Przejrzyj wiadomości

AMERYKAŃSKI TEST NAPĘDU NOWEJ GENERACJI UDANY



tomir - 27-05-2010 16:23
AMERYKAŃSKI TEST NAPĘDU NOWEJ GENERACJI UDANY
  Ten test to wielki skok w technice silników lotniczych, podobny do tego po drugiej wojnie światowej, kiedy silniki odrzutowe wyparły silniki śmigłowe - stwierdził szef programu X-51 Charlie Brink. Eksperymentalny samolot US Air Force wyposażony w naddźwiękowy silnik strumieniowy nowego typu pomyślnie wykonał pierwszy lot testowy. Przez 200 sekund X-51 Waverider pędził z prędkością około sześciu tysięcy kilometrów na godzinę.
200 sekundowy lot X-51A Waveridera to najdłuższy udany lot hipersoniczny (ponad pięć razy szybciej od dźwięku) w wykonaniu samolotu z silnikiem strumieniowym. Poprzedni rekord należał do samolotu X-43 NASA i wynosił 12 sekund. Test przeprowadzono w nocy z środy na czwartek czasu polskiego na poligonie u wybrzeży Kalifornii.
Sukces w pierwszym locie
- Jesteśmy w trudny do opisania sposób szczęśliwi, większość założonych punktów programu testów udało nam się osiągnąć już w pierwszym z czterech planowanych lotów - komentował Charlie Brink.
Zabójczo szybki silnik coraz bliżej
Lot X-51 jest pierwszym pokazem możliwości nadźwiękowych silników strumieniowych napędzanych zwykłym paliwem lotniczym bazującym na ropie. Jego sukces oznacza początek przeistoczenia dotychczasowych eksperymentalnych silników tego rodzaju w praktyczną jednostkę napędową.
Jeszcze w tym roku zostaną wykonane trzy identyczne testy przy użyciu trzech następnych samolotów testowych X-51.
Możliwości jaki nam daje sukces Waveridera
Obecny program X-51 ma w założeniu za około 10-15 lat zaowocować silnikiem, który będzie można zastosować w samolotach latających wiele razy szybciej od dźwięku (nawet docierających na niską orbitę okołoziemską) i nowych rodzajach broni, które zmienią świat.
Program może natrafić jeszcze na wiele problemów, ponieważ technologia w nim badana jest rewolucyjna i skomplikowana. Naukowcy pracujący nad silnikiem porównują problemy przed nimi stojące do prób zapalenia zapałki w huraganie i następnie utrzymaniem jej płonącej (powietrze przelatuje przez wnętrze silnika z prędkością ponaddźwiękową)
źródło:tvn24.pl
tu jest filmik:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...052701193.html




Marauder - 27-05-2010 18:54
Nieźle.
Filmik o X-51 http://www.youtube.com/watch?v=n_9avKf96GM



kux - 27-05-2010 19:04
ciekawe jak poradzili sobie z regulacją ciągu....
chyba że nie poradzili, a jeśli tak to dalej jest to świetny ale jednak "tylko" dopalacz jak w Sr-71



Jacek Waszczuk - 27-05-2010 19:51
Chyba dobrze myślisz w takich ekstremalnych warunkach nie bardzo jest szansa na zmianę ciągu, tu jest albo pełny gaz albo pass




marianello - 28-05-2010 11:26
Udany test X-51A
  za altair.h2.pl

http://www.altair.com.pl/start-4585

Cytat:
26 maja nad południowym wybrzeżem Kaliforni odbył się pierwszy test X-51A z włączonym silnikiem. Obiekt uzyskał Ma5, a więc próg prędkości hipersonicznej.

Testowy B-52H z podwieszonym X-51A. Samolot wystartował z bazy lotniczej Edwards / Zdjęcie: USAF
Próba rozpoczęła się o 10.00. Wcześniej z bazy lotniczej Edwards wystartował nosiciel – testowy B-52H, który ma na swoim koncie m.in. wiele poprzednich prób z obiektami, rozwijającymi bardzo duże prędkości.
X-51A rozpoczął samodzielny lot na wysokości nieco ponad 15 km. Po 4 sek. od oddzielenia się, uruchomił się silnik rakietowy, który rozpędził obiekt do Ma4,8. Potem zaczął działać pokładowy, naddźwiękowy silnik strumieniowy.
Początkowo wykorzystywał etylen, a później paliwo lotnicze JP-7, wykorzystywane przez USAF do napędzania samolotów rozpoznawczych SR-71. W odróżnieniu od klasycznego paliwa dla silników odrzutowych, JP-7 charakteryzuje się większą stabilnością termalną i wyższą temperaturą spalania – zostało stworzone specjalnie do lotów z dużymi prędkościami naddźwiękowymi.

X-51A. Obiekt ma długość niespełna 8 m i masę ok. 1,8 t. Silnik strumieniowy jest pozbawiony elementów ruchomych. Ciąg uzyskuje się dzięki sprężaniu i rozprężaniu strumienia powietrza, co wraz z dodaniem paliwa powoduje przyspieszenie cząsteczek powietrza. Na zdjęciu widoczny jest człon rakietowy – w tylniej części obiektu – i charakterystyczny wlot powietrza do komór silnika strumieniowego / Zdjęcie: Pratt & Whitney Rockedyne
Silnik pracował 200 sek., o 100 sek. krócej, niż planowano. Z tego powodu nie osiągnięto zakładanych Ma6, a Ma5. Wynik ten uznano jednak za sukces – dowiódł, że silnik Pratt & Whitney Rocketdyne SJY61 jest w stania przyspieszać. Do tej pory przeprowadzono bowiem jedynie kilka prób swobodnego szybowania obiektu.
Projekt prowadzą amerykańskie wojska lotnicze, przy udziale agencji DARPA, a partnerami ze strony przemysłowej są Boeing i Pratt & Whitney Rockedyne.
Równolegle z X-51A, Amerykanie prowadzą prace nad innym, hipersonicznym obiektem, w ramach programu FaCET. Głównym partnerem przemysłowym nie jest jednak Boeing, a konkurencyjny Lockheed Martin. Rozwijany w tym projekcie system, napędzany silnikiem PWR-9221FJ, ma jednak możliwość płynnego przyspieszania, teoretycznie w zakresie od Ma3 do Ma6 (zobacz: Testy nowego silnika strumieniowego).
Celem tych działań jest uzyskanie sprawnych silników strumieniowych, które będą mogły napędzać statki powietrzne, poruszające się z prędkościami hipersonicznymi. Szacunki, dotyczące horyzontu czasowego opracowania takich pojazdów, mówią jednak o dziesięcioleciach.
Póki co bardziej realne technologicznie jest rozwiązanie techniczne, polegające na zastosowaniu klasycznych silników rakietowych dla systemów, poruszających się częściowo po paraboli lotu pocisków balistycznych, a więc z opuszczeniem atmosfery ziemskiej (zobacz np.: Fiasko testu Falcona).




Marauder - 28-05-2010 12:45
http://www.forum.spotter.pl/amerykan...ex.html?t=8219



Marauder - 28-05-2010 12:47
Więcej o sterowaniu ciągiem silnika w tym artykule http://www.forum.spotter.pl/udany-te...63183&posted=1



marianello - 28-05-2010 13:19
ups sorry za dubel
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • reyes.pev.pl