II wojny widać jak Niemcy sensownie zaplanowali miejsce na barograf – w tym przypadku przyrząd jest produkcji amerykańskiej. To ten prostopadłościan z dwoma okrągłymi otworami na półeczce za głową pilota.
I ciągle zapraszam do podzielenia się informacjami co kto wie o polskim Rhönsperberze SP-148.
Marauder - 27-07-2010 21:36
Tak był prezentowany kiedyś w muzeum http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/ite/rhspr.htm
Oraz archiwalne zdjęcie (skan pocztówki) Krogulca, w czasie startu w Jeżowie Sudeckim http://www.szybowce.fotoedytor.com/g...at=76&pos=-449
Cirro - 27-07-2010 21:55
Cytat:
Tak był prezentowany kiedyś w muzeum http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/ite/rhspr.htm
Oraz archiwalne zdjęcie (skan pocztówki) Krogulca, w czasie startu w Jeżowie Sudeckim http://www.szybowce.fotoedytor.com/g...at=76&pos=-449 Dzięki Marauderze za PM i za wpadanie do tego działu :D
Ta niemiecka strona tak jakby sugeruje, że ostały się na świecie tylko dwa Rhönsperbery - jeden w Niemczech i jeden u nas, tylko gdzie ten nasz się zapodział? Rhönsperber to jest naprawdę cacko dziś już bezcenne - widać zresztą po liczbie zachowanych dziś egzemplarzy. Nawet Amerykanom nie ocalał ich przedwojenny Rhönsperber, bo w National Soaring Museum w Elmirze go nie ma. Przed wojną ten ich Rhönsperber to było oczko w głowie środowiska amerykańskich szybowników, a dziś już nie ma po nim śladu. Chyba go zajeździli aż do fazy kasacji uczniowie-piloci USAAF po wcieleniu tego ich Rhönsperbera do US Army. Jego przedwojennym właścicielem był znany i ceniony amerykański szybownik Emil Lehecka.
Gdzie do licha podział się ten nasz Rhönsperber SP-148?
Cirro - 28-07-2010 07:11
Cytat:
archiwalne zdjęcie (skan pocztówki) Krogulca, w czasie startu w Jeżowie Sudeckim http://www.szybowce.fotoedytor.com/g...at=76&pos=-449 Tak nawiasem mówiąc to z tą pocztówką rzekomego Krogulca SP-148 to jest kant. To nie jest ten egzemplarz.
Krogulec jest unikatem z innym rodzajem części kabinowej kadłuba. W Krogulcu było mniej oszklenia kabiny. W ogóle nie było w nim tej części oszklenia, jaką pokazałem na zdjęciu tam gdzie jest barograf. SP-148 nie miał tam żadnego szkła, półeczek i w ogóle żadnej przestrzeni, tylko normalny drewniany kadłub. Zaraz za głową pilota była decha z podgłówkiem i to był jednocześnie koniec osłony kabiny. Po tym rozpoznaje się, iż rzekoma pocztówka z Jeżowa Sudeckiego jest lipna - to jest inny Rhönsperber używany przez Niemców, a nie nasz SP-148.
dragon - 28-07-2010 12:16
będzie przeniesiony do nowego budynku i w związku z tym przechodzi teraz rekonwalescencję
Cirro - 28-07-2010 16:24
Cytat:
będzie przeniesiony do nowego budynku... Dzięki Dragonie za pierwszy sygnał, że ten obiekt w ogóle jest w MLP. Pytanie tylko, co to tak naprawdę jest, jaka odmiana czy jaka przeróbka Rhönsperbera? Chyba że był/jest w MLP jeszcze jakiś dziwny kadłub Rhönsperbera, na którym ktoś namalowal "SP-148". Ale do tego jeszcze powrócę.
Cytat:
...i w związku z tym przechodzi teraz rekonwalescencję "Rekonwalescencja" to subtelnie powiedziane. To co ja mam na zdjęciu z magazynu MLP wygląda jakby właśnie wyszło z tartaku. Ale do tego też jeszcze wrócę, bo coś jest dziwnego z tym Rhönsperberem vel Krogulcem - tak jak z tą wspomnianą pocztówką, która pokazuje coś innego, niż jest składowane w MLP.
Dziękuję, pozdrawiam.zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl reyes.pev.pl
Cirro - 26-07-2010 17:00
DFS Rhönsperber w krakowskim MLP
Witam,
Czy ktoś z forumowiczów wie, co się dzieje z szybowcem DFS Rhönsperber z kolekcji Muzeum Lotnictwa Polskiego?
Na oficjalnej stronie MLP i na liście szybowców w zbiorach tego muzeum on nawet nie figuruje, a przecież są jego zdjęcia w MLP i to nawet z polską rejestracją.
Ktoś go przehandlował, spłonął, zbutwiał, czy co?
Z góry dziękuję za wszelkie informacje.
Cirro - 27-07-2010 08:10
Dodam jeszcze tylko, że ten szybowiec w Polsce nazywał się Krogulec i że miał rejestrację SP-148.
Nikt niczego nie wie, gdzie on zniknął?
BOAEDON - 27-07-2010 08:22
Może leży w magazynie albo jest konserwowany - dowiadywałeś się u muzealników ?
Cirro - 27-07-2010 14:17
Cytat:
Może leży w magazynie... W magazynie to on był, bo nawet mam jego zdjęcie gdy tam był.
Cytat:
...albo jest konserwowany... Niekorzystnie zmieniła się "polityka informacyjna" MLP i teraz nie informują - jak kiedyś - co jest na ekspozycji, co w konserwacji, co w magazynie. Dają jeden wielki spis wszystkiego co jest, a dopiero kliknięcie w nazwę pokazuje miejsce spoczynku danego eksponatu. Rhönsperber wyparował ze zbiorczego spisu.
