Przejrzyj wiadomości

Czym są wentylatory kół podwozia?



PAWEL11610 - 02-07-2010 22:01
Czym są wentylatory kół podwozia?
  1 Załącznik(ów) Mam takie pytanie. Co to są wentylatory kół podwozia. Była o nich mowa w Polskim TU-154 LUX (101) w ostatnim locie do Smoleńska. Zamieszczam tutaj fragment zapisu z czarnej skrzynki z podkreślonym tym fragmentem.




ANTEK - 03-07-2010 07:05
Ladowanie ciezkiego samolotu czesto jest “gorace” :)
Opony, dyski hamulcowe, plyn hydraulicznej aktywacji hamulcow.…mocno moga sie rozgrzac.
W niektorych modelach samolotow (wyglada na to, ze TU-154M jest jednym z tych modeli) istalowane sa wentylatory, ktore, “dmuchajac” na gorace po hamowaniu czesci podwozia , oziebiaja je.
Oczywiscie, nie ma to zadnego wplywu na poczatkowa wysokosc rozgrzania, ktore nastepuje bardzo szybko.
“Dmuchanie” przespiesza jednak powrot temperatur czesci podwozia do wartosci pozwalajacych na kolejny start (szybszy turn-around).
Jesli potrzebujesz wiecej informacji o wentylatorach podwozia w TU-154, radze zapytac Jacka (jackowlew).



PAWEL11610 - 03-07-2010 14:44
Dzięki Antku za informacje:) A jak wygląda sprawa z instalowaniem ich w Boeingach? Czy nadal trzeba je właczać osobno, czy włączają się same po przesunięciu dźwigni podwozia w dół?



ANTEK - 03-07-2010 23:28
Cytat:
Dzięki Antku za informacje:) A jak wygląda sprawa z instalowaniem ich w Boeingach? Czy nadal trzeba je właczać osobno, czy włączają się same po przesunięciu dźwigni podwozia w dół? Nie wiem jak to wyglada we wszystkich modelach samolotow trasportowych Boeing'a :( W dwu, o ktorych troche wiem, nie ma wentylatorow w podwoziu....Wiekszosc amerykanskich prac nad problemami rogrzewania sie/chlodzienia zespolow podwozia byla prowadzona przez instytuty badawcze USAF (szybsze turn-arounds czasami mogo byc konieczne). Wiem, ze takie wentylatory byly montowane w niektorych, wczesnych egzemplarzach KC-135....
Wybacz, ale bedziesz musisz zapytac o szczegoly kogos , kto wie wiecej o tych sprawach niz ja.
PS Mowic o hamulcach - wczesne egzemplarze B727 mialy hamulce takze w przednim kole?!




ANTEK - 04-07-2010 09:29
Pawel,
Sprawdzilem z ludzmi. ktorzy wiedza wiecej niz ja :D
Wentylatory w podwoziu:
Boeing'i nie maja (wiekszosc cywilnych);
Airbus'y w wiekszosci maja;
BAe 146 maj..............
Moze inne tez maja..........?



PAWEL11610 - 04-07-2010 22:54
Super!!! Ogromne dzięki! Widać firma Boeing poradziła już sobię z problemem rozgrzewania się elementów kół podwozia do temperatur ekstremalnych :) A wiesz może, czy w Airbusach włączane jest to dźwignią podwozia, czy osobno?



ANTEK - 04-07-2010 22:59
Male pytanie dla Ciebie, Pawel - poniewaz interesuja Cie podwozia samolotowe:
Jaki wspolczesny mysliwiec ma hamulce w kole przednim?



ANTEK - 04-07-2010 23:35
Cytat:
Super!!! Ogromne dzięki! Widać firma Boeing poradziła już sobię z problemem rozgrzewania się elementów kół podwozia do temperatur ekstremalnych :) A wiesz może, czy w Airbusach włączane jest to dźwignią podwozia, czy osobno? Nie mam pojecia :(



PAWEL11610 - 05-07-2010 10:07
Wiem, że MIG-29 miał hamulce w kole przednim, a ze współczesnych Su-30 tak ma, bo jest samolotem ciężkim, przyjmie ogromne ilości uzbrojenia.



ANTEK - 06-07-2010 03:08
Cytat:
Wiem, że MIG-29 miał hamulce w kole przednim, a ze współczesnych Su-30 tak ma, bo jest samolotem ciężkim, przyjmie ogromne ilości uzbrojenia. Ja wiem o tych rosyjskich samolotach duzo mniej niz Ty..........:(

SAAB's JAS39 Gripen ma hamulce w przednim kole, a jego przedni "canard" moze byc postawiony pionowo, aby nacisk na przednie kolo i efektywnosc tego hamulca byly wieksze.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • reyes.pev.pl