Cytat:
- dowiadywałeś się u muzealników ? Jeszcze nie. Myślalem że tutejsza poczta pantoflowa coś przyniesie, ale kto wie, może zapytam co się z tym rarytasem stało? Wprawdzie w historii szybownictwa zdarzyło się, że w kilka tygodni termity zjadły wielki szybowiec, ale to w dalekim kraju. Mam nadzieję, że ten Rhönsperber jednak gdzieś jest pod polską kontrolą.
A może jest wypożyczony gdzieś do Niemiec na wystawę czasową? Coś mi się kołacze po głowie, że była kiedyś taka akcja, że Niemcy mieli pomóc w restaurowaniu niemieckich eksponatów MLP w zamian za iluś tam letnie pokazywanie ich w Niemczech. Może to w ramach tego Rhönsperber jest czasowo w ojczyźnie?
jackowlew - 27-07-2010 15:27
Myśle że Stasiu nam coś więcej powie w tym temacie.
Cirro - 27-07-2010 16:15
Będę wdzięczny za jakieś sygnały w sprawie Rhönsperbera SP-148.
W podziękowaniu, że chce się tutaj komuś zaglądać pokażę drobną ciekawostkę z Rhönsperbera, ale nie z naszego polskiego. Kto latał starymi szybowcami ten wie, że bagażniki i miejsca na barografy to nie były najmocniejsze strony tych szybowców. Na poniższym zdjęciu sprzed II wojny widać jak Niemcy sensownie zaplanowali miejsce na barograf – w tym przypadku przyrząd jest produkcji amerykańskiej. To ten prostopadłościan z dwoma okrągłymi otworami na półeczce za głową pilota.
I ciągle zapraszam do podzielenia się informacjami co kto wie o polskim Rhönsperberze SP-148.
Marauder - 27-07-2010 21:36
Tak był prezentowany kiedyś w muzeum http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/ite/rhspr.htm
Oraz archiwalne zdjęcie (skan pocztówki) Krogulca, w czasie startu w Jeżowie Sudeckim http://www.szybowce.fotoedytor.com/g...at=76&pos=-449
Cirro - 27-07-2010 21:55
Cytat:
Tak był prezentowany kiedyś w muzeum http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/ite/rhspr.htm
Oraz archiwalne zdjęcie (skan pocztówki) Krogulca, w czasie startu w Jeżowie Sudeckim http://www.szybowce.fotoedytor.com/g...at=76&pos=-449 Dzięki Marauderze za PM i za wpadanie do tego działu :D
Ta niemiecka strona tak jakby sugeruje, że ostały się na świecie tylko dwa Rhönsperbery - jeden w Niemczech i jeden u nas, tylko gdzie ten nasz się zapodział? Rhönsperber to jest naprawdę cacko dziś już bezcenne - widać zresztą po liczbie zachowanych dziś egzemplarzy. Nawet Amerykanom nie ocalał ich przedwojenny Rhönsperber, bo w National Soaring Museum w Elmirze go nie ma. Przed wojną ten ich Rhönsperber to było oczko w głowie środowiska amerykańskich szybowników, a dziś już nie ma po nim śladu. Chyba go zajeździli aż do fazy kasacji uczniowie-piloci USAAF po wcieleniu tego ich Rhönsperbera do US Army. Jego przedwojennym właścicielem był znany i ceniony amerykański szybownik Emil Lehecka.
Gdzie do licha podział się ten nasz Rhönsperber SP-148?
Cirro - 28-07-2010 07:11
Cytat:
archiwalne zdjęcie (skan pocztówki) Krogulca, w czasie startu w Jeżowie Sudeckim http://www.szybowce.fotoedytor.com/g...at=76&pos=-449 Tak nawiasem mówiąc to z tą pocztówką rzekomego Krogulca SP-148 to jest kant. To nie jest ten egzemplarz.
Krogulec jest unikatem z innym rodzajem części kabinowej kadłuba. W Krogulcu było mniej oszklenia kabiny. W ogóle nie było w nim tej części oszklenia, jaką pokazałem na zdjęciu tam gdzie jest barograf. SP-148 nie miał tam żadnego szkła, półeczek i w ogóle żadnej przestrzeni, tylko normalny drewniany kadłub. Zaraz za głową pilota była decha z podgłówkiem i to był jednocześnie koniec osłony kabiny. Po tym rozpoznaje się, iż rzekoma pocztówka z Jeżowa Sudeckiego jest lipna - to jest inny Rhönsperber używany przez Niemców, a nie nasz SP-148.
dragon - 28-07-2010 12:16
będzie przeniesiony do nowego budynku i w związku z tym przechodzi teraz rekonwalescencję
Cirro - 28-07-2010 16:24
Cytat:
będzie przeniesiony do nowego budynku... Dzięki Dragonie za pierwszy sygnał, że ten obiekt w ogóle jest w MLP. Pytanie tylko, co to tak naprawdę jest, jaka odmiana czy jaka przeróbka Rhönsperbera? Chyba że był/jest w MLP jeszcze jakiś dziwny kadłub Rhönsperbera, na którym ktoś namalowal "SP-148". Ale do tego jeszcze powrócę.
Cytat:
...i w związku z tym przechodzi teraz rekonwalescencję "Rekonwalescencja" to subtelnie powiedziane. To co ja mam na zdjęciu z magazynu MLP wygląda jakby właśnie wyszło z tartaku. Ale do tego też jeszcze wrócę, bo coś jest dziwnego z tym Rhönsperberem vel Krogulcem - tak jak z tą wspomnianą pocztówką, która pokazuje coś innego, niż jest składowane w MLP.
Dziękuję, pozdrawiam.